Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:03:33
Rondom Charlois door Alewijn
25 October 2025, 23:41:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
25 October 2025, 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
25 October 2025, 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 October 2025, 15:51:34
  

Auteur Topic: Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak  (gelezen 1854 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak
« Gepost op: 03 February 2009, 15:25:37 »
3 februari 2009

Bestuursvoorzitter Hartmut Mehdorn van Deutsche Bahn geeft toe dat zijn bedrijf in de fout is gegaan bij het natrekken van de gangen van zo'n 173.000 personeelsleden. Dat meldt het Duitse persbureau DPA. Volgens het bericht zal Mehdorn nog vandaag een brief aan al zijn werknemers zenden, waarin hij het boetekleed aantrekt. Mehdorn staat onder zware druk van de bondsregering en de vakbonden. De laatste verlangden dat Mehdorn zelf fouten aan het personeel zou toegeven.
Deutsche Bahn zou sinds 1998 zijn mensen grootschalig hebben bespioneerd om vast te stellen of zij buiten het werk om ongeoorloofde contacten zouden hebben met de ongeveer 80.000 toeleveranciers van de Duitse staatsspoorwegmaatschappij. Het concern wilde daarmee mogelijke corruptie de kop indrukken. Er werden in 43 gevallen opdrachten gegeven aan detectivebureaus om mensen te controleren.
transport

 

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12517
    • sleutelspoor
Re: Het vervolg; Deutsche Bahn trok elke medewerker na
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2009, 15:22:29 »

4 februari 2009
Brief Mehdorn in spionage-affaire valt niet goed
De brief waarin topman Hartmut Mehdorn van Deutsche Bahn aan zijn werknemers toegeeft dat er fouten zijn gemaakt bij de corruptiebestrijding in het concern, is in politieke kring slecht gevallen. Vice-voorzitter Klaas Hübner van de SPD-fractie in de Bondsdag vindt dat Mehdorn lang niet ver genoeg is gegaan in zijn verontschuldigende brief.
Spoorvakbond GDBA wil van Mehdorn een keiharde verontschuldiging aan het personeel horen. De brief die Mehdorn dinsdag aan zijn mensen stuurde, komt meer over als een rechtvaardiging van de bespionage waaraan 173.000 DB-medewerkers begin deze eeuw zijn onderworpen.
Volgens GDBA-bestuurder Klaus-Dieter Hommel maakt de brief van Mehdorn niet duidelijk wat er met de gegevens die over personeelsleden zijn verzameld, is gebeurd. Volgens persbureau Reuters zou de spionage niet beperkt zijn gebleven tot 173.000 werknemers, maar tot het volledige werknemersbestand van 220.000 werknemers. Het concern zou in 2005 de gangen van al zijn personeel zijn nagegaan.
De SPD-binnenlanddeskundige Dieter Wiefelspütz wil dat Mehdorn aftreedt als mocht blijken dat Deutsche Bahn inderdaad de gangen van al zijn werknemers zou hebben nagegaan. 'Als dat zo zou zijn, moet de heer Mehdorn maar gaan omzien naar een andere betrekking.'



5 februari 2009

Hartmut Mehdorn, de topman van Deutsche Bahn, is nog verder in verlegenheid gekomen nu aan het licht is gekomen dat het concern ook in 2005 de gangen van personeelsleden heeft laten nagaan door detectivebureaus. Mehdorn had eerder toegegeven dat in de jaren 2002 en 2003 zo'n 173.000 werknemers zijn bespioneerd om te zien of ze misschien corrupt waren. Inmiddels zijn vrijwel alle 240.000 werknemers onderzocht, als we de onderzoeken uit 2005 meerekenen.
De oppositie vraagt luidkeels om het aftreden van Mehdorn, omdat die een buitensporige spionageactie zou hebben toegelaten. Verkeersminister Wolfgang Tiefensee, die verantwoordelijk is voor het staatsbedrijf Deutsche Bahn, wil van Mehdorn in elk geval opheldering. Hij vraagt zich volgens een woordvoerder af waarom het nodig is alle personeel aan een screening te onderwerpen, ook mensen die met toeleveranciers geen enkel contact onderhouden.
In de Duitse media wordt druk gespeculeerd over de positie van Mehdorn. Een overweging om het toch maar te laten zitten, zou voor bondskanselier Angela Merkel zijn, dat het niet handig is om vlak voor de bondsdagverkiezingen te riskeren dat met een gedwongen vertrek van Mehdorn nog meer kwalijk nieuws op straat zou komen te liggen.
bron Transport
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Lokpaint

  • Gast
Re: Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2009, 16:53:30 »
Hoi

Een krant ziet het al voor zich dat Mehdorn zich in het vervolg maar beter met kleine treintjes bezig kan houden....märklin dus ;D

Bart

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2009, 17:19:41 »
Niet voor 't één of ander hoor,maar tegen de db van nu loopt zelf ook al een onderzoek(dus tegen mehdoorn zelf),want er is voor miljoenen aan materieel de sloop op gestuurd terwijl dat helemaal niet nodig was,alleen maar om te voorkomen dat de  concurrent er mee aan de haal zou gaan ,heb zelf naast E50's gestaan bij bender die notabene pas een groot onderhoud hadden gehad,(de hele lokserie was touwens wel verdacht snel gesloopt )ook vele sneltreinrijtuigen is het zelfde lot begaan,dit was wel met toenmalig bundesgeld gekocht en dit slopen schijnt dus in strijd met de wet te zijn geweest,hetzelfde als wat met onze 1200-erden gebeurt is,die stonden ook al met de grijper op het dak en werden toen gered.
Henry Visser

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2009, 18:09:49 »
Nee, bij de DB werkt het (tegenwoordig) anders. DB laat de locs slopen en verkoopt het schroot en daar valt geen speld tussen te krijgen. Vroeger werd het materieel aan de sloper verkocht, maar dat bleek dus niet zo'n handige constructie.

Kijk ook eens op mijn website.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2009, 19:46:22 »
Jeemig, heeft die knakker eerst bij de DR in de voormalige DDR gezeten of iets dergelijks? Daar waren dit soort praktijken doodnormaal  ;D

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: Het vervolg; Deutsche Bahn-topman geeft fouten toe in spionagezaak
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2009, 03:08:59 »
Ik dacht dat onze NS ook een snel sloop policy heeft / had, vanwege de lange levertijden van de ATB.
ACTS heeft de 1200 nog bij de sloper gekocht , dacht ik.

Groeten, Alexander