Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 22:13:43
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 22:07:06
viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
  

Auteur Topic: VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)  (gelezen 1205 keer)

wvanes

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)
« Gepost op: 27 January 2013, 01:00:27 »
Beste mede-modelspoorder,

Na zo'n tien jaar heb ik de modelspoor hobby een half jaar geleden weer opgepakt. Zoals veel van jullie waarschijnlijk wel herkennen ben ik veel te snel aan de slag gegaan.
Anyrail aangekocht, baan ontworpen extra spullen gehaald en gaan bouwen. Nu alles ligt en ik ben begonnen met rijden kom ik tot de conclusie dat mijn oude baanplan te saai is.
Het gaat mij metname om het rijden, scenery denk ik nog niet echt over na en zal er de eerstkomende jaren waarschijnlijk ook nog niet komen.
Ik wil met name nederlands/duits gaan rijden, tijdperk IV/V/VI.

Afgelopen weken ben ik weer achter de pc gegaan om het eea te herontwerpen, wat geleidt heeft tot een heel nieuw ontwerp. Na hier op het forum flink rondgekeken te hebben en wat delen van de baan Saraan als inspiratie gebruikt te hebben heb ik het volgende kunnen uittekenen..

Voor mijn gevoel ziet dit er nog steeds niet helemaal top uit, en door de beschikbare ruimte (240cmx100cm) moeten er uiteraard wat consessies gedaan worden.

Ik zie graag jullie feedback, verbeterpunten opmerkingen en adviesen tegemoet!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Willion

Bijlagen:
NieuwPlanBoven

NieuwPlanOnder

NieuwPlanTotaal

Oudplan


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:VanEs - advies gevraagd (240x100 Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2013, 08:58:50 »
Hallo Willion,

Allereerst: Welkom op het forum.

Je vraagt naar suggesties op je baanplan. Ik zie een station met 3 sporen. Daar zou ik een aantal uithaal sporen maken, dat zijn een aantal doodlopende sporen in het verlengde van de twee zijsporen. Daardoor kan je op de kleine kopsporen tijdelijk een lok kunnen stallen.

Dat zelfde geldt voor het rangeergedeelte. Daar ook minimaal 1 uithaalspoor. Je kan daar de rangeerlok neerzetten om de binnengekomen lok te bevrijden en lekker te gaan rangeren. Een ander voordeel is dat je dan niet op de hoofdbaan hoeft te rangeren. Daar kunnen dan gewoon treinen blijven rijden.

Daarnaast kan je ook het rangeer terrein een tweede aansluiting geven op de hoofdbaan. Daarmee kan je een losse lok binnen laten komen om de trein op te halen en meteen weer weg te laten rijden indelfde richting.

Mogelijk dat je nog ergens een fabrieksaansluiting maakt. Daar heb je dan ook nog een kleine rangeer mogelijkheid.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!