Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 10:00:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 09:32:40
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:30:48
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:16:43
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door Bert55
Vandaag om 08:54:40
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Loki
Vandaag om 08:49:34
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 08:35:30
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
  

Auteur Topic: Aansturing wissels  (gelezen 1963 keer)

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Aansturing wissels
« Gepost op: 03 October 2008, 20:37:46 »
Voor mijn uiteindelijke baan wil ik de aansturing van mijn wissels niet uitvoeren met spoelen maar gemotoriseerd. Wat is het beste te gebruiken: de conrad-aansturing, de groene schildpadjes, of servo's? Zelf zat ik te denken aan de servo's omdat die ook bruikbaar zijn voor overige dingen zoals armseinen, ontkoppelrails, spoorwegovergangen, enz.

Zijn de N-wissels van Fleischmann een beetje makkelijk aan te passen voor dit soort aansturingen? Zo ja, wat is gangbaar: de gemotoriseerde aandrijving in het midden van de rail, of op het lipje wat nu uitsteekt aan de zijkant van de wissel?
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Aansturing wissels
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2008, 23:02:42 »
Hallo John,

1) Persoonlijk vind ik servo's het mooist, maar is tevens ook de duurste investering.
Voordeel van servo's is dat de snelheid en slag die gemaakt moet worden kan worden ingesteld (zowel mechanisch als elektrisch.)
Ook bij de N wissels en seinen is dit dus toepasbaar.
De conrad aandrijving werkt ook, maar is wat moeilijker in te stellen kwa snelheid heb ik ervaren.
Als je met groene schildpadjes de Tortoise aandrijving bedoel dan kan ik deze ook aanbevelen. Heb laatst voor iemand een tweetal van deze aandrijving ingebouwd en werken heel mooi en is ook goed in te stellen.

2) Wat betreft de plaats van de aandrijving vind ik het mooiste dat deze in het midden zit.
Maar ik kan me situaties voorstellen waarbij dit construktief niet mogelijk is, dan zou je ze bijvoorbeeld op de zijkant kunnen plaatsen.

Hoe ga je deze overigens aansturen, conventioneel of digitaal?  :)

Willem

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Aansturing wissels
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2008, 23:39:46 »
Hoi,

mooi he die servo-aandrijving  ;D

Maar ik vind dat jullie wel wat veel 'ijzer' gebruiken om zo'n servo iets te laten doen  ::) ::)

Kijk maar eens hier hoe het wat minimalistischer kan ;)

Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Aansturing wissels
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2008, 23:58:28 »
De Fleischmann-N wissel is helaas niet echt makkelijk daarvoor aan te passen, er zit namelijk een metalen plaat onder en die kun je er niet zomaar afhalen en of laten.  Dan springen er wat kleine veertjes weg. Voor dit soort aanpassingen heb je rails zonder eigen bedding nodig, om het echt makkelijk te kunnen aanpassen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Aansturing wissels
« Reactie #4 Gepost op: 04 October 2008, 11:21:32 »
Hoe ga je deze overigens aansturen, conventioneel of digitaal?  :)

De bedoeling is dat ze digitaal aangestuurd gaan worden (DCC). Het liefst door een wisseldecoder die Railcom ondersteund zodat er een mooie terugkoppeling is naar de ecos welke dit ook ondersteund. Zelf zat ik te denken aan de switchpilot. Die is er in diverse uitvoeringen: aansturing van spoelen, motoren en servo's.

deze railcom terugkoppeling lijkt mij ook handig voor als de baan een keer bediend gaat worden via een bedieningstableau, zodat koploper dan daarna de baan over kan nemen (of ik dit in de toekomst ook daadwerkelijk zo ga bouwen is nog onbekend maar zou het jammer vinden dat ik componenten aanschaf welke achteraf bepaalde functies missen zodat ik weer voor nieuwe uitgaven kom te staan)
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Aansturing wissels
« Reactie #5 Gepost op: 04 October 2008, 11:26:36 »
er zit namelijk een metalen plaat onder en die kun je er niet zomaar afhalen en of laten.  Dan springen er wat kleine veertjes weg. Voor dit soort aanpassingen heb je rails zonder eigen bedding nodig, om het echt makkelijk te kunnen aanpassen.

In dat geval laat ik de wissels lekker intact. Een gaatje boren in het plastic bedieningsnokje is dan volgens mij wel een optie om hem mechanisch aan te sturen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Bestaat er dan niet de kans dat het bedieningsnokje uit de wissel getrokken word? En ik zal dan iets moeten verzinnen om het gat waar de aandrijfstang doorheen komt te verhullen. Dat zou iets moeten zijn wat volledig over het bedieningsnokje komt te zitten.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Aansturing wissels
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2008, 11:32:56 »
John,

bij profirail wissels kun je het nokje eruit halen en bewerken, dus mocht je gaan boren dan is dat misschien een handige tip. Verder kun je dit nokje ook omdraaien, ondersteboven zeg maar, en de aandrijving kan dan ook op zijn kop. Dan is hij dus ook niet meer zichtbaar. Dit is misschien ook een optie voor je ?

Gr. Remco.

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Aansturing wissels
« Reactie #7 Gepost op: 04 October 2008, 12:11:08 »
Remco,

Het omdraaien (en losnemen) van het nokje is mij bekend. Dat de spoelenaansturing omgedraaid kan worden ook, maar ik vind die aansturing niet echt mooi (geluid, mogelijk doorbranden van de spoel bij defecte eindschakelaars). Eigenlijk heb ik de beslissing al genomen dat de spoelen niet op mijn uiteindelijke baan komen
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Aansturing wissels
« Reactie #8 Gepost op: 04 October 2008, 12:19:51 »
Prima toch :) het is jouw baan, maar misschien ( Ik heb werkelijk geen idee, meer een gedachtenspinsel ) is het dan mogelijk om de wissel open te maken en alle veertjes weg te halen en vanaf onder dan de wissel om te laten gaan?

Gr. Remco.

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Aansturing wissels
« Reactie #9 Gepost op: 04 October 2008, 12:22:45 »
Kijk maar eens hier hoe het wat minimalistischer kan ;)

Dat is een mooie oplossing. Nu nog maar de vraag of de printen en het hex-bestand te verkrijgen zijn.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

John vd Putte

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Aansturing wissels
« Reactie #10 Gepost op: 04 October 2008, 12:25:50 »
Remco,

Daar zit wel wat in. Mogelijk dat de veertjes niet nodig zijn als de wissel via een gemotoriseerde aansturing bediend worden. Ik denk dat ik een wissel maar eens open ga slopen om te kijken.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.