Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 16:08:44
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:02
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:14:53
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Huup
Vandaag om 13:24:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:29:38
  

Auteur Topic: Ovalen-ramer  (gelezen 11858 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #30 Gepost op: 12 June 2008, 11:19:42 »
Frank kijk eens in Railhobby 2004/4 pagina 25. Staat veel over bedoeld rijtuig.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #31 Gepost op: 12 June 2008, 11:36:42 »
Het was voor zowel SGB-medewerkers als SGB-bestuur en genodigden volgens mij een schitterende dag. De manier waarop het doek van het rijtuig viel, het was helemaal volgens het boekje, zo prachtig.
Verder nog wat antwoord op een paar vragen die hier naar voren gekomen zijn:
Allereerst over de hoofdlijnritten. Voor zover ik de presentatie heb kunnen volgen, is dit nog niet hét hoofdonderwerp voor de komende beleidsperiode van 5 jaar. Ongetwijfeld zal het over enige jaren aan de orde komen en hoofdlijnritten zijn uiteraard niet uitgesloten, maar het is niet nummer één van het beleidsplan. Wat wel klopt, is dat het de bedoeling is dit (onder andere) ooit met de 252 van de Stibans uit te gaan voeren, naast onze eigen internationale treinstam en blokkendoostrein.
Speerpunten van het beleidsplan zijn onder andere wel de restauratie van de tractieloods en daarmee samenhangend (min of meer) ook de bouw van een museumgebouw, die onder andere zal fungeren als onderkomen voor het materieel. Daarnaast zal het ook vooral onderdeel van het museum worden, met educatie en vermaak, uiteraard toegankelijk voor het publiek. Een ander punt uit het beleidsplan is het ontwikkelen van de toeristische as rondom de SGB-spoorlijn, wat inhoudt dat het de bedoeling is de dienstregeling te intensiveren en uit te breiden en daarnaast de andere attracties rondom de spoorlijn beter bereikbaar te maken. Ook is het de bedoeling het tracé Hoedekenskerke-Oudelande weer in gebruik te nemen en dit te gaan berijden met motorwagens van het type omC, die in de jaren '30 het reizigersvervoer op deze spoorlijn verzorgden.
Tot zover het beleidsplan.
Over ons wagon-lits-rijtuig kan het volgende gezegd worden: het is zeker niet het eerste rijtuig dat in aanmerking komt voor restauratie. Dit heeft te maken met de mogelijkheid om fondsen te werven, die zijn tenslotte toch noodzakelijk voor een restauratie. Voor geen enkel collectiestuk geldt echter dat het vergeten wordt, alles komt ooit aan de beurt. Wat wel gerestaureerd wordt, is, als het aan de SGB ligt en als de financiering rond komt, het internationale bagagerijtuig NS D7572, die met dat karakteristieke koepeltje.
Andere restauraties die op stapel staan zijn die van een trio goederenwagens, waarvoor inmiddels de benodigde subsidie is verkregen. Het gaat om een gesloten groentewagen uit 1929 type 18-luiker, een ketelwagen van Nieuwe Matex en een gesloten wagen type CHD.
Eén ding staat na gisteren echter als een huis: de SGB leeft als nooit tevoren en staat heel duidelijk op de kaart, voor zover dat nog niet het geval was.
Hopelijk ben ik duidelijk geweest en heb ik Reinier weer wat typewerk bespaard 8)
Groet, Steef
« Laatst bewerkt op: 12 June 2008, 11:38:52 door Steef. Reden: Kleine aanvulling »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12505
    • sleutelspoor
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #32 Gepost op: 12 June 2008, 11:47:11 »
Het eerste Masterplan kan u vinden in o.a. Railhobby 2003/3 blz 7 en verder
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #33 Gepost op: 12 June 2008, 11:54:02 »
Heb begrepen dat de bagagewagen D 7572 nog niet de status heeft die er toe leidt dat een geplande restauratie deels zou worden gesubsidieerd. Het wachten is op een herziening van de status. Dit type Pruisische bagagewagen was in de jaren twintig standaard. Zowel de SS als NBDS en de HSM hadden zulke exemplaren in dienst. De NBDS had er in vergelijking met de grootte van het bedrijf heel veel, dat was om het aantal kilometers dat vreemd materieel over hun lijn reed te compenseren.

Persoonlijk zou ik het echter enorm toejuichen dat het Wagons-Lits (het was een maatschappij met onder andere slaaprijtuigen (meervoud) met bedden (meervoud)) restauratierijtuig WR 2757 zou worden aangepakt. Na restauratie zou de SGB het rijtuig met de ABd 7216 en B7507 aanzienlijke sommen gelds kunnen genereren. Kijk maar naar de succesvolle "candlelight expres"van de SHM en de succes"volle" restauratierijtuigen van en de VSM en ZLSM en MBS met hun "Bentheimer". De PR's van diverse bedrijven zijn altijd op zoek naar leuke dingen voor hun zakenrelaties...
Zo'n verzameling topfunctionarissen boemelend van Goes naar Hoedekenskerke in een glanzende WR uit de "twenties" achter glazen champagne met een zesgangenmaaltijd in het vooruitzicht... Da's plezierig zaken doen.

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 12 June 2008, 11:58:01 door modelspotter. Reden: aanv. »

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #34 Gepost op: 12 June 2008, 12:12:45 »
Heb begrepen dat de bagagewagen D 7572 nog niet de status heeft die er toe leidt dat een geplande restauratie deels zou worden gesubsidieerd. Het wachten is op een herziening van de status.
Klopt. Feit is echter dat de SGB, wil het haar normale dienstregeling uit kunnen voeren, moet beschikken over een bagagewagen. De huidige bagagewagen, stalen D7603, heeft binnen enkele jaren zeer groot onderhoud nodig. Daarom wordt op deze manier een oplossing gezocht.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #35 Gepost op: 12 June 2008, 19:33:53 »
Hopelijk ben ik duidelijk geweest en heb ik Reinier weer wat typewerk bespaard 8)

Inderdaad, hartelijk dank!  :)
Reinier

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5578
Re: Ovalen-ramer
« Reactie #36 Gepost op: 12 June 2008, 20:48:13 »
@Sobat,

Bedankt voor de mooie fotoreportage. Arjen mag heel trots zijn op een uniek rijtuig. Tenslotte één van de eerste stalen rijtuigen in Nederland. Het was ook een mooi artikel in Spoorwegjournaal een paar jaar terug. Dat heeft zeker geholpen bij de bouw van mijn Philotrain model van de ovaalramer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*