Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaliseren Trix V 120 door Hasenwald
Vandaag om 17:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:03:58
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Gelijkstroom  (gelezen 1541 keer)

Michael Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Gelijkstroom
« Gepost op: 26 August 2008, 19:13:38 »
Hallo,

Hoe kan bijna iedereen rijden op gelijkstroom want dat zou ik wel eens willen weten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2008, 19:20:33 »
Wat bedoel je?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2008, 19:23:22 »
Op zich is dat niet verbazend, Michael. Je bent aangeland op een forum waar "dat soort mensen" elkaar gevonden hebben. Je komt op dit forum relatief minder M* rijders tegen.

Wij spreken liever over 2-rails of 3-rails in plaats van gelijk-stroom of -spanning of wissel-stroom of -spanning.

Sander

Michael Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2008, 19:29:42 »
Oke, dat is goed hoor! ;)

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2008, 21:51:31 »
Hoi,

Eerst even dit:
Er is een 3-railforum waar men zich meer toelegt op het 3-rail gebeuren.

Vaak ontaardden discussies over de verschillen tussen 2- en 3-rail op dit forum in oeverloos gezwam en scheldpartijen omdat er blijkbaar nogal heftige emoties loskomen. Kijken of het nu wel goed gaat......

Om nu je vraag te beantwoorden:
Dat is niet eenvoudig uit te leggen. De meesten hebben er vast niet bewust voor gekozen maar zijn afhankelijk geweest van wat sinterklaas ze ooit heeft gegeven. De mensen die er wel bewust voor hebben gekozen deden dat o.a. vanwege de grote keuze door de grote hoeveelheid merken (Dit is tegenwoordig minder van belang, zie volgende alinea), de normering, de prijs en niet in het minst om de natuurgetrouwere rails.
Een nadeel van 2-rail t.o.v. 3-rail is overigens dat je niet zonder meer keerlussen kunt aanleggen.

Ik denk dat je conclusie dat bijna iedereen op gelijkstroom (2-rail, dus) rijdt niet juist is. Ben ik helemaal eens met Sander. Het zou best kunnen zijn dat de meesten 3-rail rijden. Hoe die verhouding hier in Nederland is weet ik niet.
Ook traditionele 2-rail fabrikanten leveren veel lokomotieven in 3-rail en bij aankoop van ander rijdend materieel kun je meestal voor nop 2-rail assen omruilen voor 3-rail (andersom trouwens ook). Die 2-rail fabrikanten doen dat natuurlijk niet zo maar. Daar moet dus wel een afzetmarkt voor zijn.

Groeten,
Rob