Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:42:52
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA  (gelezen 20201 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #120 Gepost op: 20 October 2024, 13:18:24 »
Dag Ronald,

Dank voor het delen van de foto’s.
De foto's zijn overigens van de drie Amerikaanse wagens die op verschillende punten afwijken van de Franse wagens. Zo zijn er verschillen in de dakventilatoren, de roosters in de kopdeuren, strips op de kopwand en is ook het interieur iets anders. De USATC wagens hebben ook geen olietank onder de wagen en vulmond in de zijwand meer, terwijl de Franse wagens dat tot het eind hebben behouden.
Het model wat ik maak is gebaseerd op de uitvoering van de FFA exemplaren zoals die bewaard zijn gebleven in Tuttlingen.

Op de geplaatste foto's is goed te zien dat de wagen in Helmstedt afwijkt van de twee andere USATC wagens. Het verschilt is goed te zien aan de ‘hanekam’ die de wagens op de eerste twee foto’s hebben. Die heeft de wagen in Helmstedt niet.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #121 Gepost op: 25 November 2024, 18:10:33 »
In de afgelopen tijd weer een stapje verder gekomen met de beide wagens. Bij het tweede onderstel zijn de opstaptreden en de 3D geprinte onderdelen aangebracht en de aanwezige handels voor de reminrichting iets verplaatst. Het eerste aangepaste onderstel lig er als voorbeeld naast.
 


Na het zwart spuiten van het onderstel zijn de decals op de apparaatkasten aangebracht. Ter verzwaring wil ik een ander metalen plaatje (boven op de foto) aanbrengen dan de wagen origineel had (onder op de foto). Dat plaatje blijkt niet goed te passen door de beide opstaande klemmen en een ringvormige opstaande rand. De rand weggezaagd en het plaatje plaatselijk wat versmald. Het verzwaringsplaatje vervolgens met houtlijm vastgezet.





Uiteindelijk toch besloten om de handgrepen op de zijwand van nietjes te maken. De Roco handgrepen zijn op zich mooi, maar komen te fijntjes over ten opzichte van de 3D-geprinte balkonhekwerken.

Om te zorgen dat de gaten voor de handgrepen bij beide wagens op dezelfde plek komen ene malletje gemaakt.
 


Dat malletje klem ik op de bak voor het maken van een aanziet voor het boorgat met een handboortje. Vervolgens wordt het malletje verwijderd en rond ik de boring af. De nietjes zijn met een spuitbus zwart gespoten.





De handgrepen worden op alle hoeken van de beide wagens geplaatst en aan de binnenzijde vastgezet met een kloddertje lijm.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #122 Gepost op: 06 December 2024, 15:18:06 »


De afgelopen dagen nagegaan of ik de ramen kan laten frezen uit een plaat gegoten 2 mm perspex. Diverse bedrijven benaderd om een beeld van de mogelijkheden en kosten te krijgen. Het plaatje op de tekening is ongeveer 6 x 11 cm groot. Helaas blijkt het voor geen van de bedrijven mogelijk om dit te frezen. Het is te klein om dit met de beschikbare machines uit te voeren.

Dit ontwerp bevatte randen langs de ramen die als lijmrand fungeren. Door de randen kunnen de ramen ook eenvoudig van binnenuit in de sponningen gedrukt worden.
Nu frezen niet lukt ga ik kijken naar het snijden of laseren van de ramen of (toch nog) de optie van vacuüm trekken.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #123 Gepost op: 14 December 2024, 09:23:32 »
Een nieuwe tekening gemaakt die als basis dient voor een dfx-bestand om na te gaan of de ramen met een laser gesneden kunnen worden. Met snijlab.nl afgestemd hoe ik het juiste bestand moet aanleveren om het gewenst resultaat te krijgen. Ik wil namelijk zowel de binnenvormen als de restplaat te ontvangen.
 


Binnen een paar dagen het resultaat ontvangen in een stevige envelop en verpakking. Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
 


Vanochtend gelijk voor enkele ramen in de dakkoepel bekeken hoe de passing is door ze nog voorzichtig in te raamopeningen te drukken. Dat blijkt prima te gaan. Voor het afronden van de wagen is het nu even wachten op warmer weer. Dan kan ik de kap mat transparant spuiten, de ramen monteren en alle andere onderdelen gaan plaatsen.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #124 Gepost op: 21 December 2024, 09:37:09 »


De raamsponningen van de dakkoepel aan de binnenzijde zwart gemaakt om de raamrubbers te imiteren.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #125 Gepost op: 22 March 2025, 14:37:29 »


De werkzaamheden aan de beide wagens lag een tijd stil. Het wachten was op hogere buitentemperaturen, zodat de wagenbakken met een spuitbus kon voorzien van een matte transparant laag. Dat is inmiddels gebeurd. Nu kunnen de lasergesneden ramen in de kozijnen geplaatst worden. Ze zitten klemvast en worden aan de binnenzijde met wat Kristal Klear vastgezet.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #126 Gepost op: 26 April 2025, 16:59:17 »
Sinds de laatste postzijn de ramen geplaatst en vormen stripjes Evergreen de ruitenwissers. Tenslotte zijn alle onderdelen in elkaar gezet. De eerste FFA-Begleitwagen met nummer 50 80 09-10 902-8 [P] Pwg is klaar.



Martijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #127 Gepost op: 26 April 2025, 18:13:54 »
Geinig... (en zul je altijd zien; wordt tie volgende week aangekondigd door acme oid ;D)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #128 Gepost op: 26 April 2025, 18:29:17 »
Kleine kans met zo'n kleine serie wagens die na 1994 niet in andere treinen is gebruikt.

Het is wel wat voor Heris om dit model aan te kondigen en vervolgens nooit meer wat van te horen :P.
Beetje als de aankondiging van het slaaprijtuig type Z in USATC uitvoering https://www.heris-modelleisenbahn.de/news/fotos-2017/01.gif

Martijn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4992
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #129 Gepost op: 26 April 2025, 21:20:21 »
En ach.. je hebt er nu al één (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #130 Gepost op: 02 May 2025, 17:05:26 »


Een ook de tweede wagen is af. Bij de eerste wagen (die als laatste afgemaakt is) zijn een paar zaken minder goed gelukt dan bij de eerste wagen. Maar mijn eerste 3D-avontuur heeft in ieder geval twee modellen opgeleverd en is niet halverwege gestrand. Veel geleerd in de twee jaar dat ik hiermee bezig ben geweest.

Martijn

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #131 Gepost op: 31 July 2025, 10:30:27 »
Zeer interessant draadje. Ik had deze niet eerder gezien. Ik ben ook bezig geweest met vacuüm trekken van ramen en toevallig was dat 0,18 mm overheadsheet het enige dat ik had liggen, dus gelijk goed. Al vond ik het resultaat wat korrelig en dat zie ik ook op jouw resultaat. Dus lasersnijden of frezen lijkt me uiteindelijk de mooiste oplossing. Maar goed, dat moet dan weer uitbesteed worden als je de machines niet hebt.

Die tip van Gerard om gaatjes in de mal te maken voor betere zuiging is iets dat ik nog niet gezien had, dus prima tip.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #132 Gepost op: 31 July 2025, 11:32:12 »
Op Drehscheibe heeft deze Pwghs ook de aandacht van modelbouwers: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,11185503

grtz, Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
« Reactie #133 Gepost op: 31 July 2025, 12:08:47 »
Met deze persoon heb ik twee jaar geleden contact gehad. Op dat moment bestond er al een geprint model zonder balkonhekken of ramen. Die versie reed al zijn rondjes op de modelbaan.
Als de laatste foto de huidige stand van zaken weergeeft, dan is de de ontwikkeling van mijn eigen model best snel gegaan  :)

Martijn