Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 07:54:15
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Vreemd probleem door Bad-Aura
Vandaag om 07:47:07
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Trekkracht lima 1220  (gelezen 2640 keer)

Jacobw

  • Gast
Trekkracht lima 1220
« Gepost op: 05 January 2009, 22:30:00 »
Allemaal nog de beste wensen voor het nieuwe modelspoorjaar 2009.

Dan nu maar over de lima 1220, ik denk dat vele van jullie wel zo'n lima in bezit hebben en dan zullen jullie ook allemaal wel weten dat de trekkracht van deze loc tegenvalt zeker als je een helling op wilt, nu ben ik eens aan het knutsellen gegaan en heb ik op de aangedreven assen waar normaal maar aan 1 zijde een asb zit deze ook aan de andere kant gemonteert.
Nu zul je wel denken en de stroomafname dan?
Nou die heb ik verplaatst naar het andere draaistel en waarempel de stroom afname is ook een stuk beter geworden.
En hoe die extra asb op het wieltje gekregen? Nou dat zal vertellen, asjes gedemonteert en in de accuboormachine en met een dremmeltje een kamertje in geslepen.
Morgen nog even een aantal nieuwe asb'tjes halen en die monteren, want heb het nu geprobeert met oude van een slooploc.

En het resultaat is echt een wonder, hij trekt nu veel makkelijker een helling op.

Zijn er misschien mensen die hier reeds meer ervaring mee hebben, dan hoor ik dat graag misschien dat we nog dingen kunnen verbeteren.

Jacob
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 22:32:33 door Jacob »

Jacobw

  • Gast
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2009, 22:34:29 »
niemand die hier nog een idee over heeft.

Jacob

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2009, 00:07:22 »
Wat ik altijd deed bij lima locs om zowel trekkracht als stroom afname te helpen was 20 gram lood voor het motordraaistel plaatsen en totaal 80 gram rond de ophanging van het loop draaistel. Ik moet er weel bij zeggen dat ik geen werkende verlichting ofzo had die in de weg kon zitten, maar 100gram extra gewicht werkte wel.

Verder ook niet onbelangrijk het aangedreven draaistel aan je trein gekoppelde houden als je een vaste treinsamenstelling hebt, dat werkt ook om de trekkracht te helpen. Die extra stroom afname in het loopdraaistel heb ik ook gebruikt, dat is vooral belangrijk wanneer je met stroomkringen werkt, anders kwam zo'n loc niet over de stroomkring scheidingen heen. Ook wel logies want bij het passeren van de scheiding kwam het ene draaistel in stroomkring A terecht terwijl de ander zich in stroomkring B bevond en ja dan loopt er dus geen stroom door de motor heen en staat je trein in eens stil.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 01:07:52 »
Ik heb kort met een Lima 1220 gereden. Inderdaad extra stroomafname op het loopstel helpt. Verder eens met Michiel, meer gewicht helpt wel iets.

Voordat Marklin/Trix met hun 1200 uitkwamen nog gedacht om een Fleischmann onderstel te nemen (als enige redelijk correcte a-symmetrische draaistellen met spaakwielen) en de Lima kap erop pas te maken. Dat zou veel beter moeten lopen... Lima aandrijvingen met rondmotor blijven helaas knudde.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 09:32:10 »
Uit vervaring kan ik je de volgende tips geven:
Voor optimale stroomafname kun je ook een verend contact boven de middelste as van het voorste draaistel maken: als je kan 3 contactjes aan de zijkant maakt voor de geïsoleerde wielen heb je 6 stroomafnamepunten en rijdt de lok vlekkeloos. Probeer ook wat gewichten op maat te maken zodat je ze op het motordraaistel zelf kunt plakken: dan oefen je minder druk uit op de draaivlakken van het stel en gaat de lok soepeler de wissels en bochten door.
Wil je de originele Lima motor blijven gebruiken polijst dan het anker door deze in een boortol vast te zetten en het koper met een poetsmiddel (commandant autopolish o.i.d.) glad te polijsten en gebruik een smeermiddel als molycote voor de tandwielen.
Beter is het nog om de motor te vervangen door bv een modeltorque, zeker als je digitaal wil gaan. Dit is overigens ook allemaal in eerdere draadjes uitgelegd.

Succes, Bessel
RETROBAHN A.G.

Jacobw

  • Gast
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2009, 18:08:55 »
Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels nieuwe asb geplaatst en het resultaat van de hele ombouw bevalt prima. Dus even kort een opsomming van wat ik dus gedaan heb;

* 2 wieltjes op de aangedreven assen ingeslepen en asb geplaatst, dus nu 4 asb'jes op het aangedreven draaistel.

* Onaangedreven draaistel voorzien van extra stroomafnemer.

* Motor(lima) goed schoongemaakt en draait weer heel mooi.(je hoort hem bijna niet)

Dus zoals je kunt lezen geen extra gewicht, en even een test gedaan en hij trekt nu zonder probleem 3 á 4 personenwagons omhoog tegen een helling van ongeveer 5 %(ja ik weet dit is te steil). Dus totaal gezien een hele verbetering.

Jacob

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Trekkracht lima 1220
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2009, 18:50:17 »
4 rijtuigen tegen 5% op trekken is niet slecht! goed bezig! Trouwens, voor t beetje extra kun je t middenasje van t motordraaistel nog stroom laten afnemen.