Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
  

Auteur Topic: Keerlus, waar de module aansluiten  (gelezen 2343 keer)

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Keerlus, waar de module aansluiten
« Gepost op: 10 October 2008, 14:36:12 »
Hoi,

Ik rijdt n-spoor en vraag me nu af waar de keerlus module(s) moet komen.
Op mijn baanplan komen 2 plaatsen voor waar winrail laat zien dat er kortsluiting onstaat (een keerlus dus).
Als ik een onderbreking rechtsboven maak naar de spiraal dan verdwijnen beide kortsluiting tekens.
Indien de onderbreking voorbij het bovenste wissel, dus richting schaduwstation, maak dan gaat de kortsluiting naar het wissel bovenin de spiraal (hij verplaatst).
Indien er een onderbreking bij de sporen maak die rechts onderin lopen dan gaat alleen de detectie bij het wisselweg waar hij ook mee verbonden is behalve bij het middelste spoor daar gebeurd niets.

De spiraal loopt naar het kopstation en de lus rechtsonder loopt naar het paradebaanvak.

Indien er meer info nodig is dan hoor ik het wel,

Groetjes Marco







Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2008, 14:45:22 »
Als ik een onderbreking rechtsboven maak naar de spiraal dan verdwijnen beide kortsluiting tekens.
Dat is dus al een indicatie dat je daar ergens je keerlus moet maken.

Er verdwijnen 2 sporen in de dezelfde "draairichting" in de spiraal. Waar gaan die naar toe? Rechtsmidden eindigen ook twee sporen, zitten die nog ergens aan vast? Kortom, volgens mij staat niet het hele sporenplan in dit plaatje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2008, 10:19:59 »
Klaas,

De 2 sporen rechtsonderin gaan vandaaruit rechtdoor als een paradebaanvak.
Vandaaruit via een station komen die weer bij het spiraal rechtsboven uit.
De tweesporen in de spiraal zitten dus uiteindelijk vast aan de 2 sporen rechts in het midden.
Om te voorkomen dat het onderste deel niet meer zichtbaar is door bovenliggende lagen heb ik die weggelaten.
Daarnaast zit er boven in het spiraal nog 2 wissels die er voor zorgen dat het kopstation wat in de bovenste laag zit bereikbaar is.
Hier zit dus een soort van kruising.
hiernog even het plaatje maar dan uitgebreider.



Groetjes Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2008, 10:40:41 »
Kijk, dat is al wat completer. Alleen die spiraal, dat zie ik nog niet helemaal. Kun je daar wat meer over vertellen? Is die enkel- of dubbelsporig? En hoe zitten de 4 sporen die de spiraal in duiken aan elkaar?
Ik moet er even op studeren, want het kronkelt knap ingewikkeld door elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2008, 11:28:38 »
Klaas,

het spiraal is eerst met dubbelspoor en gaat dan dmv wissels enkelspoor verdernaar het kopstation.
En ja het kronkelt inderdaad zeer, maar om niet boven de 2,5 % stijging te komen heb ik regelmatig lengte nodig.

Hierbij 2 afbeeldingen, 1 met het bovenste spiraal naar het kopstation en 1 met de wissel verbinding daaronder.
Bij het maken van een scheiding bij het schaduwstation komt er een kortsluiting bij het wissels naar het binnenste spoor van het spiraal toe.




Groetjes Marco
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 11:34:06 door Marco »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2008, 22:38:28 »
Marco, teken het sporenplan eens zonder de spiraal, dus vervang die een door een enkel rails verbinding, maakt het gehaal een stuk overzichtelijker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2008, 08:02:01 »
Wim en Klaas,

even het plaatje vereenvoudigd en de spiraal eruit gehaald.


Groetjes Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2008, 08:26:59 »
Mijn oplossing:



Misschien ziet Wim nog een simpeler manier, maar dit is het eerste wat ik kon bedenken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2008, 11:45:31 »
Klaas, Marco, helemaal correct.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2008, 12:00:48 »
Klaas en Wim,

bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Marco