Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: problemen met de MX620  (gelezen 1877 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
problemen met de MX620
« Gepost op: 17 May 2009, 13:42:08 »
Zoals in een ander draadje te lezen is ben ik met een Backertje van Werps bezig
Daar staat ook dat ik op het punt was gekomen om de decoder in  te bouwen, en dat een beetje was misgegaan
Gisteren een nieuwe decoder binnen gekregen en weer met goede moet opnieuw begonnen:
Maar omdat ik denk dat de digitaalkenners dat draadje begrijpelijkerwijs niet lezen stel ik hier nu de vraag.
Zal eerst schematisch schrijven wat ik gedaan heb, en daarna het probleem.

- oranje en grijze draadje provisorisch aan de mashima motor gedraaid
- zwarte en rode draden rechtstreeks op de multimaus
- alles werkte prima, lokkie kroop over het spoor, kon adres veranderen ed, geen probleem
- oranje en grijze draadje ingekort en vastgesoldeerd.
- zwart en rood rechtstreeks op multimaus, geen probleem, bleef kruipen
- rood en zwart op kopere stripjes gesoldeerd, stripje geïsoleerd met stukje styreen tussen koper stripje en frame, zodat nergens het stripje het messing frame kon raken.
- mulitmaus op het spoor gezet, geen reactie
- draadjes uit multimaus op koperen strips gezet, deed niks.

en nu het probleem:
rode en zwarte draad van koperenstrip geknipt en weer aangesloten op de 2 draadjes uit de multimaus.
wederom hetzelfde probleem als met de eerste decoder:
knop linksomdraaien gelijk halve snelheid, knop helemaal doordraaien volle snelheid, ik heb dus nog maar 2 snelheden.
knop rechtsomdraaien, motor dood, doet niks geen beweging.
druk ik op MENU en 1 tegelijk en ikw il het adres veranderen, zoals ik eerder deed, krijg ik ERROR 1, alleen Menu+8 werkt nog, bij de rest elke keer ERROR1
Voor ik de derde decoder monteer wil ik eerst weten wat ik fout doe, en waarom een decoder in mijn handen zo snel overlijdt.
in alle gevallen met testen heb ik 1 keer een kleine kortsluiting gemaakt welke zeer kortstondig was, maar daar moet een decoder toch wel tegen kunnen.
Gaf ik de eerste keer nog de schuld van vloeustof op de decoder, deze keer kan dat niet, aangezien de decoder die ik nu binnen kreeg al was voorzien van een omhulsel om de decoder heen.
HELLUP ( wim  :) ) ik weet het nu echt even niet meer, en ik was even in staat om de hele kit met multimuis en al zo het raam uit te donderen  :(
Mvg Marty,

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:problemen met de MX620
« Reactie #1 Gepost op: 17 May 2009, 13:46:13 »
Hoi Marty,

Da's uitermate kilo utrecht tango :(

Kun je eens een paar ( macro ) foto's maken van hoe e.e.a. er nu in zit ?

Ben dan vooral geinteresserd naar:

de aansluitingen op de Mashima,
de aansluitingen op de stroomafname strips,
de bevestiging van de decoder...

Grtzz,

Karst

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 17 May 2009, 14:13:56 »
Marty,

Zoals ik het nu lees gaat er iets mis met de aansluiting van zwart en rood, wanneer je die op de koperenstrips hebt gezet. Maar nu is de vraag welke koperenstrips, en waar gaan die nog meer naartoe?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerard110

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2009, 14:38:00 »
Heb je de rood en zwart wel helemaal goed geisoleerd? dus geen verbinding met het frame etc. en alleen met de wielen. Bij mijn br 212 van fleischmann moest ik ook nog op allerlei plaatsen isoleren. De moter zit Btw ook niet altijd los van het frame. Altijd even alle aansluitingen doormeten met een multimeter of ze los zitten van het frame. Niet met de decoder er op btw, want anders blaas je hem misschien op...

Ik heb gister ook net mijn 2e decoder opgeblazen (wat kunnen die dingen roken zeg  ;D). Maar dat was 1 met gewoon een nem koppeling vanaf de fabriek er al in... een roco br 101. Hij deed het goed. kapje eraf gehaald om eens te kijken hoe het er allemaal uitzag en daarna het kapje er weer op... kortsluiting  :o, heel vreemd (ik had helemaal nergens aan gezeten :o). maar er zaten van die metalen strips aan de binnenkant van de kap voor de pantografen en 1 daarvan raakte de decoder misschien.

Mvg,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 14:39:44 door Gerard »

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2009, 15:21:01 »
Wim, Karts, dank voro jullie snelle reacties, al had ik niet anders verwacht  ;D
Kon even duren, maar camera was zoek, dus even met de telefoon gedaan.
hoop dat het zichtbaar is

Overzichtplaatje. De dikke rode en zwarte draad gaan rechtstreeks naar de Multimuis ( mbv een stekkerverbinding)

detail plaatje, het stripje koper zit er nog, je kan kan zien waar ik het rode draadje heb afgeknipt.
op het stripje zat dus het rode draadje, stripje is van Slaters fosforbrons

idem, maar dan de andere zijde, waar het zwaret draadje zat

hier de binnenzijde van de ketel, waar het hele geval in moet passen, valt dus weinig meer weg te frezen.

