Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
  

Auteur Topic: Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100  (gelezen 10835 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Gepost op: 29 June 2009, 00:30:39 »
Ik werd geïnspireerd door een foto uit het dikke 1100 boek van drs W.H. van den Dool, uitgegeven door Uquilair, bladzijde 247.
We zien hier een "echte" 1100, voorzien van vishaken en een derde frontsein met allemaal gele lichten. Trouwens, vanaf 1978 waren alle 1100 voorzien van een derde pit aan voor- en achterkant, in tegenstelling tot de simpele ophanglampjes, welke enkele locs al hadden in 1975 ten behoeve van diensten naar Duitsland.



Roco heeft enkele jaren geleden ook zo’n blauwe 1100 uitgebracht, maar de frontseinen verdienen wat verbetering.
Dus, aan elke kant drie gele ledjes erin,  bovenin rode leds volgens de methode van Chris op Groterdam Digirails sluitseinen in de 1100 van Roco .
Afijn, alles aan elkaar gesoldeerd, decoder erin, kap erop gezet . . . . . . . . . . . en toen bleek dat ik de bedrading niet kwijt kon en de kap niet voldoende wilde zakken.


Tja, dan maar grondiger te werk gaan. En zal ik mijn verhaal bij het begin beginnen.
Als schakeling gebruik ik het volgende schema met een Zimo MX63 decoder. Die is redelijk klein, heeft acht uitgangen en past in het midden van de print, precies onder het ventilatiekapje van het dak.


De aanwezige gloeilampjes en de lichtgeleiders halen we uit de loc. De grijze stuurstandtafels dienen aangepast te worden.
Links bovenaan zien we het oude bedieningspaneel met in het midden een onduidelijke verhoging. Die is rechtsboven weggesneden om ruimte te maken voor een wit plaatje. Uit restanten wordt het toplicht van een bakje voorzien om reflectielicht te beperken.


Het uiteindelijke resultaat wordt zoals in dit plaatje weergegeven. Drie gele leds, en vanwege ruimtebesparing –net zoals Fissy gedaan heeft bij zijn 1100- gebruik gemaakt van SMD weerstandjes en diodes. De gele ledjes zijn zogenaamde PLCC SMD leds met een lichtsterkte van 100 milli-candela.

Aan de linkerkant branden drie leds, aan de rechterkant alleen het toplicht voor rangeerdoeleinden.

Gerard


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2009, 00:56:45 »
Heel fraai gedaan! Tijd dat ik ook eens een 1122 onder handen neem...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2009, 00:58:29 »
Heel fraai gedaan! Tijd dat ik ook eens een 1122 onder handen neem...

Jij moet eerst andere dingen doen ;)


Maar fraaie update Gerard! ben benieuwd hoe de lichtprint er in de loc uitziet ;D

Gr. Remco.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2009, 12:51:12 »
De stuurstandtafels met de ledjes weer ingebouwd in de loc en proefgedraaid.


Compleet frontsein.

Met F1 bedien ik de verlichting van Cabine 1, met F2 de verlichting van Cabine 2 en met F3 de rangeerseinen.

Rangeersein.

Bovenop zit een driepolige connector voor de aansluiting naar de kap voor de rode sluitseinen.
Voor de rode sluitseinen heeft elke zijde een rood PLCC SMD ledje (besteld bij LEDs-buy . Daar zijn eerst de aansluitdraden aan vast gesoldeerd en dan net als in het verhaal van Chris  met een tandenstoker de lichtgeleiders iets opgekrikt. De ledjes eronder geklemd en geborgd met een druppeltje tweesecondenlijm. De lichtgeleiders wit geschilderd en afgedekt met een stuk zwarte tape.

Gerard


Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #4 Gepost op: 02 July 2009, 19:15:16 »
Als het binnenwerk naar tevredenheid functioneert, dan kan de kap weer teruggeplaatst worden. Even kijken of alles het nog doet.


De frontseinen



Het rangeerlicht



En de beide sluitlichtjes.

En de verlichting aan de andere zijde werkt natuurlijk hetzelfde, aleen niet met F1, maar met functie F2 ingeschakeld.
Nu kan ik de lok verder afmaken met handgrepen en luchtslangen.

Gerard

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #5 Gepost op: 02 July 2009, 19:25:44 »
leuke opgelost! Zo'n 3pit 1100 verlichting moet ik ook nog bouwen...

Op jouw 1100 zit een grijs dakje, moet dit niet ook blauw zijn?

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #6 Gepost op: 02 July 2009, 20:08:01 »
Op jouw 1100 zit een grijs dakje, moet dit niet ook blauw zijn?

Bij sommige loks was deze blauw, bij sommige grijs. Waarschijnlijk is dit gekomen vanaf de huisstijling, aangezien die kap deels een geheel vormt met het centrale blok.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #7 Gepost op: 02 July 2009, 20:27:47 »
Hoe komen jullie aan die wetenschap, van die blauwe of grijze dakjes!

Gerard

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #8 Gepost op: 02 July 2009, 20:36:53 »
geen wetenschap, was slechts een vraag...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Drie frontseinen voor blauwe Roco 1100
« Reactie #9 Gepost op: 02 July 2009, 22:08:42 »
Hoe komen jullie aan die wetenschap, van die blauwe of grijze dakjes!

Roco heeft zelf een paar modellen met grijze luchter uitgegeven.
Vervolgens ben ik in de fotoboeken gedoken en meen ik het op een aantal foto's te zien, wel allemaal foto's van de tijd dat huisstijl was ingevoerd. Aangezien centraal blok bij revisies wel eens werd gewisseld is het aannemelijk dat dit de reden is van de 2 kleuren... hard bewijs voor mijn redenatie heb ik niet, wel voor het feit dat sommige blauwe 1100'en met grijs centraal blok reden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden