Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: UItleg schaduw station  (gelezen 8533 keer)

Jasper C

  • Beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • J.C. Sound & Light
UItleg schaduw station
« Gepost op: 03 January 2009, 13:20:31 »
Ik zit me een beetje in te lezen met betrekking op het schaduw station, maar ik snap er neit veel van.

Ik heb begrepen dat het gedaan wordt om de tijd van een traject wat te kunnen vertragen en dat met bijvoorbeeld met trein 1 de berg ingaat en met trein 2 de berg uitgaat.

Ook zie ik dat men met veel spiraalsporen werkt om dit te kunnen maken (waarschijnlijk uit ruimte gebrek, gezien de 3% hoogteverschil regel.)

Nu wil ik zonder dat spiraal gaan werken. (zit me er te moeilijk uit en mijn zaagtechnieken zijn heel erg slecht) Zijn er ook andere manieren?

Ik zat te denken om een wissel in de berg te maken waar de ene trein stil komt te staan en de ander dan vertrekt. Of zelfs helemaal zonder wissel.
Waarschijnlijk zou dit dan digitaal op de computer moeten worden afgesteld ofzo. Klopt mijn beredenatie?

En waarom gebruiken mensen een schaduwstation als ze ook gewoon de trein in de berg even stil kunnen laten staan? (wanneer de reden een vertraging van het traject is?)


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2009, 13:34:59 »
Een schaduwstation is eigenlijk een soort garage waar je treinen kan stallen.
In het echt is het zo dat een intercity bijvoorbeeld van Enschede via Hengelo naar Schiphol en terug ongeveer een 5 uur onderweg is.

Voorbeeld:
Nu heb ik op mijn baan Hengelo nagebouwd, althans daar ben ik mee bezig, De trein komt uit Enschede (schaduwstation), de trein zal stoppen op het zichtbare gedeelte van mijn baan (Hengelo) en vervolgens verder rijden naar Schiphol (schaduwstation) na geruime tijd komt de trein echter pas terug, ondertussen heb ik alwel meerdere treinen op station Hengelo gehad, net als in het echt.

Vandaar dat een schaduwstation meerdere sporen bevat, er rijden immers meer treinen naar bijv schiphol, denk aan sneltrein, stoptrein en internationale trein. Dan zou ik dus al minimaal 3 sporen nodig zijn.

Tevens is het geen gezicht om in 1 station 30 treinen te hebben staan, dit is niet echt realistisch. Nu houd ik mijn zichtbare stationsgedeelte netjes door er maar een kleine hoeveelheid treinen in te zetten, de rest "parkeer" ik in een schaduwstation, in mijn geval zelfs meerdere schaduwstations.

Schaduwstations kan je op allerlei manieren bouwen en dat hoeft niet perse met een spiraal of met hoogteverschillen, dit is afhankelijk van de beschikbare ruimte die men heeft.

Jou idee wat je wil toepassen in een berg kan zeker! en is ook de moeite waard denk ik om te doen, juit omdat je trein verloop op je baan dan vele groter is.
Echter hoeft dit niet perse met een pc te gebeuren, ook andere elektrnoica kan hier prima volstaan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2009, 13:35:54 »
Ik ben nu bezig met een ontwerp, vanwege de ruimte moet ik wel in een paar niveaus gaan werken. Anders heb ik geen ruimte om een paar treinen kwijt te kunnen. Met een aantal opstelsporen kan je de treinen laten wachten en laten verschijnen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wvdm

  • Gast
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 08:09:37 »
Een computer hoeft helemaal niet.
Een bistabiel relais kan heel goed wissels schakelen of als seinpaal dienen.

Bovenstaand schemaatje is voor twee sporen. Het stukje rails helemaal links schakelt het wissel en het bistabiel relais bepaalt of het wissel afbuigend of rechtdoor geschakeld wordt. Na het wissel wordt het bistabiel relais geschakeld. De eerste trein gaat over het onderste spoor en schakelt het bistabiel relais. De volgende trein schakelt het wissel op recht door en na het wissel schakelt die trein het bistabiel relais weer om.

Zo kan je de bistabiele relais ook gebruiken om treinen te laten stoppen.
De meeste seinpalen werken volgens hetzelfde , maar dan zit er ook een seinpaal met lichtjes aan vast. Die seinpaal met lichtjes heb je in een tunnel niet nodig, want je ziet hem toch niet.

Succes

groet van
Wil

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 09:04:16 »


Een compleet schema en uitleg van wat Wil beschrijft is hier te vinden.
Dit systeem werkt al een aantal jaren uitstekend op mijn analoge baan.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2009, 09:33:08 »
Sander geeft al een goede uitleg waarom een schaduw station.
OP 1 van eerste banen had ik ook achter een bergwand een klein schaduw station van 2 sporen.
In latere banen is dit steeds groter geworden waarbij het schaduw station op een gegeven moment naar een eigen verdieping ging.
Heb schaduw stations gehad tot 20 sporen die zonder computer aangestuurd werden.
Enige wat ik gebruikte waren relais en reedcontacten, en een magneetje onder de trein ( dus niet eens de duurdere bi-stab relais ) 

De trein zocht netjes zelf een vrij spoor op, en bleef daar staan wachten totdat ik aangaf dat er een trein weer mocht gaan rijden.
Dus niet dat wat je vaak ziet een first-in-first-out princiepe.
maar op aanvraag kwam ze er uit. 1 spoor was altijd doorgaand spoor, als station vol was reed een volgende trein gewoon direct door.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2009, 16:47:42 »
vind het een interesant onderwerp alleen ben ik nog niet zo technisch

en ik rij analoog.

rob