Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
  

Auteur Topic: IB oververhit??  (gelezen 2501 keer)

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
IB oververhit??
« Gepost op: 09 July 2008, 12:25:52 »
Zojuist kreeg ik in het schermpje van mij IB de melding dat deze oververhit was, echter heb ik er niets mee gedaan. Alleen "opgestart" om te gaan rijden, maar zover kwam ik niet.

Ik heb er een 16V 70VA trafo aanhangen voor de voeding. Kan dit veel kwaad of betekend dit einde van de IB? Na enig afkoelen start hij weer op en na een tijdje dezelfde melding  :'(
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: IB oververhit??
« Reactie #1 Gepost op: 09 July 2008, 12:28:17 »
Wat gebeurt er als je de hele baan even loskoppelt ?
- nog steeds de melding = probleem in de IB
- geen melding meer = probleem (kortsluiting) ergens op de baan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: IB oververhit??
« Reactie #2 Gepost op: 09 July 2008, 12:54:36 »
Dan zal er ergens op je baan een kortsluiting zijn, en als dat zo is, dan is je bedrading niet goed aangesloten op je baan. Dan is er sprake van een te grote overgangs weerstand, waardoor de kortsluit detectie van de IB niet juist kan reageren.

Bedrading van de baan los zoals Santerdam ook al aangaf, en kijken wat er dan gebeurd.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: IB oververhit??
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2008, 10:40:40 »
Spanning van de baan gehaald en de IB doet rustig zijn werk (op het programmeerspoor) wordt ook niet meer warm (oververhit) Ik zal dus de bedrading onder de baan moeten gaan controleren :(
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: IB oververhit??
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2008, 11:19:13 »
Wouter,

Misschien is er wel iets ontspoort, zal daar eerst eens naar kijken.
Maar het kijken naar en beter aansluiten van de railspanning dus op meerdere plaatsen vanaf een voldoende dikke centrale voedings draad zal inderdaad geen kwaad kunnen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: IB oververhit??
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2008, 11:37:16 »
Op 1 lok na staat alles ernaast op het moment, dus dat zal het probleem niet zijn. Ik zal inderdaad de railspanning moeten verbeteren, deze zitten nu nog met dunno draadjes vast (op proef) Dikke draden heb ik inmiddels wel liggen.

Bedankt  :)
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: IB oververhit??
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2008, 11:58:38 »
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: IB oververhit??
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2008, 12:05:49 »
Wouter, ik vermoed dat je een nieuwe baan hebt gelegd. Heb je al eens gekeken of er niet gewoon een keerlus-kortsluiting in de baan zit.

Dunne draadjes kunnen wel een knelpunt zijn, maar dat manifesteert zich dan veelal niet als kortsluiting.

Sander

Lokpaint

  • Gast
Re: IB oververhit??
« Reactie #8 Gepost op: 11 July 2008, 13:06:34 »
Hoi,

@ Wouter//Of heb je misschien nog hele oude software in de IB.

Oververhitting was bij de eerste softwareversie namelijk ook een probleem.

Bart
« Laatst bewerkt op: 11 July 2008, 13:09:24 door Lokpaint »

Lokpaint

  • Gast
Re: IB oververhit??
« Reactie #9 Gepost op: 11 July 2008, 13:08:57 »
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito

Wat moet je dan opnieuw instellen?

Je kunt de IB zodanig instellen dat deze alles onthoud. (menu-mode-startmodus loks-lokdata+snelheid).

Bart

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: IB oververhit??
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2008, 13:31:18 »
Hallo Lokpaint
Ik ben wel niets kwijt op de ib maar ik moet wel altijd de nrs van de locs op de ib inbrengen vooraleer ze opnieuw kunnen aangestuurd worden.
n.b. ik ben nog steeds een beginner.
Dito







Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: IB oververhit??
« Reactie #11 Gepost op: 11 July 2008, 13:57:17 »
Hallo
Hoe goed kan de ib tegen kortsluitmeldingen.Ik heb reeds enkele keren een kortsluitmelding gehad door ontsporen van een of andere wagon en dan vlug,vlug stroom af met als gevolg dat we veel opnieuw moeten instellen.Ik denk altijd voorzichtigheid is de moeder van de treinenwinkel.
Dito

Bij een kortsluiting moet de IB daar onmiddellijk op reageren middels een kortsluitmelding. Dat doet hij als het goed is binnen enkele millisecondes.
Doet de IB dat niet dan is er sprake van onjuiste bedrading. Of de baan is op te weinig punten aangesloten. Gevolg door de vele raillassen ontstaat er een te grote overgangsweerstand, die dan de veroorzaker is van het niet uitschakelen bij kortsluiting, dus als alles op de juiste manier is aangesloten, dan heb jij niet eens de tijd om de spanning er zelf af te halen, dan heeft de IB dat al voor je gedaan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net