Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 17:02:42
Petitie - Rail away moet blijven! door Luud H
Vandaag om 16:57:44
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door 1200blauw
Vandaag om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 16:42:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:32:13
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 16:27:14
Nieuw huis, nieuwe baan door DJV
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 16:12:15
Camp 3 door sdz1976
Vandaag om 15:57:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door sdz1976
Vandaag om 15:55:05
Molenbaan (werktitel) door sdz1976
Vandaag om 15:51:40
Line-up foto's van modellen door dh3201
Vandaag om 15:41:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 15:41:06
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 15:18:30
Locatie van foto gezocht door mldehaas
Vandaag om 15:10:36
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:02:40
Rail away door haes
Vandaag om 14:43:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Hans Reints
Vandaag om 14:40:05
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Thom
Vandaag om 14:22:16
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:05:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door roco
Vandaag om 10:47:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:31:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:50:32
  

Auteur Topic: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)  (gelezen 23536 keer)


Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1578
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #106 Gepost op: 03 November 2025, 08:57:02 »
Voetgangersbruggen zijn er legio! Bussum Zuid, Woerden, Hillegom, Arnhem, etc.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #107 Gepost op: 03 November 2025, 11:29:13 »
Na het een en ander te hebben overdacht ga ik toch weer terug naar het plan zoals op de foto's in reactie #81.
Het idee om aan één kant het wissel weg te laten heeft toch nadelen. Doordat er maar één wissel is kunnen de treinen elkaar niet echt passeren. Het rode treinstel rijdt dan altijd over spoor 1 en het blauwe alleen over spoor 2. En ze passeren elkaar afwisselend links en rechts rijdend. Zo lijkt het meer op een splitsingsstation dan op een passeerstation.

Ik blijf dus bij het idee zoals op de foto's in reactie #81. Maar dan niet met rechtse wissels maar met linkse. Mijn idee was dat een binnenkomende trein toch al langzaam rijdt en dus over een afbuigend wissel kan komen. Bij het wegrijden ligt het wissel rechtuit en de trein kan dan direct volgas vertrekken.
Maar in het grootbedrijf denken ze daar kennelijk anders over. Als voorbeeld vond ik de spoorlijn van Sauwerd naar Roodeschool. Daar liggen in alle passeerstations de sporen versprongen, maar de treinen komen binnen over een rechtuit liggend wissel en ze gaan over een afbuigend wissel weer weg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3230
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #108 Gepost op: 03 November 2025, 11:38:25 »
Hoi Klaas,

Van smalspoor weet ik dat je een wissel het liefst afbuigend berijdt vanuit het puntstuk, dat is een stuk minder ontsporingsgevoeliger dan dat je een wissel afbuigend berijdt vanuit de tongbeweging. Ik vermoed dat dat de achterliggende reden is. De snelheid zal bij binnenkomst en vertrek redelijk vergelijkbaar zijn.

Groeten,
Rogier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9097
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #109 Gepost op: 03 November 2025, 11:39:11 »
Die wissels liggen ook wat verder weg van het perron, wat zoiets mi rechtvaardigd. (Zie ook Rogier)
Wat je nog zou kunnen overwegen is een 'taartpuntwissel'
Dan heb je noch een wissel, noch een uitloopspoor nodig.
Plankje met rail, draaipunt achterop en aan de voorkant te verdraaien van t ene naar t andere spoor.
Hoe dat met automatisch bedrijf moet weet ik niet, maar in dat soirt dingen ben je een meester, dus daar maak ik me geen zorgen om   ;D

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 27017
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #110 Gepost op: 03 November 2025, 11:54:57 »
Huup, met taartpuntwissel bedoel je waarschijnlijk een segmentdraaischijf. Bij automatisch bedrijf werkt dat net als een wissel. Met een motoraandrijving tussen twee eindstanden bewegen. Dat zal dan wel in het eindbakje moeten. Ga ik even op studeren hoe dat te realiseren is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9097
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #111 Gepost op: 03 November 2025, 12:03:32 »
Ja, dat bedoel ik inderdaad.