Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 4915 keer)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2025, 11:52:37 »
Weer wat geleerd ;D Als ik dus de "echte" kortsluitingen elimineer door de piepfunctie en verder alles aansluit volgens het boekje, waar kunnen deze lekstromen dan optreden? Fabrikanten hoor je hier niet over, laat staan dat ze dit vermelden in de handleidingen.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2025, 13:22:54 »
Fabrikanten hebben ook weinig te maken met deze lekstromen. De bielzenmatten zijn een vrijwel perfecte isolator. De mogelijke oorzaak is al eerder genoemd: vocht. De lijmsoorten die bij het ballasten worden gebruikt zijn allemaal op waterbasis. Dat water verdampt bij het drogen en de lijm isoleert daarna ook vrij goed. Maar het zou kunnen dat op dagen met een hoge luchtvochtigheid de ballast toch weer water absorbeert. En dat heeft meer effect naarmate de secties langer zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #17 Gepost op: 10 July 2025, 13:30:58 »
Ik kon gisteren alleen snel een meter bij de Action kopen. De meting heb ik met onderstaande instellingen gedaan. Is dit juist?


url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/meter-686fa369c4b64.jpg][/url

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #18 Gepost op: 10 July 2025, 13:37:05 »
Zo te zien staat je meter op het bereik 20k. Dat betekent dat de aflezing ook kilo-ohms aangeeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #19 Gepost op: 10 July 2025, 14:18:26 »
Mijn rails ligt op 3mm laminaatisolatie en dat ligt weer op 9 mm mdf. Dit houdt geen vocht vast toch?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #20 Gepost op: 10 July 2025, 14:26:02 »
Geen gelijmde ballast? Dan zou de isolatiewaarde zo hoog moeten zijn dat je dat met dat metertje niet eens meer kan meten. Het blijft een mysterieus probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2025, 14:37:07 »
Excuus:vergeten te melden: de ballast is met verdunde houtlijm verlijmd

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #22 Gepost op: 10 July 2025, 15:05:28 »
Om een idee te krijgen van wat een praktische waarde is, heb ik op mijn eigen spoorbaan 3 geballaste secties gemeten.
Alle 3 meten ze oneindig, dat betekent meer dan 10 Mohm, want zo ver komt het instrument dat ik heb gebruikt.

Dus als jij 13,5 kohm meet, dan is er toch serieus iets mis.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Vreemd probleem
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2025, 19:08:53 »
Als derails is doorgeslepen kan een uitzetting door de warmte een oorzaak zijn
controleer de opening tussen de rails ,en ook de kunststof lassen kunnen door warmte uitzetting vd rails contact gaan maken

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2025, 22:50:15 »
Ik neem aan dat dit aan mijn onwetendheid m.b.t. de multimeter ligt en dat de uitslag dus niet klopt. De meegeleverde uitleg biedt weinig helderheid. Ik ga op zoek naar meer kennis.
Intussen is het blok gesloopt, morgen nieuwe rails (zonder ballast) leggen en opnieuw aansluiten.Hopelijk dan oplossing. Intussen dank voor alle geboden hulp.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Vreemd probleem
« Reactie #25 Gepost op: 03 August 2025, 23:22:07 »
Het wordt steeds vreemder. Alle tips gelezen en gevolgd (dank!), maar helaas. Rails maar weer verwijderd en draden naar bezetmelder losgemaakt en wederom vernieuwd. Rails voor rails neergelegd en telkens gekeken wat de melding deed als ik een Proses tester op de rails zette. Vier keer keurig: geen melding in iTrain bij het neerleggen en aansluiten en wel een bezetmelding als ik de tester op de rails zette. Tot de vijfde rail: als ik een flexrail aansluit meldt iTrain direct dat er een trein op het spoor staat, als ik de Proses (of een wagen met licht) gebruik uiteraard ook, maar dan gaat de melding niet uit als ik de wagen of de tester van de rails af haal. Als ik een gewone rail aansluit, dan komt de melding soms spontaan en soms gaat hij keurig uit als er geen contact is.
Het komt in ieder geval heel gevoelig over: als ik mijn vinger op de plusrail leg, dan geeft iTrain direct een bezetmelding. Dat gebeurt op sommige andere blokken ook, maar bij anderen moet er echt een trein of verlichte wagen op staan.

Kan iemand hier chocola van maken?

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #26 Gepost op: 03 August 2025, 23:37:42 »
Maak eens een proefopstelling. Gewoon een los stuk rails neerleggen. Deze railsectie dan verbinden met de bezetmelder, dus alleen deze spoorsectie. De rest van de ingangen niet aansluiten. Maak eens contact en kijk wat iTrain aangeeft. Je kunt dan ook beide secties van de terugmelder testen en dan alle afzonderlijke ingangen. Wie weet levert het iets op  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 6195
Re: Vreemd probleem
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 07:46:16 »
En mischien wat foto’s er bij van de situatie (incl aansluitingen). Klinkt als vreemde situatie maar vaak is er dan toch een logische oorzaak.

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
  • Steel is king!
Re: Vreemd probleem
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 11:39:05 »
Ligt de bedrading van de meldsectie die een vals bezet geeft, misschien in een bundel met andere draden die het DCC (of ander digitaal) signaal 'transporteren"? Dat ken ik uit het verleden ook als een bron van ellende.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Vreemd probleem
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 12:51:25 »
Waarom ieder keer weer die veronderstellingen? Terug naar de basis. Als je alles test in de modelbaan, zijn er tal van variabelen die nog steeds hun invloed kunnen hebben op het resultaat. Kortom, door terug te gaan naar de basis, kun je goed nagaan of je alles correct hebt aangesloten, de instellingen kloppen, de hardware defect is .......

Rob 
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje