Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
Vandaag om 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
Vandaag om 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:21:01
PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
Vandaag om 21:14:30
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 20:40:34
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 20:30:59
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:12:26
3 januari NVBS oliebollenrit door KNed
Vandaag om 19:24:20
Kersttrein door 008200
Vandaag om 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
Vandaag om 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
Vandaag om 18:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door niels1093
Vandaag om 18:38:05
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 18:37:56
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
  

Auteur Topic: VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)  (gelezen 1223 keer)

wvanes

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)
« Gepost op: 27 January 2013, 01:00:27 »
Beste mede-modelspoorder,

Na zo'n tien jaar heb ik de modelspoor hobby een half jaar geleden weer opgepakt. Zoals veel van jullie waarschijnlijk wel herkennen ben ik veel te snel aan de slag gegaan.
Anyrail aangekocht, baan ontworpen extra spullen gehaald en gaan bouwen. Nu alles ligt en ik ben begonnen met rijden kom ik tot de conclusie dat mijn oude baanplan te saai is.
Het gaat mij metname om het rijden, scenery denk ik nog niet echt over na en zal er de eerstkomende jaren waarschijnlijk ook nog niet komen.
Ik wil met name nederlands/duits gaan rijden, tijdperk IV/V/VI.

Afgelopen weken ben ik weer achter de pc gegaan om het eea te herontwerpen, wat geleidt heeft tot een heel nieuw ontwerp. Na hier op het forum flink rondgekeken te hebben en wat delen van de baan Saraan als inspiratie gebruikt te hebben heb ik het volgende kunnen uittekenen..

Voor mijn gevoel ziet dit er nog steeds niet helemaal top uit, en door de beschikbare ruimte (240cmx100cm) moeten er uiteraard wat consessies gedaan worden.

Ik zie graag jullie feedback, verbeterpunten opmerkingen en adviesen tegemoet!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Willion

Bijlagen:
NieuwPlanBoven

NieuwPlanOnder

NieuwPlanTotaal

Oudplan


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2013, 08:58:50 »
Hallo Willion,

Allereerst: Welkom op het forum.

Je vraagt naar suggesties op je baanplan. Ik zie een station met 3 sporen. Daar zou ik een aantal uithaal sporen maken, dat zijn een aantal doodlopende sporen in het verlengde van de twee zijsporen. Daardoor kan je op de kleine kopsporen tijdelijk een lok kunnen stallen.

Dat zelfde geldt voor het rangeergedeelte. Daar ook minimaal 1 uithaalspoor. Je kan daar de rangeerlok neerzetten om de binnengekomen lok te bevrijden en lekker te gaan rangeren. Een ander voordeel is dat je dan niet op de hoofdbaan hoeft te rangeren. Daar kunnen dan gewoon treinen blijven rijden.

Daarnaast kan je ook het rangeer terrein een tweede aansluiting geven op de hoofdbaan. Daarmee kan je een losse lok binnen laten komen om de trein op te halen en meteen weer weg te laten rijden indelfde richting.

Mogelijk dat je nog ergens een fabrieksaansluiting maakt. Daar heb je dan ook nog een kleine rangeer mogelijkheid.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!