Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 19:46:55
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26

Auteur Topic: Koploper: Bezetmelding 'lezen duurt te lang'  (gelezen 4990 keer)

Marijn Hak

• Offline Offline
    • Modelspoorbaan Arnhem
Re: Koploper: Bezetmelding 'lezen duurt te lang'
« Reactie #15 Gepost op: 24 September 2008, 17:34:33 »
Hallo Wim.

De communicatielogging hebben we meerdere malen bijgehouden en toch raakt hij de trein kwijt. Er komt dan na een x-aantal minuten een melding in de logging dat het lezen van een bezetmelder xxms (vaak +800ms) heeft geduurd, terwijl de Tams wel correct blijft uitlezen. 1 baanvlak blijft dan als bezet gemeld worden, trein rijdt verder zonder dat de blokken die de trein passeert als bezet worden aangemerkt.

Over de andere suggesties:
- Trein rijdt continue op hetzelfde traject, geen veranderingen in wissels en/of rijrichting;
- We rijden niet via een vaste of variabele route, zetten alleen de locomotief op een bepaalde snelheid/rijrichting;
- Volgorde melders kan zo goed als niet, aangezien we slechts 1 bezetmelder per blok hebben en de volgorde getest is.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2008, 17:38:45 door Sander Lageveen. Reden: onnodig quoten van bovenstaand bericht, quote verwijderd. »
Groeten,

Marijn

Sander

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 24 September 2008, 17:40:15 »
Citaat
Volgorde melders kan zo goed als niet, aangezien we slechts 1 bezetmelder per blok hebben en de volgorde getest is.

Waarom 1 melder, volgens mij staat in de handleiding dat je er toch minimaal 2 moet hebben?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 24 September 2008, 18:08:14 »
Marijn,

Koploper kan alleen goed werken als je minimaal 2 melders per blok gebruikt.
Dus als je om te beginnen je aan deze specificaties houd, en alles zo ingeeft en aansluit zoals het de bedoeling is, dan zal het ook gewoon werken. Ik stel voor dat je daar als eerste mee begint. En dan denk ik zomaar dat je problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #18 Gepost op: 24 September 2008, 18:49:55 »
Marijn,

Het plaatsen van dezelfde vraag op meerdere forums wordt meestal net in dank afgenomen. Dus nu ook niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Marijn Hak

• Offline Offline
    • Modelspoorbaan Arnhem
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2008, 06:44:32 »
Hallo allen,

Wederom bedankt voor de input.

Marijn,

Koploper kan alleen goed werken als je minimaal 2 melders per blok gebruikt.
Dus als je om te beginnen je aan deze specificaties houd, en alles zo ingeeft en aansluit zoals het de bedoeling is, dan zal het ook gewoon werken. Ik stel voor dat je daar als eerste mee begint. En dan denk ik zomaar dat je problemen als sneeuw voor de zon zijn verdwenen.

Mvg
Wim.

We zullen het gaan proberen, al heb ik begrepen dat een 2e melder per blok nodig is voor een eventuele remzone. Zie verder niet in waarom Koploper het uitlezen van de bezetmelders niet kan bijhouden.

Marijn,

Het plaatsen van dezelfde vraag op meerdere forums wordt meestal net in dank afgenomen. Dus nu ook niet.

Mvg
Wim.

Ik heb zowel in dit topic als via mijn inbox begrepen dat dit een Koploper probleem kan zijn en dat het goed is om mijn vraag daar te stellen. Ik zie dus niet in waarom dit niet in dank zal worden afgenomen. Des te meer mensen je om hulp kan vragen, des te meer kans dat het probleem kan worden opgelost.
Groeten,

Marijn

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 25 September 2008, 10:10:47 »
Marijn,

Een probleem in Koploper kunnen we uitsluiten, Koploper wordt door heel veel modelspoorders gebruikt, en niemand meld een probleem wat er ook maar op lijkt. Er zijn twee mogelijkheden, of je USB drivers zijn niet up to date, of er zit gewoon een fout in je database.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 25 September 2008, 10:15:35 door Wim Ros »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 September 2008, 15:01:36 »
of er zit gewoon een fout in je database.
Marijn is uitgenodigd op het Koploperforum om zijn database even te uploaden dan kijken we even mee hoe het zit met de bezetmelders.

