Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Achtergrond met AI door Sikko
Vandaag om 22:03:08
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Spoor- en tramweg parafernalia door sneek
Vandaag om 20:55:38
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: hartafstand  (gelezen 5803 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: hartafstand
« Reactie #15 Gepost op: 07 November 2008, 21:21:10 »
Ja ik geloof dat je sowieso met portalen van Sommerfeldt en/of Focus Modell parts bijv. uit de voeten kan.
En zelfbouw is niet heel lastig, het draadje over de NS T-Portalen zijn daar het bewijs van ;)

Gr. Remco.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: hartafstand
« Reactie #16 Gepost op: 07 November 2008, 21:45:45 »
gevonden...4.6 cm lijkt mij wat onrealistisch  :-| 6.1 cm lijkt mij echter...
even uitproberen op het oog nu het nog kan.

4,6 cm is anders heel realistisch hoor. Komt overeen met 4 m in werkelijkheid, is een gebruikelijke hartafstand.

Reinier

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: hartafstand
« Reactie #17 Gepost op: 07 November 2008, 22:24:56 »
In het echie wordt voor nieuw spoor 4.25m of 4.50m gehanteerd. Dit is 4.89cm of 5.17cm in H0.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: hartafstand
« Reactie #18 Gepost op: 07 November 2008, 22:31:08 »
nou ja, ik dacht in de bochten met 1,87 rijtuigen gaat het net wat makkelijker ;D geen haakse bochten, maar de gebruikelijke zolderbochten :P ;D ;D


eric

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: hartafstand
« Reactie #19 Gepost op: 07 November 2008, 22:36:27 »
De hartafstand in het echt is steeds groter geworden. In het Handboek voor Spoorwegtechniek (jaren '20-'30?) wordt gesproken over een minimale hartafstand van 3,60 meter (41 mm in H0!), maar met de opmerking dat bij nieuw werk 4,00 meter wordt toegepast. Tegenwoordig is dat dus nog meer, maar niet zo extreem als in de geometrie van de meeste modelspoorfabrikanten. Maar ja, met die speelgoedbochten ontkom je bijna niet aan een grote hartafstand.
Reinier

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: hartafstand
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2008, 23:23:56 »
Buiten alles blijft het feit dat het Rocolinerailsysteem gebaseerd is op een hartafstand van 61.6mm.
Daar zijn alle bogen en wissels op berekend, ga je daar van afwijken dan zul je vooral met wisselverbindingen problemen krijgen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: hartafstand
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2008, 23:33:10 »
In het Handboek voor Spoorwegtechniek (jaren '20-'30?) wordt gesproken over een minimale hartafstand van 3,60 meter (41 mm in H0!),

Het grootste deel van de Zeeuwse lijn ligt nog steeds op een hartafstand van 3,60m. Allen op bruggen houden ze 4,00m of meer aan.

Wat modelspoor betreft, als je kiest voor een bepaald railsysteem dan heeft de fabrikant al de bijbehorende hartafstand voor je gekozen. Daar kun je alleen maar wat aan veranderen als je met flexrail gaat werken, en/of aan je wissels gaat zagen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: hartafstand
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2008, 18:52:33 »
Het grootste deel van de Zeeuwse lijn ligt nog steeds op een hartafstand van 3,60m. Allen op bruggen houden ze 4,00m of meer aan.

Wat modelspoor betreft, als je kiest voor een bepaald railsysteem dan heeft de fabrikant al de bijbehorende hartafstand voor je gekozen. Daar kun je alleen maar wat aan veranderen als je met flexrail gaat werken, en/of aan je wissels gaat zagen.

Zou me niks verbazen als ze tijdens het groot onderhoud van afgelopen jaar de spoorafstand naar 3.80m of groter hebben gebracht!
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: hartafstand
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2008, 19:43:57 »
Zou me niks verbazen als ze tijdens het groot onderhoud van afgelopen jaar de spoorafstand naar 3.80m of groter hebben gebracht!
Nou, dat hebben ze niet gedaan. Want dan hadden ze veel meer moeten doen. B.v bovenleiding aanpassen en seinen verplaatsen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.