Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Hasenwald
Vandaag om 23:52:29
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Bram S
Vandaag om 23:48:12
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 23:43:50
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
  

Auteur Topic: Stijging klimspiraal.  (gelezen 5407 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Stijging klimspiraal.
« Gepost op: 08 January 2009, 20:48:21 »
Ik zou eens willen weten hoe het zit met de stijging voor een klimspiraal.

Ik zelf rij met maximaal 6 rijtuigen, is hiervoor ook die 3% van toepassing, of zou ik met deze minimale lengte een beetje kunnen valsspelen?

want ik weet niet over hoeveel rijtuigen die 3% berekend is?





Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2009, 20:53:31 »
Niet op het aantal rijtuigen.... de meeste locs hebben moeite met een grotere stijging en het is niet goed voor de motor, die slijt sneller door de extra last.

Goed hoe groter de radius van de klimspiraal en hoe kleiner de ruimte tussen de lagen hoe lager het percentage is. dat kan je wel stellen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2009, 21:47:55 »
Of je er wat aan hebt weet ik niet, mag je zelf uitmaken.

Ik heb een stijging van de railspiraal van 2,5%. Een aantal treinen bestaan uit één loc en acht of negen 1/87 Roco rijtuigen. Dit komt ongeveer overeen met een gehele omwenteling qua lengte van de trein op de grote bogen van K-rails.

Gaat bij mij zonder problemen. Kleine note: de betreffende locs zijn minimaal hoogvermogen locs.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 21:53:58 »
Er is alleen een kleine kanttekening.
Ik rij gelijkstroom.
En vrijwel alle loc's zijn Roco met 4 assen aagedreven.

Er zijn er maar 1 loc met draaistelmotor, en dat is de Trix 1200



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 22:05:26 »
hum... tja ik zou toch proberen om op zo'n 3% of minder uit te komen. Dat is gewoon beter voor de motor van de locs... en mocht je een iets mindere loc treffen dan komt hij ook naar boven. Zelf heb ik een baan ontworpen met een spiraal met een R van 542 / 481mm (roco R5 en R4) met een hoogte tussen in de spiraal van 90mm, dat geeft een helling van ongeveer 2.5% op de kleinste straal. Je kan een lagere maat van bijvoorbeeld 80mm nemen dan wordt het percentage nog lager...

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2009, 23:47:40 »
Het heeft even moeite gekost om het hier zo te krijgen zoals ik wilde, maar misschien hebben jullie hier wat aan. :)

Het is trouwens een excel-bestandje dat het voor je kan berekenen met je eigen waardes, dus als er liefhebbers zijn PB me maar met je email adres erbij.

Voor een circel:



Voor een ovaal met een standaard "rechte":




groet
Johan
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2009, 22:53:26 »
Zo, om het weer even onder de aandacht te brengen  :D
Er zijn tot nog toe maar 4 liefhebbers geweest, volgens mij kunnen er dat veel meer worden  ;D

Groet
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2009, 14:31:47 »
Probeer de file ergens te hosten. Hoeven we niet per mail te gaan werken. Én kunnen ook mensen van buiten het forum erbij.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2009, 23:21:53 »
De tussenstand is momenteel 9 aanvragen dus het valt wel mee.
En ja dat hosten is voor mij momenteel niet mogelijk
Misschien is dat hier mogelijk?? (moderator?)
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2009, 23:43:26 »
Ik kan het wel hosten op mijn website, naast een foto van mijn spiraal (Roco R6, 9 cm per laag, 2,4%). Laat maar weten, ik was een van de negen, dus ik heb inmiddels het bestand.

Groeten,
Lolke

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2009, 14:21:04 »
Lolke,
Ik heb even op je site zitten kijken; prachtige baan, heel afwisselend.
Ik zie dat ook met e-locs rijdt. Echter met de panto's omlaag.
Kunnen ze in jouw helix met de panto's op rijden ?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
Re: Stijging klimspiraal.
« Reactie #11 Gepost op: 15 January 2009, 18:02:28 »
Nou ik heb radius 3 en 4 aangehouden met de fleischmann profirails.
En inderdaad hoe groter de cirkel hoe minder lastig voor sommige locs is het trekken.

al moet ik wel zeggen verschilt per merk erg veel.
Lilliput trekt het niet,terwijl trix, lima, roco, zo de  berg op zijn.

Het is soms wel irritant de talent van brawa heeft kleine wielen,waardoor hij bij start en einde hoogte  soms net opwipt/ontspoort.