Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 18:22:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:22:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door reinderlf
Vandaag om 18:16:23
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 18:10:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:05:32
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 17:40:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:25:26
Overstap naar HTM door Chris Westerduin
Vandaag om 17:19:59
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
Vandaag om 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 15:21:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:17:14
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:39:00
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door 44er
Vandaag om 14:08:44
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0 door VAM65
Vandaag om 13:20:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door 741230
Vandaag om 13:14:59
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 12:54:07
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Ben
Vandaag om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Besselspoor
Vandaag om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting door maartenvdb
Vandaag om 11:38:17
printplaat roco sik stuk door VAM65
Vandaag om 10:49:43
  

Auteur Topic: Klein stukje spoor na wissel  (gelezen 1540 keer)

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Klein stukje spoor na wissel
« Gepost op: 29 September 2025, 12:51:56 »
Ik kijk vaak ritten vanaf de bok op Youtube omdat ik als een blok in slaap van van het achtegrondgeluid (ik zou om die reden ook nooit machinist kunnen worden  ;D ). Wat me opvalt is dat er, zeker in Duitsland, heel veel kleine stukjes spoor liggen na een wissel met daarop een stootblok. Deze lijken nergens naartoe te leiden of geleid te hebben, want ook bij nieuwe trajecten komt dit voor.

Voorbeeldje is deze video op 28:59h. Waarvoor dient dit?

Floris
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #1 Gepost op: 29 September 2025, 12:57:38 »
opstelspoortje lokomotief of voor rangeerwerk
Greetings,salutations,groetjes,

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #2 Gepost op: 29 September 2025, 13:00:49 »
Misschien niet het juiste voorbeeld gebruikt in de video, maar er voorbeelden te vinden die meteen na de wissel een stootblok hebben staan, daar past geen locomotief op. Zal nog eens even kijken of ik een beter voorbeeld kan vinden.

Maar dank voor het meekijken/-denken!
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
  • Spoor N
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #3 Gepost op: 29 September 2025, 13:01:41 »
Veiligheidskopjes voor als een trein door een rood sein rijdt, deze komt dan niet op de hoofdbaan.

opstelspoortje lokomotief of voor rangeerwerk
::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AdLoc

  • Tijdperk V-VI-Nederlands - Baanbouw Kleindrecht
  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Esu-Roco-RockyRail-MCC Car system-LSmodels-Artitec
    • Kleindrecht
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #4 Gepost op: 29 September 2025, 13:14:07 »
Ik heb laatst ergens gezien, geen idee meer waar, dat het kan dienen als gecontroleerd de trein laten afleiden van het hoofdspoor.

Zeker als de kans bestaat dat je buurt van een station of rangeerterrein een trein in tegenovergestelde richting kan komen... en de machinist niet oplet.
De wissel staat dan standaard naar het spoortje met stootblok gericht en pas als het echt veilig is gaat de wissel om.
Ik denk onder het mom van: liever een trein de wei in dan een frontale botsing.

Je zie ook wel op afstand bestuurbare ontspoorders. Een beetje met hetzelfde doel.
Het is wel een ferme ingreep die in de praktijk wel niet zovaal zal voorkomen.
Veel wordt nu elektronisch beveiligd en afgeremd bij gevaar.

mvg.
Ad
Ontkoppel je hersens op tijd!

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1451
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #5 Gepost op: 29 September 2025, 13:23:14 »
Volgens diverse berichten (ook op dit forum) is een dergelijk spoortje bij het ongeval tijdens een overbrengingsrit van de ICNG in Duitsland ook gebruikt toen de trein niet in staat was (voldoende) te remmen. Verderop op het traject stond een stoptrein

https://www.mz.de/mitteldeutschland/sachsen-anhalt/zugungluck-in-der-borde-diesellok-ist-entgleist-und-uberschlagt-sich-1716793
« Laatst bewerkt op: 29 September 2025, 13:24:45 door Quinzeedied »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #6 Gepost op: 29 September 2025, 13:47:00 »
Ik herinner me zo'n spoor tussen Rotterdam en Schiedam-Rotterdam West.
Te kort zelfs voor locomotor!
Hieronder te zien op website Sporenplan.nl


Twee keer zelfs.
Een vlak na Delfshavensche Schiebruggen, aftakking Spaanse Polder en bij de aftakking naar Schiedam - kolen.
Vrindelijke groet.

R.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Klein stukje spoor na wissel
« Reactie #7 Gepost op: 29 September 2025, 13:52:51 »
Een dergelijk spoortje is onderdeel van wat men in Duitsland een "Durchrutschweg" noemt. Door het verdwijnen van veel Seinhuizen in Duitsland met de uitrol van ESTW techniek zijn er minder ogen op het spoor aanwezig. Om de capaciteit van het spoor te verhogen, maar ook de snelheid van vrijmelding van rijwegen te verbeteren zijn er steeds meer Flankenschutz wissels gebouwd waar ze vroeger niet lagen. Zo kan een trein in dat spoor binnenrijden met 40 of 60 km/h terwijl er naast een trein van het andere spoor kan vertrekken zonder dat de Durchrutschweg van de eerste trein de uitrit van de andere blokkeert.

dirkjan