Heb je de bediening al uitgedacht van de functie knoppen?
Maar je kan voor elk knopje de functie nummers naar keuze toepassen per slot. Dan kan elke gebruiker de handregelaar finetunen naar zijn eigen treinen.
Maar je kan maybe die klagers ook eens aanleren hoe ze functiemapping op de treinen kunnen doen.
Heb je ook nagedacht over het stroomverbruik en de belasting van de loconet bus?
Dat ziet er uit als een mooie regelaar Kan me zo voorstellen dat daar ook buiten TMC wel interesse voor is
als je dit (perongeluk) op een LocoNet-B aansluiting aansluit dan sluit je het booster signaal kort.
want in een standaard LocoNet setup ( b.v. Digitrax ) bestaat alleen "LocoNet-B". En dan achter die twee diodes nog een 22-47uF/16V elkootje.
via OPC_IMM_PACKET kun je rechtstreeks een DCC commando naar de rails sturen...niet ideal maar het werkt. Ik gebruik dat in Traintastic om RCN-213 DCCext commando's te sturen.
case OPC_IMM_PACKET: processDccExtRequest() ; return 1 ;
Anders zit je toch vast aan LNCV programmering. En ook daarvoor kan je een GUI maken die werkt met de yamorc centrale. Het is een kwestie van een USB verbinding opzetten met de loconet com poort en je kan serieel loconet berichten heen en weer sturen. Ik kon met de dr5000 + tooling ook lncv configureren, maar dan 1 CV per keer. En je werkt dan met nummertjes en niet met naampjes. Het is wel werkbaar verder. Ik denk dat dit een goed uitgangspunt is.
ls je op die manier een hoge functie nummer aanstuurt, komt die dan ook in de cyclische DCC pakketjes terecht? Ik heb een donkerbruin vermoeden van niet
Ik weet van de loconet docs dat er tot en met F28 heen en weer communicatie is. Maar ook dat moet iemand van jullie reverse engineeren en op internet zetten. Of zoeken naar iemand die dit al gedaan heeft. Je kan een loconet usb sniffer maken en dan hoge functies sturen via een multimaus bijvoorbeeld of een PC programma en dan kan je zoek de tien verschillen spelen met bitjes. t/m F12 staat in het PE document
Dat scherm kan ook nog wel wat tijd opslokken hoor en geheugen vooral, afhankelijk van welke library je pakt.
Ik heb voor die encoder een library die ook iets doet met de rotatiesnelheid van de knop. Als je sneller draait, dan maakt die grotere stapjes.
Wat de configuratie instellingen betreft. Je kan een seriele interface maken waarop je zo'n usb-ttl ding aan kan sluiten.
Er zijn maar handje opcodes die je hoeft af te handelen, een paar slot dingetjes en wat instructies voor speed, dir en functies enzo. En een scheiding tussen de software laag en de hardware laag. Dan kan 1 iemand aan de hardware aansturing werken terwijl de ander een goede slot afhandeling inbakt.
Heb in Traintastic een LNCV programmer zitten, die kan je een mooi lijstje geven van registers en UI controls op basis van een XML file, zie: https://github.com/traintastic/lncv
Geheugen lijkt me niet het grote probleem (128kB beschikbaar), maar tijd zou dat wel kunnen zijn. Dank voor de waarschuwing; we zullen daarop moeten letten.
Gisteren stelde iemand echter voor om de keuze gewoon via de draaiknop te laten doen, en net zo lang te draaien totdat je op het display de gewenste Functie ziet. Lijkt me ook wel aardig.
Ik weet niet of dat nodig is. We rijden met 28 stapjes, en mensen worden geacht natuurgetrouw te remmen en op te trekken.
Ik weet alleen niet of je dan de snelheidswaarde ook moet doorgeven in 0-28 of 0-127 (trial en error lost dat snel op denk ik)
Succes met de verdere ontwikkeling. Ben benieuwd.
Even een kleine vraag: Bestaat er een NMRADCC library die geschikt is voor de RP2040/RP2350?
Nadat we de “bit-banging” code van zijn oude library hadden herschreven
Omdat deze jitter zowel tussen DCC-pakketten als bij de RailCom-cutout optreedt, voldoet het signaal niet altijd aan de DCC-specificaties. Daarom is de ESP32 naar onze mening het minst geschikt voor het genereren van DCC-signalen.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt? Als je iets niet doet met bitbanging, dan gebruik je meestal een perifical ding zoals SPI of I2C. Behalve op die RP die die PIO's heeft, is bit banging icm timer ISR de enige manier om DCC op de baan te zetten met elke willekeurige uProcessor. Hoe wil je op een STM32 of ESP DCC maken zonder bit banging? Dat ontgaat me een beetje
.program dccPulseGenerator; State machine frequency: 1 MHz (1 µs per instruction); autopull is enabled; OSR layout (LSB → MSB):; bit 0: level A - first pin; bit 1: level A - second pin; bit 2: level A - third pin; bits 3..15: durationA; bit 16: level B - first pin; bit 17: level B - second pin; bit 18: level B - third pin; bits 19..31: durationBstart: pull ; 32-bit symbol from FIFO -> OSR mov x, osr ; all 32 bits in x ; --- first part: levelA / durationA --- out pins, 3 ; bit 0, 1 and 2 -> output pins (levelA) out x, 13 ; bits 3..15 -> X (durationA) nop [2] ; compensation to make loop A and B equally longloop_A: jmp x-- loop_A ; wait for durationA ; --- second part: levelB / durationB --- out pins, 3 ; bit 16, 17 and 18 -> output pins (levelB) out x, 13 ; bits 18..31 -> X (durationB)loop_B: jmp x-- loop_B ; wait for durationB jmp start ; bit is done
Ik ben zelf bezig met een DCC centrale met een good ol' atmega328.
Voor WiFi (denk aan extra schakelpanelen zoals Z21 app als toevoeging) kan ik een wemos D1 inpluggen (esp8266).
En wat ik me echt afvraag. Waarom nemen jullie zoveel moeite voor een DCC centrale. Je kan de yamorc volgens mij tegelijk gebruiken voor je treinen, wissels en RS bus zonder ooit een probleem te ondervinden.
Hi Eric. Dank. Ik weet dat ik ook nog een ander project-je heb wat moet worden afgerond