Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 17:30:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 17:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 17:25:44
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rob Ellerman
Vandaag om 17:25:24
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 17:18:44
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 16:56:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:19:03
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 14:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 14:07:26
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
  

Auteur Topic: Beste Fleischmann koppeling??  (gelezen 7665 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Beste Fleischmann koppeling??
« Reactie #15 Gepost op: 15 January 2014, 14:23:13 »
Ik ben in mijn jeugd begonnen met Fleiuschmann. Dat was jaren '60, dus uitsluitend haakkoppelingen.

Tot op de dag van vandaag ben ik zeer tevreden over dit type koppeling.
Ik zou er het liefst ook al mijn materieel van andere merken mee uitrusten.
Loslaten doen ze nagenoeg nooit; ontkoppelen gaat soepel (met een klein houtje eronder, verder heb ik alleen ervaring met Flm ontkoppelrails, dat werkt ook prima).

Voor een echte treinsamenstelling zijn kortkoppelingen natuurijk wel fraaier, maar dat luistert veel nauwer en is gemiddeld gevoeliger voor storingen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Beste Fleischmann koppeling??
« Reactie #16 Gepost op: 15 January 2014, 14:39:18 »
De Fleischmann profi-koppeling is op zich een prima kortkoppelin gen oogt (naar mijn mening) wat fraaier als die van Roco. Zoals eerder echter beschreven is het probleem bij de profi-koppeling vaak dat bij een van de twee koppelingen het pinnetje niet geheel naar beneden zit, waardoor de koppeling slechts aan een kant geborgd is. Gevolg is dat bij een kleine oneffenheid in de baan de koppeling losschiet. Daarom altijd controleren of BEIDE pinnetjes naar beneden zitten. Daarnaast heeft de profi-koppeling problemen met pukkeltjesspoor. Door de verhoogde puko's bij (engelse)wissels is er een grote kans dat de pin achter de puko blijft hangen, waardoor of de trein ontspoort, of de wagens losschieten. Tenslotte is het voorzichtig rangeren met deze koppelingen een echte utopie. Door de vrij starre vering zal een ietwat lichte wagon gewoon wegrollen ipv aankoppelen.

Is het niet mogelijk om gewoon een totaal ander merk koppelingen te gaan gebruiken? Zoals eerder gememoreerd in dit draadje is de haakkoppeling nog steeds het meest bedrijfszeker en ook als kortkoppeling te verkrijgen. Voordeel hiervan is ook dat rangeren en aankoppelen met deze koppelingen wel mogelijk is....

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Beste Fleischmann koppeling??
« Reactie #17 Gepost op: 15 January 2014, 15:53:37 »

 is de haakkoppeling nog steeds het meest bedrijfszeker en ook als kortkoppeling te verkrijgen.
Verwar NEM schacht koppelingen niet met kortkoppelingen, dat zijn 2 heel verschillende dingen.
In de NEM schacht kun je elk type koppeling stekken wat van die insteekpennetjes heeft, maar voor kortgekoppeld rijden zijn altijd koppelingen nodig die samen een starre verbinding vormen. Dus niet de haakkoppelingen, niet de beugelkoppelingen en ook niet de Kadee klauwkoppelingen.
Als de Profi's te stug en de Roco's te lelijk zijn, probeer dan eens de Marklin versie: ziet er ook niet uit, maar koppelt wel heel soepel.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 15:56:21 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Beste Fleischmann koppeling??
« Reactie #18 Gepost op: 15 January 2014, 16:00:15 »
Bij haakkoppeling doel ik eigenlijk op de Roco Universeelkoppeling. In mijn ogen de beste haakkoppeling met kortkoppelfunktie EN gemakkelijk (lees licht) aankoppelen bij rangeren...
Tevens is het voordeel van deze koppeling tov de genoemde marklin-versie dat die niet vasthaakt achter de buffers bij niet Marklin wagens.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22580
Re: Beste Fleischmann koppeling??
« Reactie #19 Gepost op: 15 January 2014, 16:02:35 »
De Märklin levert weer problemen op met koppelschachten die echt op buffer aan buffer afstand staan, zoals Fleischmann dat vaak doet (en ik ook als ik zelf een mechaniek plaats). De Märklin koppeling is namelijk niet 100 procent star. Bovendien krijgt de Märklin ruzie met op correcte hoogte geplaatste buffers van andere merken.

De beste kortkoppeling waarmee goed te rangeren valt is de Roco Universal. Die is ook niet 100 procent star, maar zorgt ervoor dat er altijd een milimetertje speling tussen twee wagens is. In die zin is het een net niet helemaal echt kortkoppelende kortkoppeling.  ;D Maar hij koppelt boterzacht aan.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 16:17:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.