Gr, Ben.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 25 September 2008, 17:44:15 »
Ik heb ook nog niet gelezen (of eroverheen gelezen), of je nu getest hebt op een echte COM-poort of niet? En of je nieuwstre drivers geprobeerd hebt (ondanks ik dit ook al eerder in dit topic vermeld heb).

Gezien het feit je toch mogelijk een communicatie-probleem hebt, zou ik dit toch eerst eens even controleren of je op een echte COM-poort het zelfde probleem hebt.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Walter Wissels

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 September 2008, 21:56:37 »
Hallo Marijn,

ik heb op het koploperforum op jouw probleem gereageert, om uit te sluiten waar het probleem ligt, start in koploper met treinbaan aan het testprogramma op met tabblad terugmelders en kijk of de binnenkomende bezetmeldingen in het testprogramma hetzelfde is als op de Tams, komen de bezetmeldingen overeen dat betreft het een koplopervraagstuk voor het koploperforum, zoniet dan heb je met een hardware probleem te maken voor dit forum,

met vriendelijke groet,

Walter

Marijn Hak

• Offline Offline
    • Modelspoorbaan Arnhem
« Reactie #24 Gepost op: 29 September 2008, 19:57:01 »
Marijn is uitgenodigd op het Koploperforum om zijn database even te uploaden dan kijken we even mee hoe het zit met de bezetmelders.

Gr, Ben.

Hallo Ben, later deze week ga ik weer verder met de baan en zal ik de database uploaden.

Ik heb ook nog niet gelezen (of eroverheen gelezen), of je nu getest hebt op een echte COM-poort of niet? En of je nieuwstre drivers geprobeerd hebt (ondanks ik dit ook al eerder in dit topic vermeld heb).

Gezien het feit je toch mogelijk een communicatie-probleem hebt, zou ik dit toch eerst eens even controleren of je op een echte COM-poort het zelfde probleem hebt.

Groetjes,
Dave

Ik heb nog geen COM-poort geprobeerd, maar we willen dit nog wel gaan testen. Wanneer dat is gebeurd zal ik doorgeven wat de resultaten waren.
Groeten,

Marijn

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 29 September 2008, 21:16:53 »
Je hebt toch al meerdere pC's gebruikt, dus dat probleem is toch niet aan de orde.
Stuur nu gewoon even een backup van je database, dat is minder werk dan een bericht typen en van alles overhoop halen, wat waarschijnlijk allemaal niet nodig is. En als je niet weet hoe het moet, dan leggen we dat ook even aan je uit.

Mvg
Wim.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 29 September 2008, 21:26:03 »
Wim, als hij meerdere PC's gebruikt met dezelfde brakke USB driver zou ik het toch eens proberen op een echte COM-poort. 't zal zeker niet de eerste keer zijn dat ik communicatie-problemen zie door gebruik van meegeleverde USB <-> RS-232 bridge/converter drivers...  ;)

Het is hetzelfde idee als telkens een andere auto kopen omdat ze niet goed starten, maar wel telkens dezelfde brakke accu blijven gebruiken.

Het is overigens ook een test van niets... PC met COM-poort opsporen, Koploper installeren, backup inlezen en testen maar.
Zo gezegd, zo gedaan.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Marijn Hak

• Offline Offline
    • Modelspoorbaan Arnhem
« Reactie #27 Gepost op: 22 October 2008, 20:01:51 »
Wim, als hij meerdere PC's gebruikt met dezelfde brakke USB driver zou ik het toch eens proberen op een echte COM-poort. 't zal zeker niet de eerste keer zijn dat ik communicatie-problemen zie door gebruik van meegeleverde USB <-> RS-232 bridge/converter drivers...  ;)

Het is hetzelfde idee als telkens een andere auto kopen omdat ze niet goed starten, maar wel telkens dezelfde brakke accu blijven gebruiken.

Het is overigens ook een test van niets... PC met COM-poort opsporen, Koploper installeren, backup inlezen en testen maar.
Zo gezegd, zo gedaan.

Groetjes,
Dave

Allen, eindelijk hebben we de test uitgevoerd en jawel, een COM-poort is de oplossing. Alle problemen zijn verdwenen.

Ook nog even de nieuwe usb-drivers van Tams op een XP-machine geprobeerd, dit loste het probleem met de usb-aansluiting helaas niet op.

Bedankt voor jullie hulp, we kunnen nu eindelijk weer verder met de opbouwvd baan.
Groeten,

Marijn