Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: Trekkracht lima 1220  (gelezen 2638 keer)

Jacobw

  • Gast
Trekkracht lima 1220
« Gepost op: 05 January 2009, 22:30:00 »
Allemaal nog de beste wensen voor het nieuwe modelspoorjaar 2009.

Dan nu maar over de lima 1220, ik denk dat vele van jullie wel zo'n lima in bezit hebben en dan zullen jullie ook allemaal wel weten dat de trekkracht van deze loc tegenvalt zeker als je een helling op wilt, nu ben ik eens aan het knutsellen gegaan en heb ik op de aangedreven assen waar normaal maar aan 1 zijde een asb zit deze ook aan de andere kant gemonteert.
Nu zul je wel denken en de stroomafname dan?
Nou die heb ik verplaatst naar het andere draaistel en waarempel de stroom afname is ook een stuk beter geworden.
En hoe die extra asb op het wieltje gekregen? Nou dat zal vertellen, asjes gedemonteert en in de accuboormachine en met een dremmeltje een kamertje in geslepen.
Morgen nog even een aantal nieuwe asb'tjes halen en die monteren, want heb het nu geprobeert met oude van een slooploc.

En het resultaat is echt een wonder, hij trekt nu veel makkelijker een helling op.

Zijn er misschien mensen die hier reeds meer ervaring mee hebben, dan hoor ik dat graag misschien dat we nog dingen kunnen verbeteren.

Jacob
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 22:32:33 door Jacob »

Jacobw

  • Gast
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2009, 22:34:29 »
niemand die hier nog een idee over heeft.

Jacob

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2009, 00:07:22 »
Wat ik altijd deed bij lima locs om zowel trekkracht als stroom afname te helpen was 20 gram lood voor het motordraaistel plaatsen en totaal 80 gram rond de ophanging van het loop draaistel. Ik moet er weel bij zeggen dat ik geen werkende verlichting ofzo had die in de weg kon zitten, maar 100gram extra gewicht werkte wel.

Verder ook niet onbelangrijk het aangedreven draaistel aan je trein gekoppelde houden als je een vaste treinsamenstelling hebt, dat werkt ook om de trekkracht te helpen. Die extra stroom afname in het loopdraaistel heb ik ook gebruikt, dat is vooral belangrijk wanneer je met stroomkringen werkt, anders kwam zo'n loc niet over de stroomkring scheidingen heen. Ook wel logies want bij het passeren van de scheiding kwam het ene draaistel in stroomkring A terecht terwijl de ander zich in stroomkring B bevond en ja dan loopt er dus geen stroom door de motor heen en staat je trein in eens stil.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 01:07:52 »
Ik heb kort met een Lima 1220 gereden. Inderdaad extra stroomafname op het loopstel helpt. Verder eens met Michiel, meer gewicht helpt wel iets.

Voordat Marklin/Trix met hun 1200 uitkwamen nog gedacht om een Fleischmann onderstel te nemen (als enige redelijk correcte a-symmetrische draaistellen met spaakwielen) en de Lima kap erop pas te maken. Dat zou veel beter moeten lopen... Lima aandrijvingen met rondmotor blijven helaas knudde.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 09:32:10 »
Uit vervaring kan ik je de volgende tips geven:
Voor optimale stroomafname kun je ook een verend contact boven de middelste as van het voorste draaistel maken: als je kan 3 contactjes aan de zijkant maakt voor de geïsoleerde wielen heb je 6 stroomafnamepunten en rijdt de lok vlekkeloos. Probeer ook wat gewichten op maat te maken zodat je ze op het motordraaistel zelf kunt plakken: dan oefen je minder druk uit op de draaivlakken van het stel en gaat de lok soepeler de wissels en bochten door.
Wil je de originele Lima motor blijven gebruiken polijst dan het anker door deze in een boortol vast te zetten en het koper met een poetsmiddel (commandant autopolish o.i.d.) glad te polijsten en gebruik een smeermiddel als molycote voor de tandwielen.
Beter is het nog om de motor te vervangen door bv een modeltorque, zeker als je digitaal wil gaan. Dit is overigens ook allemaal in eerdere draadjes uitgelegd.

Succes, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jacobw

  • Gast
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2009, 18:08:55 »
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels nieuwe asb geplaatst en het resultaat van de hele ombouw bevalt prima. Dus even kort een opsomming van wat ik dus gedaan heb;

* 2 wieltjes op de aangedreven assen ingeslepen en asb geplaatst, dus nu 4 asb'jes op het aangedreven draaistel.

* Onaangedreven draaistel voorzien van extra stroomafnemer.

* Motor(lima) goed schoongemaakt en draait weer heel mooi.(je hoort hem bijna niet)

Dus zoals je kunt lezen geen extra gewicht, en even een test gedaan en hij trekt nu zonder probleem 3 á 4 personenwagons omhoog tegen een helling van ongeveer 5 %(ja ik weet dit is te steil). Dus totaal gezien een hele verbetering.

Jacob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2009, 18:50:17 »
4 rijtuigen tegen 5% op trekken is niet slecht! goed bezig! Trouwens, voor t beetje extra kun je t middenasje van t motordraaistel nog stroom laten afnemen.