Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: demontabele heuveldelen.  (gelezen 1824 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
demontabele heuveldelen.
« Gepost op: 24 October 2006, 21:54:27 »
Ik wil boven twee bochten op mijn baan een heuvel maken. Een om de 180° bocht te "breken", de ander om een klein schaduwstation (nu nog in aanbouw) te verbergen. Om toch nog bij het spoor te kunnen wil ik, in ieder geval de delen boven de baan, demontabel maken.

Grote vraag alleen is hoe je dat het makkelijkste kan doen. Ik zit zelf te denken aan een soort päaltjes met magneten die dan de "heuvel" dmv plaatjes ijzer op zijn plaats houden. Of heeft iemand anders hier een ander idee/oplossing?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Nicondrio

  • Gast
Re: demontabele heuveldelen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 October 2006, 07:15:37 »
Een beweegbare heuvel lijkt me vrij lastig af te werken lijkt mij. IK zou zelf eerder iets vanaf de onderkant doen. Tja, met magneten is denk ik wel goed. T zit wel stevig. Nadeel is denk ik wel dat je iets van een handvat moet hebben om kracht op te kunnen zetten, anders trek je je berg uit het fatsoen.

Ik weet niet of het een baan is die vaak vervoerd wordt ofzo, maar eventueel kun je ook een paar pinnetjes van de berg in gaten van de onderplaat laten zakken. Zit net zo stevig (misschien zelfs steviger), maar kost minder kracht om er uit te halen.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: demontabele heuveldelen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 October 2006, 08:17:51 »
Een beweegbare heuvel
  ;)

 ;D Doet me denken aan de "Thunderbirds"  ;D en sommige "James Bond" films  :D

Zelf zou ik geen magneten gebruiken maar vertrouwen op de zwaartekracht
De groeten van Rob

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: demontabele heuveldelen.
« Reactie #3 Gepost op: 25 October 2006, 22:22:16 »
 Zelf zou ik geen magneten gebruiken maar vertrouwen op de zwaartekracht

Zwaartekracht is het probleem ook niet, t gaat er meer om dat het blijft liggen. Het is een vaste baan, dus hij blijft staan waar ie staat. Maar een ongelukje zit in een klein hoekje en heb weinig zin om een beschadigd deel van de heuvel van de vloer te moeten pakken. :)

Handvat is niet nodig: de delen zitten aan de zijkant van de baan en kunnen dus van de onderkant omhoog gedrukt worden. Dat je dan een spleet hebt is jammer, maar als er iets mis gaat of er moet iets vervangen worden, dan wordt dat toch lastig onder een heuvel van ongeveer n meter diep. En als je een "overhang" maakt valt dat ook wat minder op :)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.