Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
  

Auteur Topic: Marklin Hamo 8389  (gelezen 4946 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2008, 10:52:24 »
Henk, wat heeft dat allemaal met de vraag van dit onderwerp te maken?

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2008, 10:56:26 »
Klaas wilde weten sinds wanneer we genormeerde wielen op een officieel Hamo model kunnen verwachten. De 1600 is daarvoor een goede casus.

Ron,

Heeft een officiële Hamo dan echte 2-rail wielen die op de correcte afstand staan?

Ik doelde met name op de 1600, omdat een clubgenoot daar meerdere exemplaren van heeft. Die gaven allemaal problemen op wissels die ik exact volgens NEM-normen had gebouwd. Nadere inspectie gaf aan dat de wielen op de Märklin afstand van 14 mm stonden. Bovendien waren het de originele wielen, die alleen maar geïsoleerd waren. Het verschil tussen het Märklin wielprofiel en het 2-rail wielprofiel is maar heel klein, maar genoeg om problemen te veroorzaken.
De ombouw was gedaan door Keuterman. Toen ik die per e-mail het probleem voorlegde kreeg ik als reactie dat ze nog nooit klachten hadden gehad, en daarom vonden dat ze goed bezig waren.

Op producties vanaf pakweg 1982/1983 kunnen we genormeerde wielen verwachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2008, 10:57:49 »
Wim,

het heeft in zoverre met de vraag te maken dat het voor de waardebepaling van belang kan zijn of het een originele Hamo is of een omgebouwde. Voor de topicstarter is het belangrijk dat hij zich realiseert wat hij nou precies gaat kopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lokpaint

  • Gast
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2008, 12:09:02 »
Hoi,

Met deze 03.10 kun je niet over rocoline rijden. Fleischmann profirail gaat wel.
Er zitten geen NEM wielen onder, hou hier dus rekening mee bij aanschaf.

Wat betreft de prijs, bepaal zelf wat het je waard is. Als je er 150euro voor over hebt gewoon doen.

Bart

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2008, 12:11:07 »
Hallo Klaas en Henk

Mijn 1600 is een niet door de fabriek omgebouwde 1657.  met NEM wielen. De loc rijdt op profirail perfect. rijdt soepel op grote snelheid zonder ook maar een kik te geven door alle wisselstraten heen.Ik heb de wielafstand niet gemeten, is ook niet nodig voor mij want ik heb er geen problemen mee.
Gr. Ron

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Hamo 8389
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2008, 12:22:33 »
Hoe weet je zeker dat het NEM wielen zijn? Heb je de flenshoogte gemeten?
En meet ook eens de wielafstand, ben ik toch wel benieuwd naar.

Dat hij probleemloos door Profi wissels rijdt zegt me niet zo veel. Bijna alle fabrikanten sjoemelen in hun wissels met de groefmaten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.