Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ben
Vandaag om 15:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:38:24
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper  (gelezen 3762 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Gepost op: 26 July 2008, 20:30:36 »
Ik heb het baanplan voor mijn schaduwstation van Hookyville ontworpen met veel lange sporen en de wens om een aantal van die sporen met meer treinstellen te vullen.

Nu kan ik hier natuurlijk gewoon met 50 bezetmeldpunten voor stroomdetectie gaan werken en net doen alsof het een normale treinbaan betreft met blokken en daarin weer drie secties. Maar dat betekent ook dat ik 3 of 4 terugmelddecoders moet gaan inzetten. Dat lijkt me te gortig. Bovendien zouden er vast andere mogelijkheden moeten zijn. Ik heb zelf niet echt een idee hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Ik heb in de manual van Koploper wel gelezen over dynamische blokken, maar werd meteen overvallen met lichtsluizen.

Wie heeft een goede oplossing hiervoor? Ik hoop dat deze vraagstelling een beetje duidelijk is. Voor de goede orde zet ik mijn baanplan er bij. Voor alle duidelijkheid: de treinstellen komen via het blauwe spiraalspoor in het schaduwstation uit en gaan er via het rode spiraalspoor weer uit of ze rijden een rondje om de spiraal heen. Er wordt dus alleen met de klok mee gereden.





Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2008, 21:08:25 »
De handleiding van Koploper is er erg duidelijk in, je hebt twee mogelijkheden,
de eerste is met 2 lichtsluizen, de andere is met 2 bezetmelders per spoor, dus even snel is dat voor jouw baan 20 meldpunten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2008, 22:01:51 »
Wim, waar zou je die dan moeten plaatsen en spreken we dan nog over binnenkomstmelders en stopsecties?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2008, 22:15:49 »
Op blz 257 staat het duidelijk uitgelegd, als je het niet helemaal snapt, maak dan een proef opstelling en probeer het een en ander uit.
De goedkoopste oplossing is het werken met 2 lichtsluizen, en daarmee heb je ook een optimale werking van het geheel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2008, 22:35:40 »
Wim, ik zie het al. Je plaatst geen binnenkomstmelders, maar hanteert twee stopsecties in een spoor. En door de keuze bij onderhouden blokken in te stellen op optimale lengte kan Koploper efficiënt met de ruimte omgaan. Is het dan zo dat als je een sectie in het midden van een spoor legt en eentje aan het eind, dat Koploper dan zelf wel bepaalt waar een trein achter een ander kan staan en dat de eerste stopsectie best eens overschreden kan worden of is het gewoon stoppen in de stopsectie?

Pauls voorbeeld over de lengte van de treinen met een tussenruimte van 5 cm, is erg mooi, maar dat kan dus alleen met een lichtsluis?

In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Met vriendelijke groet,

Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2008, 12:51:29 »
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2008, 13:17:46 »
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.

Wim,

Over welk spoor heb je het nu? Dat in haalspoor bovenaan tussen 2 en 3, het meest linker spoor dat in feite de rondgang bevordert en een trein meteen weer in de spiraal kan sturen (dus dan wel als passeerspoor)?

Groeten,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2008, 14:54:42 »
In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2008, 16:22:17 »
Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Het had ook het antwoord op deze vraag kunnen zijn. Maar om helemaal zeker te zijn, wil ik dat dan toch nog even verifiëren.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.