Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:35:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:30:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Sfeer op je modelbaan door ruudns
Vandaag om 20:20:30
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: digitaliseren br53  (gelezen 8217 keer)

HarryS

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #15 Gepost op: 16 October 2006, 21:29:03 »
Bij de 60904 zitten 2 verschillende ankers bijgeleverd: eentje met een tandwieltje met 7 tanden en eentje met 8 tanden. Bij de beschrijving van het artikel staat, dat het verkeerd gebruikte anker tot een moeilijk lopende motor kan leiden. Misschien moet je het andere anker inbouwen.
Probeer het zou ik zeggen.
Wat al werd gezegd vind ik het vreemd, dat je voor deze lok set 60904 hebt gebruikt ipv 60901. De mijne heb ik door de winkelier laten ombouwen met een 60901 en rijdt prima.

Groetjes

Harry STipkes

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: digitaliseren br53
« Reactie #16 Gepost op: 16 October 2006, 23:40:58 »
Hi Harry,

In de 3102 BR53 zit een trommelcollector motor, dus een motor met vierkante koolborstels. Hieruit volgt dat het verhaal over het aantal tanden niet van toepassing is.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Flip

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #17 Gepost op: 17 October 2006, 11:16:54 »
Wim,

Dat is geen onzin. Grote locs met een x-aantal aangedreven assen gebruiken doorgaans wat meer stroom dan een locje uit een startset met een enkele aangedreven as. Dat zal ongewtijfeld met de weerstand van de constrcutie te maken hebben. Zeker als een loc slecht onderhouden is en de olie stroperig wordt, kan dat flink toenemen. Meet maar eens na.

grn,

Huib

 Dit klopt volledig.

ronnie

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #18 Gepost op: 17 October 2006, 18:09:21 »
Allemaal bedankt voor het reageren!

De loc rijd alleen op de baan, afgezien van de wisseldecoders zijn er geen stroomgebruikers aangesloten. Op het moment dat ik 1 rookgenerator aanzet gaat de loc iets langzamer rijden en als ik de 2e aanzet dan gaat de loc nog langzamer.

De loc is in goede conditie, heeft weinig gelopen. DEr z\it een control unit aangesloten op de baan met een trafo en booster. Dat moet toch voldoende zijn lijkt me.

Toch loopt de loc niet mooi. De wieltjes zijn niet vuil n de baan ook niet echt.

Wat betreft de 60904, ik heb de decoder daarvan gebruikt omdat de draden laqnger waren. Op zich is het ene standaard decoder van marklin.

Uiteindelijk loopt de loc nog steeds niet mooi, heeft iemand nog ideeen?




Enne, natuurlijk staat de decoder op max snelheid!!!!!

Ik zie de reacties weer graag tegemoet!

Davy

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #19 Gepost op: 17 October 2006, 18:30:49 »
Het is volgens mij niet dezelfde decoder als de 60901 of 60902 decoder.
De 60904 decoder is voor schijfcollector motoren en zal andere instellingen hebben. Zoniet dan zouden ze ook geen 60905 decoder hebben uitgebracht voor klokankermotoren.

De mijne krijgt gewoon een hobbydecoder. Rookgeneratoren worden niet aangesloten.
En wil je toch je huidige decoder gebruiken moet je mijn links lezen. De Duitsers hebben verschillende oplossingen.




Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: digitaliseren br53
« Reactie #20 Gepost op: 17 October 2006, 18:39:22 »
Het is volgens mij niet dezelfde decoder als de 60901 of 60902 decoder.
De 60904 decoder is voor schijfcollector motoren en zal andere instellingen hebben. Zoniet dan zouden ze ook geen 60905 decoder hebben uitgebracht voor klokankermotoren.
De decoders (60901-60904) zijn gelijk, alleen de motoronderdelen zijn verschiilend.

Hub

Davy

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #21 Gepost op: 17 October 2006, 18:47:31 »
Dan moet hij de Duitse methode toepassen.


In der 3702 (BR53) gab es eine Verstärkerplatine für die zwei Rauchsätze.

Siehe:

http://www.hanno-b.de/Modellbahn/Basteln/Elektronik/fxverstaerker.htm

ET-Nr. 613960 LEITERPLATTE 10,86 €

Groeten,
Davy

Zoals ik al zei dit is geen gemakkelijke loc.


henk

  • Online Online
  • Berichten: 22529
Re: digitaliseren br53
« Reactie #22 Gepost op: 17 October 2006, 18:49:00 »
Is de vraag welke motoronderdelen er zijn gebruikt. Kennelijk zijn die los aangeschaft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: digitaliseren br53
« Reactie #23 Gepost op: 17 October 2006, 19:03:41 »
Uit het hele verhaal van hondekoppie maak ik op:
De loc liep in analoge toestand perfect. Bij ombouw de juiste en nieuwe onderdelen gebruikt. Alleen de decoder uit de set 60904 i.v.m. langere draden. Hierna loopt de loc niet goed genoeg. Gebruik van 1 rookgenerator loc loopt langzamer, gebruik van 2 rookgeneratoren, nog langzamer. De decoder wordt zwaarder belast dan gebruikelijk.
Vraag zijn de rookgeneratoren geschikt voor digitaal gebruik. Is er voldoende massacontact naar de decoder en is er een goed contact van sleper naar decoder.

Hub

ronnie

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #24 Gepost op: 17 October 2006, 20:04:58 »
Hub, Voordat ik je vraag beantwoord eb ik ene vraag:

Is de decoder uit setje 60904 echt niet geschikt voor deze loc?
Klopt het dat ik er een andere decoder moet inbouwen?

Het is een hoop werk, maar het is te doen!

Ik hoor t graag van jullie.

Enne, wederom bedankt voor jullie reacties, ik ben er erg blij mee!

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: digitaliseren br53
« Reactie #25 Gepost op: 17 October 2006, 20:10:10 »
Zoals ik al eerder aangaf de decoders in de sets 60901 tot 60904 zijn gelijk en dus onderling uitwisselbaar.
De onderdelen die verschillen zijn b.v. motorschild of anker (7 of 8 tands).
Je hoeft er dus geen andere decoder in te bouwen.

Hub

ronnie

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #26 Gepost op: 17 October 2006, 20:36:27 »
Ja dat leek mij ook al zo, anders had ik deze decoder niet ingebouwd.


De massa van de decoder is goed aangesloten. Ik heb op 3 punten massa gemaakt, 1 op de tender, 1 op t motortje en 1 op het framewerk van de loc. Dat zou afdoende moeten zijn.

De rookgeneratoren zijn gewoon marklin rookgeneratoren. Of ze geschikt zijn voor digitaal gebruik zou ik echt niet weten. Is er dat verschil dan? Deze zaten al in de loc namelijk.

Het contact van de sleper naar de decoder is in mijn mening ook goed ja!


Davy

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #27 Gepost op: 17 October 2006, 20:39:40 »
Ja als het analoge rookgenerators zijn worden ze gloeiend heet.

ronnie

  • Gast
Re: digitaliseren br53
« Reactie #28 Gepost op: 17 October 2006, 20:43:06 »
waarschijnlijk dus omdat digitaal de spanning hoger is?

Die moet ik dus vervangen!

Maar hebben we t langzaam rijden nog niet geheel opgelost.