Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: NS 1100 buffers  (gelezen 2856 keer)

ronnie

  • Gast
NS 1100 buffers
« Gepost op: 07 October 2006, 00:01:37 »
Hallo mede-ontspoorders  ;D

Ik heb een marklin 1100 loc en deze heeft ronde buffers.
Zo ook de Roco 1100 locjes.

Onlangs heeft Marklin de 1144 uitgebracht met rechthoekige buffers.

Welke van de 2 buffers is nou correct en conform de werkelijkheid? De ronde of de rechthoekige?

Ik hoor het graag van jullie.

alvast hartelijk bedankt voor de genome moeite!


 

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2006, 00:07:17 »
bij de loks met botsneus moeten dit inderdaad
de rechthoekige buffers zijn.
loks zonder botsneus hadden de ronde.

tinus.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2006, 00:08:07 »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2006, 00:14:20 »
Beide zijn correct, een vlugge doorbladering van een fotoboek leert me dat in 1983 nog enkele g/g locs met botsneus en ronde buffers rondreden. Na 1983 hadden ze allemaal rechthoekige.
Foto's van rechthoekige buffers op locs zonder botsneus heb ik niet gevonden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ronnie

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2006, 08:00:44 »
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het dan zo dat in 1983 de 1100 locs een botsneus hebben gekregen en gelijkertijd de rechthoekige buffers?

Of zijn de buffers later vervangen?

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2006, 12:46:28 »
Botsneus was al vanaf eind jaren '70, dus dat ging niet gelijkop. De rechthoekige buffers hadden volgens mij een grotere opvangkracht en werden daarom gebruikt - in Duitsland is bij een aantal locseries hetzelfde gebeurd en dat had meen ik die reden.

groet,
Julius

nickinson

  • Gast
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #6 Gepost op: 07 October 2006, 16:28:17 »

Is er trouwens een reden voor vervanging van rond naar rechthoekig?


Normaal wel: rechthoekige buffers worden toegepast als er gevaar is voor overbuffering. Maar dat was niet het geval bij de NS 1100 want die heeft meedraaiende buffers.
Volgens mij hebben ze bij NS1100 rechthoekige buffers geplaatst omdat ze die in de werkplaats op voorraad hadden (is een standaard rechthoekige buffer type o.a toegepast ook op NS 1600/1700/1800)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: NS 1100 buffers
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2006, 18:54:26 »
Toen Märklin met de 1139 kwam, kregen ze van een modelspoortijdschrift te horen dat de ronde buffers niet correct waren. In het volgende nummer moest de redactie met het schaamrood op de kaken erkennen dat de 1139 botsneus wel degelijk een tijd met ronde buffers had rondgereden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.