Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: Enkele beelden uit Spanje  (gelezen 4791 keer)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #15 Gepost op: 25 September 2008, 22:10:42 »
Zover ik weet rijd de AVE op normaalspoor  :)
Tino

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #16 Gepost op: 25 September 2008, 22:13:02 »
Zie hier: http://www.railfaneurope.net/ave/index.html

Volgens mij rijdt idd de AVE (die op de TGV lijkt) op normaalspoor en de TALGO kan zowel op normaalspoor als breedspoor rijden. Verder heeft AVE nu ook types van de ICE3 rijden.

mvg,

Matthijs

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #17 Gepost op: 25 September 2008, 22:13:16 »
Ehm, ok.

Kijk bij Salou en Cambrils liggen wel splinternieuwe betonbielzen en rails.
Ze leken doodgewoon ipv breedspoor.

Kan dat het zijn ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #18 Gepost op: 25 September 2008, 22:42:49 »
 ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #19 Gepost op: 25 September 2008, 22:43:17 »
gezien de  goede beveiliging langs de sporen moeten de campinggasten zeker vooruit betalen ??  :)
Mvg Marty,

Anoniem

  • Gast
Re: Enkele beelden uit Spanje
« Reactie #20 Gepost op: 26 September 2008, 04:02:26 »
Van die eerste serie AVE's zijn destijds twee varianten gebouwd:
- de 'echte' AVE die bestemd was voor de LAV (oftewel HSL :D) Madrid Atocha - Sevilla Santa Justa, die is normaalsporig, en
- de 'Euromed', die er ongeveer hetzelfde uitziet, maar op breedspoordraaistellen staat, geschikt is voor 3000 V en een lagere Vmax heeft, ik meen 220 km/h of daaromtrent. Dat is degene die jij gezien hebt 8).

Die eerste LAV is in '92 in dienst genomen i.v.m. de Wereldtentoonstelling in Sevilla. Alle latere hogesnelheidslijnen zijn normaalsporig, zo ook de LAV van Perpignan naar Figueres (en later door naar Barcelona met aansluiting op de LAV naar Madrid). Dat sluit dus prima aan.

Voor diensten die de LAV's niet verlaten zijn er verschillende normaalspoortreinstellen in dienst, zoals bijvoorbeeld de AVE S 101 en de Velaro (ICE-achtige) S 103. Doorgaande diensten (dus deels op de LAV en deels op het klassieke net)  worden óf met Talgo's gereden - die tegenwoordig bijna allemaal Altaria heten -, óf met speciaal daartoe uitgeruste treinstellen die omgespoord kunnen worden.

Ik kan me niet voorstellen dat Barcelona - Tortosa omgespoord is, althans niet zonder dat ik ervan heb gehoord ;D. Dus nieuw spoor kan best, maar het zal toch breedspoor zijn. Ook www.bueker.net/trainspotting bevestigt dat.

Het is allemaal een tikkeltje ingewikkeld, dat langs, door en over elkaar heen lopen van normaal- en breedspoor  :). En dan hebben ze ook nog eens zo'n 7000 verschillende treincategorieën bij de RENFE (Alvia, Alaris, Altaria, Arco, AVE, Euromed, Talgo, R-598, Intercity, Estrella...), dat maakt het niet doorzichtiger  ;D.
« Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 05:47:24 door Wesley »