Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Herb73
Vandaag om 16:00:55
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 15:44:51
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door tothebeach
Vandaag om 15:25:09
Rivarossi br 56 HR2891S door rhberk
Vandaag om 15:21:40
13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
  

Auteur Topic: digitaal of analoog  (gelezen 860 keer)

linda oli4

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • Probeer het gewoon maar
digitaal of analoog
« Gepost op: 01 June 2025, 10:27:40 »
[/url]
[/img]

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zou graag advies krijgen over het aanleggen van mijn baan. Even wat over mijzelf, ik ben pas gestopt met werken en woon nu op Bali, waar ik eindelijk de tijd en ruimte heb om met deze nieuwe hobby te beginnen.
Mijn ideale baan heeft niveau verschillen zodat ik een soort “infinity” baan kan maken waarop ik 1 of meerdere locomotieven in een “loop” kan laten rijden. Het thema is het landschap hier, dus tropisch, met rijstvelden, regenwoud, lokale architectuur, fauna en transport.
HO is, denk ik, de beste keus voor mij zodat ik het landschap en details zo realistisch mogelijk kan maken zonder dat het te pietepeuterig wordt en niet meer kan zien wat ik aan het doen ben.
Maar, start ik met een startset (def. stoom loco en rails met beddding, (aanbevelingen?) ) of begin ik vanaf 0 met een baan zonder bedding en misschien met flextrack? Heeft iemand een idee over het vinden van zulke lay-outs? Want ik wil een super interesante lange doorlopende baan met een trein(en) die in en uit het zicht verschijnt etc.
Alle hulp/advies is welkom aangezien ik los van een idee nog niets heb, bedankt, Linda       

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2082
Re: digitaal of analoog
« Reactie #1 Gepost op: 01 June 2025, 11:03:43 »
Beste Linda, welkom op het forum. De vragen over keuzes die je wil maken zijn niet echt met 1 beste mogelijkheid te beantwoorden. Sommigen rijden analoog anderen digitaal. De een met gelijkstroom DC de ander met wisselstroom AC. Etc. Etc. Als je gewoon actief gaat meelezen op het forum vind je vanzelf antwoorden op alle vragen.

Een startset is makkelijk om mee te beginnen. Flexrail bouwen kan ook maar dat is moeilijker. Wat kan je zelf aan qua niveau?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1228
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: digitaal of analoog
« Reactie #2 Gepost op: 01 June 2025, 15:12:14 »
Linda,

Hoeveel ruimte heb je voor je baan?
Dat bepaalt ook je keuze voor de schaal N 1:160, TT 1:120, H0 1:87 of nog groter.
Kijk wat je lokaal kan kopen want ik heb begrepen dan in Indonesie niet alles te koop is.
Welk landschap wil je maken, USA, Alpen, Middelgebergte, Laagland, dat kan je keuze voor een treinset ook bepalen.

En tip kijk eens op het draadje van Hans G in Djakarta https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.0
zijn keuze Fleischmann H0 wordt helaas niet meer gemaakt, maar er zijn genoeg alternatieven.
Denk ook aan het vocht en de warmte op Bali, bijvoorbeeld een ontvochtiger om corrosie van je spoor tegen te gaan.

Ben benieuwd waar je voor kiest.

Eric

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Confusius zei het al.
Re: digitaal of analoog
« Reactie #3 Gepost op: 01 June 2025, 15:41:51 »
Bali? Mooie locatiekeus. Zelf woon ik in Thailand en er is nog een Nederlandse modelspoorder in Jakarta. Verder zijn er niet erg veel hier in de buurt. Van de lokale bevolking weet ik ook niet of die met deze hobby bezig zijn. Het grote probleem is dat er geen winkels in de buurt zijn waar je je spullen kunt kopen. Persoonlijk koop ik alles in NL of D, bij voorkeur nieuw dan betaal je daar geen BTW. Die moet je dan wel betalen aan de douane op Bali. Ik weet niet wat de tarieven in Indonesië zijn voor modeltreintjes. Dat zul je daar bij de douane (customs) moeten navragen. Hier in Thailand is heet 7% VAT en 10% invoer. Daardoor zijn de spullen net iets geodkoper dan in de EU maar er komen wel flinke verzendkosten bij. Als er al lokale handelaren zijn, die moeten die kosten ook allemaal betalen en willen er dan nog een flinke winst op maken. Dat drijft de prijs behoorlijk op.
Zes jaar geleden ben ik hier begonnen met en baan in het AC 3-railsysteem (Märklin dus). Dat was een grote deceptie. Mede door het klimaat, vochtige warmte, roeten de metalen delen van de Märklin rails er lustig op los en was ik meer bezig met poetsen dan met rijden. Vorig jaar heb ik alles afgebroken en ben opnieuw begonnen met Peco, Roco en Piko tweerail materiaal. Dat is allemaal vervaardigd met nieuwzilver en er zit totaal geen ijzer in. De corrosie is daarmee vrijwel volledig van de baan en mijn treintjes rijden gewoon prima.
Tja dan de treintjes. Je zegt een baan te willen bouwen naar Indonesies voorbeeld. Ben bang dat er niet veel modellen zijn van Indonesische treinen. De mensen die ik hier in dit deel van de wereld ken die een modelbaan bouwen rijden allemaal Duits materieel of Amerikaans. Een alternatief zou Japans materieel kunnen zijn maar die fabriceren voornamelijk in N-spoor en heel weinig H0.

De keuze tussen analoog en digitaal is heel persoonlijk. Indien je met meerdere treinen handmatig wilt rijden is digitaal heel simpel. Analoog alweer iets moeilijker omdat de snelheid daarbij bepaalt wordt door de trafo die de spanning op de rails zet. Bij digitaal wordt de snelheid bepaalt door de decoder die in iedere trein apart zit. Gaan we dan praten over automatisering dmv van blokbesturing of computer besturing dan wordt het echt ingewikkeld. Dat is echter wel iets wat je in overweging moet nemen omdat het naderhand niet meer is aan te passen zonder grote delen van de baan af te breken.

Met deze tips hoop ik je enkele handvatten te hebben gegeven waarmee je enkele beslissingen kunt nemen. Verder de tip die hierboven ook wordt gegeven. Lees je in op het forum en met name de encyclopedie staat vol met nuttige informatie. Succes.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.