Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 13:08:49
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 12:52:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
Vandaag om 12:23:22
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:58:58
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Sikko
Vandaag om 11:27:46
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
  

Auteur Topic: Gelijkstroom  (gelezen 1561 keer)

Michael Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Gelijkstroom
« Gepost op: 26 August 2008, 19:13:38 »
Hallo,

Hoe kan bijna iedereen rijden op gelijkstroom want dat zou ik wel eens willen weten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2008, 19:20:33 »
Wat bedoel je?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2008, 19:23:22 »
Op zich is dat niet verbazend, Michael. Je bent aangeland op een forum waar "dat soort mensen" elkaar gevonden hebben. Je komt op dit forum relatief minder M* rijders tegen.

Wij spreken liever over 2-rails of 3-rails in plaats van gelijk-stroom of -spanning of wissel-stroom of -spanning.

Sander

Michael Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2008, 19:29:42 »
Oke, dat is goed hoor! ;)

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2008, 21:51:31 »
Hoi,

Eerst even dit:
Er is een 3-railforum waar men zich meer toelegt op het 3-rail gebeuren.

Vaak ontaardden discussies over de verschillen tussen 2- en 3-rail op dit forum in oeverloos gezwam en scheldpartijen omdat er blijkbaar nogal heftige emoties loskomen. Kijken of het nu wel goed gaat......

Om nu je vraag te beantwoorden:
Dat is niet eenvoudig uit te leggen. De meesten hebben er vast niet bewust voor gekozen maar zijn afhankelijk geweest van wat sinterklaas ze ooit heeft gegeven. De mensen die er wel bewust voor hebben gekozen deden dat o.a. vanwege de grote keuze door de grote hoeveelheid merken (Dit is tegenwoordig minder van belang, zie volgende alinea), de normering, de prijs en niet in het minst om de natuurgetrouwere rails.
Een nadeel van 2-rail t.o.v. 3-rail is overigens dat je niet zonder meer keerlussen kunt aanleggen.

Ik denk dat je conclusie dat bijna iedereen op gelijkstroom (2-rail, dus) rijdt niet juist is. Ben ik helemaal eens met Sander. Het zou best kunnen zijn dat de meesten 3-rail rijden. Hoe die verhouding hier in Nederland is weet ik niet.
Ook traditionele 2-rail fabrikanten leveren veel lokomotieven in 3-rail en bij aankoop van ander rijdend materieel kun je meestal voor nop 2-rail assen omruilen voor 3-rail (andersom trouwens ook). Die 2-rail fabrikanten doen dat natuurlijk niet zo maar. Daar moet dus wel een afzetmarkt voor zijn.

Groeten,
Rob