Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Lima door Pauldg
Vandaag om 21:25:14
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 19:44:04
Heroplage Artitec Plan W? door Petertje
Vandaag om 19:24:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
  

Auteur Topic: Verschil tussen...  (gelezen 5975 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Verschil tussen...
« Gepost op: 19 October 2006, 17:13:01 »
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een Intercity en een Sneltrein?

Ik kan dit helaas nergens vinden, toch zou ik dit nu wel eens willen weten.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Verschil tussen...
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2006, 17:31:11 »
Het onderscheid is wat vaag inderdaad, volgens mij is het gewoon langzaamaan zo gegroeid:

De oorsprong van het idee "IC" ligt in het in 1970 opgezette netwerk van een aantal grote stations. Tussen deze stations zou het product Intercity moeten zorgen voor een snelle en comfortabele verbinding. Aanvankelijk werd hiervoor ook wel de slogan "Veertig Steden Tempotrein" gebruikt (dank je Mark ;)). Om alle andere stations te bedienen, was er aanvullend op dit Intercity-netwerk een uitgebreid stoptrein-netwerk. Op dit moment is dit concept m.i. in de NoordOost nog aardig te zien.

Dan hoe de Sneltrein naar mijn idee ontstaan is: in de praktijk krijg je dan natuurlijk kleinere stations in plaatsen die zich ook IC-waardig vinden. Sommige zijn dat uiteindelijk geworden, andere waren niet genoeg voor de IC, maar weer teveel voor de stoptrein en dat levert dan een Sneltrein op: iets tussen stopper en IC in.

Het idee was om per 2007 de naam Sneltrein te laten verdwijnen, maar de serie 5800 Amersfoort-Amsterdam blijft om mij niet geheel duidelijke redenen vooralsnog Sneltrein heten - ook las ik alweer ergens dat de naam voor meerdere series mogelijk blijft bestaan.

groet,
Julius
« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 17:45:23 door Julius »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Verschil tussen...
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2006, 17:49:08 »
Het idee was om per 2007 de naam Sneltrein te laten verdwijnen, maar de serie 5800 Amersfoort-Amsterdam blijft om mij niet geheel duidelijke redenen vooralsnog Sneltrein heten - ook las ik alweer ergens dat de naam voor meerdere series mogelijk blijft bestaan.

Tsjah, bij een IC denkt men altijd meteen aan een comfortabele trein die je snel naar de grootste steden van het land brengt. Een stoptrein daarentegen wordt meestal gezien als een of andere oude rammelbak die zowat bij elk gehucht stopt langs het spoor. ;) Daarom zullen ze er wel 'Sprinter' van willen maken, waardoor dit treintype meer allure gaat krijgen. ;D

En die sneltrein is nou inderdaad zoals Julius zegt iets tussen een stoptrein en een IC in. Ik vind het wel een handige benaming. Een sneltrein stopt ook in de minder grote plaatsen, maar dan weer wel de belangrijkste op een bepaalde route, waar die ene stoptrein per (half)uur niet voldoende is.

Wat mij betreft is het prima met stoptrein, sneltrein en IC. Iedereen in Nederland weet wat deze 3 treintypes inhouden, maar een exacte omschrijving geven is moeilijk. 'Sprinter' is een populairdere benaming dan 'stoptrein' lijkt me. Maar de naam 'sneltrein' mag wat mij betreft gewoon blijven bestaan.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 17:51:05 door NS 1100 »

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Verschil tussen...
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2006, 17:54:55 »
De naam Sprinter is naar verluidt voor veel reizigers verwarrend, omdat Sprinter wordt geassocieerd met een snel iets. Toch vervelend als je in Utrecht de Sprinter 7300 naar Amsterdam neemt en dan in Abcoude aan de kant gaat om zowel de 3000 als de 3500 voorbij te laten... ;)

Anoniem

  • Gast
Re: Verschil tussen...
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2006, 21:24:58 »
Iedereen in Nederland weet wat deze 3 treintypes inhouden, maar een exacte omschrijving geven is moeilijk.

Inderdaad, en soms is het onderscheid flinterdun. Neem bijvoorbeeld het traject Amsterdam - Den Haag: daar rijden in een kwartierdienst afwisselend de Intercity's naar Dordrecht / Vlissingen en de Sneltreinen naar Den Haag Centraal. De Intercity begint in Amsterdam Centraal, stopt op Schiphol, in Leiden en Den Haag HS en vervolgt dan zijn reis naar het zuiden. De Sneltrein begint ook in Amsterdam Centraal, dan op Sloterdijk en de Lelylaan (daar zit hem het verschil) en bedient vervolgens Schiphol, Leiden en Den Haag Centraal. Tussen Schiphol en Den Haag is er dus geen verschil aan te merken tussen beide treincategorieën.
In een grijs verleden deed men nog wel eens aan prioriteit bij vertragingen en toen had een IC voorrang op een Sneltrein en een Sneltrein weer voorrang op een stoptrein bij calamiteiten. Dat zal ongetwijfeld op papier nog steeds zo zijn maar in de praktijk komt daar niet zoveel meer van terecht.