Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 00:57:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 00:49:21
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan
door
MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2
door
Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje
door
GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
15 August 2025, 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven (gelezen 862 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12465
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven
«
Gepost op:
19 September 2008, 13:20:07 »
Rotterdam was in 2007 voor de tiende achtereenvolgende maal Oostenrijks belangrijkste zeehaven, met een overslag van 5,1 miljoen ton. Dit was ruim 7% meer dan het jaar daarvoor en goed voor een marktaandeel van 31% . Dit blijkt uit de "Seehafenbilanz" over 2007, die het Oostenrijkse logistieke vakblad "Verkehr" jaarlijks opstelt. De haven van Koper (Slovenië) bleef tweede, met 4 miljoen ton. Van Rotterdam naar het oosten ging 4 miljoen ton, 2% meer dan in 2006. De Oostenrijkse export via Rotterdam nam toe met 33% tot 1,1 miljoen ton.
Sterke groei export
Franz Zauner, de Rotterdam-vertegenwoordiger voor Oostenrijk en Slowakije, toon zich zeer tevreden met het jubileum, de wéér iets sterkere totale groei en vooral de scherp gestegen export. Rotterdam klom zo van plaats vier naar twee. Hieraan droegen projectlading en staalexport door Voestalpine, sterk bij.
Aan de importkant vlakte de groei af door toenemende concurrentie van de zuidhavens in erts, kolen, andere droge bulk en cellulose. Het leeuwendeel van de import via Rotterdam blijft bestaan uit erts en metalen. De ertsen zijn bestemd voor de hoogovens van Voestalpine in Linz.
Containers, LNG
Het containervervoer nam toe met 10% tot rond 113.000 TEU. Omdat Oostenrijkse exportlading relatief zwaar is, tikt dit in tonnen sterker door.
Zauner schat het totale Oostenrijkse containervolume op 450.000 TEU. Rotterdam heeft binnen enkele jaren een marktaandeel veroverd van 25%, dankzij de dik 20 wekelijkse shuttletreinen van Kühne+Nagel, ICA Intercontainer Austria, Cargo-Partner, Optimodal en Hupac Intermodal. In de nabije toekomst ziet Zauner
vooral groeikansen in treinshuttles op Tsjechië en Slowakije en in staal en projectlading.
Een nieuwe activiteit wordt de doorlevering van LNG aan de Oostenrijkse joint venture EconGas (Begas, EVN, Linz AG, OMV Gas&Power, OÖ Ferngas AG, Wien Energie). Deze heeft een belang van 5% in de in aanbouw zijnde Gate-terminal op de Maasvlakte. EconGas wil tot 3 miljard m3 gas per jaar, via Gate het net inbrengen. Het gas wordt geleverd aan klanten in Oostenrijk, Duitsland, Italië en Hongarije. Uitbreiding naar andere Midden-Europese landen ligt in de lijn der verwachting.
Noord-Zuidhavens
Na de afname van hun aandeel in 2006, wonnen de “Zuidhavens” (Adriatische- en Zwarte Zee) weer op de “Noordhavens” (Noordzee). Hun respectievelijke marktaandelen kwamen uit op 61,5 en 38,5% van de in totaal 16,5 miljoen ton.
Top vijf
De vijf belangrijkste havens voor de Oostenrijkse export en import, in duizenden tonnen:
Export Import Totaal +/- 06-07
1. Rotterdam (1) 1.097 4.016 5.113 +7,4%
2. Koper (2) 1.060 2.948 4.008 +12,2%
3. Hamburg (3) 1.705 1.112 2.818 +1,9%
4. Antwerpen (4) 973 1.142 2.114 +16,2%
5. Triëst (9) 659 548 1.207 +38,1%
( ) Positie 2006.
In 1991 stond Rotterdam nog op een vijfde plaats. Nadien werd Oostenrijk bereikbaar voor binnenvaartschepen via het Rijn-Main-Donaukanaal en verachtvoudigde de goederenstroom met Oostenrijk zich.
Bron: Port of Rotterdam
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Rotterdam: 10e keer Oostenrijks belangrijkste haven