Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door Ben
Vandaag om 12:08:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Ontraxs 2026 door gdh
Vandaag om 11:38:00
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 11:12:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
  

Auteur Topic: Concurentie voor het spoor?  (gelezen 1345 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12572
    • sleutelspoor
Concurentie voor het spoor?
« Gepost op: 02 October 2008, 15:33:13 »
Schepen via tunnel door de Alpen

De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Hiervoor moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo'n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

De ‘trans-Alpine' vaarweg heeft een lengte van 700 kilometer. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. In het plan komt een tunnel voor, een 78 kilometer lange tunnel tussen Innsbruck en Gargazon in Zuid-Tirol bestaande uit twee buizen met een doorsnede van veertien tot vijftien meter. De buizen lopen onder de Alpen door en monden op een hoogte van 550 meter boven de zeespiegel uit in het dal van de Adige.
Helemaal nieuw is het idee niet, schrijft weekblad Schuttevaer. In het midden van de negentiende eeuw waren er plannen vrachtschepen over de Bremmer te trekken. In de tweede helft van de negentiende eeuw verloor het goederentransport over water haar aantrekkingskracht. Spoorvervoer en later wegvervoer kwamen ervoor in de plaats.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4871
    • Filmpjes op YouTube
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2008, 15:47:05 »
Zelden zulk een surrealistisch plan gelezen.

- Kwanta Kosta? Dat halen ze er echt nooit meer uit.... Zeker als je je realiseert dat er over een groot gedeelte van het traject (buiten de tunnel) een hoop aanpassingen moeten worden gedaan.

- Hoe denken ze een redelijk formaat schip in Innsbruck te krijgen?
Ben er geweest, in die snelstromende rivier kun je geen fatsoenlijk schip kwijt, nog los van de verschillende waterpeilen en de infra.

- Veiligheid in de tunnel?

- Hoe worden de 550 meter hoogteverschil overwonnen?

- Is maar voor een klein aantal schepen geschikt;


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2008, 16:09:39 »

Wilde ideeën opwerpen is niet slecht, meteen de beperkingen zien wel.

Zo komt de mensheid niet verder.

Er is een oplossing voor elk probleem hoewel het onoverkomelijk lijkt.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2008, 16:32:51 »
Opzich ben ik het met Gripen eens,

Hoewel ik zeker in dit geval toch eerder een spoorverdubbeling zie komen, dan de plaatsing van een kanaal.   ;)
love to build realistic     let's be kind.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2008, 17:42:09 »
Is dit ook niet een beetje z'n project als "Railbus komt terug......"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10876.msg162940#msg162940.
Daar had je bijvoorbeeld ook Wubbo Ockels, die dat plan heeft/had van een super snelle bus.
Het is voor velen in, alleen al de aanloop van z'n project, niet van belang of het uitgevoerd gaat worden dan wel meer zo iets van; "hoe lang kan ik er geld aan verdienen".

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Concurentie voor het spoor?
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2008, 20:00:32 »
En het opwekken van energie uit de uitwisseling van ionen tussen zout en zoet water moeten we ook maar niet aan beginnen?

Elke grote stap vooruit is begonnen met een "idioot" idee want wat moet je nou met fietsen, vliegtuigen, auto's, radio's, telefoons etc. Hoewel, in het geval van de telefoon is de mobiele wel de meest debiele. In het gebruik dan, niet in idee.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V