het enige wat ik kan bedenken met mijn lekendenken, is dat de pattex superlijm GEL stroom geleid en er wat lijm op het stripje zit, maar dan zou multimuis een kortsluiting aan moeten geven.
Optisch kan ik  nergens een verbinding vinden tussen welk stripje of draadje dan ook met het frame
motortje is op een plaatje messing gelijmd welke weer gelijmd zit op het frame, dus misschien dat daar de motorhuid ergens contact maakt.
Maar dat verklaard niet waarom voor het vastsoldern van de draadje alles pima blijft werken.
en er kwam geen rook uit de decoder dus dat viel mee, of dat de decoder te dicht op de motor zit en dat een een of ander geheimzinnig magnetisch iets de decoder op hol brengt, maar zoals gezegd, ikke erg leek zijn  :)

is het zo duidelijk of moeten jullie nog meer weten/zien ???
De decoder op bovenstaandefoto's is decoder no3, ( ik was zo slim  om er 2 te bestellen), en deze werktr naar behoren en heeft alweer wat testen doorstaan in deze opstelling, maar vastsolderen durf ik ff nie meer, voor ik de oorzaak weet
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 15:24:34 door marty »
Mvg Marty,

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2009, 15:51:06 »
Hoi,

Citaat van: marty[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/MX2.jpg
[/url]

Eerste opmerking: De grijze en oranje hebben een vrij lang ongeisoleerd stuk voordat ze bij de motor komen. Zou ik max. 1.5 mm lang laten zijn.

Verder lijkt er idd niets verkeerd aan... maar...

Heb je de beschikking over een multimeter die Ohms kan meten ? Dan graag even meten met 1 pen op de grijze draad en dan met de andere pen op alle mogelijke andere plaatsen in de loc. Mag *GEEN* waarde > 5 Ohm uitkomen. Ditzelfde ook herhalen met de oranje draad.

Verder zie ik, dat je de rode had aangesloten op de wielen die zonder isolatie op de as zitten. En dus verbinding met het frame hebben. Aan deze kant is het stripje styreen ter isolatie van de afnemers overbodig.
De andere kant, met de geisoleerde wielen is de plek voor de rode draad.

grtzz en suc6,

Karst

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2009, 16:15:54 »
Dank karst

iso is een punt, zal ik aanpassen.

k heb helaas geen multi meter, kan dus helaas niet meten
Had van Rene al de tip geha d te testen met een lampje een een batterij.

Dat van die wielen begrijp ik niet, dat ik er 1 niet had hoeven isloren ala, maar kwaad kan het niet lijkt me.
Ik snap alleen je opmerking over over het rode draadje niet.
De wielstellen zijn kant en klaar geleverd in de aslagers, welke je zo in het frame kan schuiven
Aan de wielen kan ik niet zien welke kant geïsoleerd is, aangezien aan beide zijde een zwart ringetje zit tussen de wielen en assen.
Anders zou ik nog kunnen denken, dat 1 wielasje verkeerd om in het frame zit, maar dat kan ik dus niet zien omdat beide zeide van het asje en wiel identiek zijn.
Stond overigens ook niets over in de bouwbeschrijving over het inzetten van de wielstellen dat ik daar op moest letten ( niet dat dat wat zegt :)).
maar als ik je goed begrijp is het belangrijk aan welke kant de rode en zwarte draad zit ?? ( ja ik weet, domme vraag, die bestaan, maar voor mij is dit echt chinees op hogeschool nivo)
Mvg Marty,

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2009, 16:24:46 »
Hoi,

Vergeet het verhaal over de wielas-isolatie maar.   :-\

Ik had de boutjes voor de koppelstangbevestiging voor een aslager aangezien...  :-[ :-[

En het is niet heel belangrijk aan welke kant de rode zit. meestal aan de geisollerde kant, maar dat gaat hier dus niet op ;)

Wat wel heel belangrijk is, is dat grijs en oranje *NERGENS* anders verbinding mee hebben !

Dus dat zou ik eerst een proberen uit te fiegelieren.

Grtzz,

Karst

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2009, 16:36:39 »
Karst.
de decoder die opgebrand is voor de tweede keer zat beter gesoldeerd als deze, maar ik weet uiteraard niet meer of er misschien ergens een adertje ergens tegenaangekomen is.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen of jij er even naar wil kijken in Houten 30 mei, misschien dat je dan iets geks ziet.
Want ik kan het nu wel proberen, maar dan brand ik hoogstwaarschijnlijk decoder no 3 op.
zo op het oog raakt oranje en grijs echt alleen maar de 2 lipjes, maar ja, lipjes en ik  :-\
En als het sluiting is, hoe kan het dan dat als de decoder stuk is, de motor wel de ene kant blijft draaien
je zou zeggen dat als er sluiting is, of de decoder nou stuk is of niet, dat de multimuis zegt stop, of dat de motor op een moment zegt ik smelt........

zucht, eerst maar s een multimeter zoeken denk ik
Mvg Marty,

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2009, 16:42:12 »
Hoi,

Wil er met alle plezier naar kijken de 30e. Zal een multimeter meenemen ;)

Sluiting in dit verhaal, hoeft geen kortsluiting te zijn tussen de 2 rails bijvoorbeeld. Sluiting in deze is onterechte verbinding tussen grijs/oranje en iets anders. De grijze en Oranje draad, worden 'gedreven' door gevoelige electronica. als er verbinding tussen deze draden en b.v. de rode of zwarte draad zit, gaat die electronica stuk. Soms draait er dan niets meer, soms 1 kant op, soms alleen voluit, soms have kracht, soms... Beetje heel erg afhankelijk wat er naar de eeuwige ruisvelden is geholpen ;)

Grtzz,

Karst

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2009, 19:22:08 »
dank karst, ik neem het hele zakie mee volgende week...................en het leek zo makkelijk nadat ik dat hele gebakkie in elkaar had gesoldeerd  :(
Mvg Marty,