Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:23:30
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Modelspoormagazine 53 - november 2006  (gelezen 1857 keer)

Gert1

  • Gast
Modelspoormagazine 53 - november 2006
« Gepost op: 06 November 2006, 23:04:00 »
Op de voorkant van het novembernummer van Modelspoormagazine prijkt een fraaie Belgische Reeks 15-loc van Olearts.
Dit model was een absolute publiekstrekker op de door Modelspoormagazine georganiseerde Modelspoorexpo in Mechelen en was meteen de reden dat ik daar niet zo veel kon zien van de Heljan Containerkraan, die eveneens op de stand van Olearts werd getoond.

Gelukkig was en is die contrainerkraan op internet ook te zien in een fraai filmpje en was de Reeks-15 loc afgelopen zaterdag in Houten op de stand van Brelec op je gemak te bekijken.

Je begrijpt het al: ik heb de afgelopen tijd heel wat beurzen afgelopen en vandaar dat ik wat later ben met deze tijdschriftbespreking.

Dit nummer opent met een artikel over Windigital 2006. Alweer de zoveelste update van onze (oorspronkelijke?) landgenoot Abbink die ooit begon met een treinenbesturingsprogramma op een Mac en zijn software heeft uitgebouwd met steeds meer functionaliteit en ook beschikbaar heeft gemaakt voor Windows. Nu heb ik net de Digital-special van Miba in huis gehaald, dus dit artikel bewaar ik even voor later.

Na de immer interessante nieuwtjes-rubriek volgt een uitvoerig artikel over Olearts' nieuwste huzarenstukje: de reeks 15. Wederom werkte Olearts samen met Heljan en het resultaat mag er zijn. De loc ziet er bijzonder fraai uit en MSM heeft er dan ook bijna niets op aan te merken.

Vervolgens weer eens aandacht voor N-spoor in een aardig artikel over de MOBOV N-spoor modulebaan. De mate van detaillering van deze baan in deze schaal is van een behoorlijk niveau.

Viesmann heeft een zogenaamde halteschakelaar uitgebracht en MSM staat hier in een artikel over vier pagina's bij stil. Ik persoonlijk niet. Misschien als ik me ooit nog eens verveel (komt gelukkig zelden voor).

Leuker vond ik het ombouwartikel van een Duitse Lenz schaal 0 loc naar een Belgische variant. Niet iets voor puristen (het model klopt niet helemaal), maar belist lezenswaardig.

Daarna vijf pagina's over Roco's railsysteem Geoline. Kon me niet zo boeien. Natuurlijk moest Roco iets doen nadat het de patenten van Rocoline met bedding kwijt was aan de voormalige eigenaar, maar voor mij blijft Geoline mosterd na de maaltijd.

Fleischmann bedacht de Belgische markt met een nieuwe stoomloc op basis van een Duits model en uiteraard wordt daar uitvoerig bij stil gestaan. Natuurlijk zijn er compromis gesloten om dit model te kunnen realiseren. Nu weet ik niet zo gek veel van stoomlocs, maar dit model ziet er zondermeer fraai uit en als altijd voelt MSM het uitvoerig aan de tand.

Wie een soldeerfobie heeft kan het volgende artikel in dit nummer beter overslaan, want dit gaat uitgebreid in op het assembleren van een messing sein. Leuk om te lezen, al weet ik heel zeker dat ik zelf nooit zoiets zal doen.

Meer binnen ieders bereik ligt, denk ik, het bouwen met plasticard. Daarover gaat dan ook een artikel dat de bouw van een stationsbuurt beschrijft. Dit artikel zal ik zeker in mijn achterhoofd houden!

Guy van Meroye begint een nieuwe reeks artikelen onder de naam 'Nostalguy Express'. Aardig voor de oudere modelspoorders onder ons.

De MOROP-mal is echter voor alle generaties. Een kort artikel vertelt er meer over.

In aansluiting bij het artikel over de Reeks 15 van Olaets gaat de rubriek 'Treinsamenstelling'over een IR-trein die werd getrokken door deze markante locs.

Het blad sluit deze maand af met een electronica-artikel over visueel terugmelden. Jammergenoeg niet aan mij besteed, maar er zullen vast liefhebbers voor zijn.

Nog één nummer en dan zit ook deze achtste jaargang er al weer op.
Dat laatste nummer verwacht ik al weer over een week of drie en ik zal het vast weer met veel plezier lezen en bespreken.

mvg,
Gert