Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 20:50:58
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 20:30:21
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 19:58:09
Eindstation Daarhuizen door mamory
Vandaag om 19:51:49
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 19:46:54
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 19:18:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:04:09
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:03:13
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:52:54
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door martijnhaman
Vandaag om 17:04:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 16:49:32
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 16:17:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:05:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Montanbahn
Vandaag om 15:45:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:37:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:12:43
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 14:37:16
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 14:22:34
Rail away door Eric v C
Vandaag om 14:17:48
Extra functie in Zimo MS450P22 door RobbertJan
Vandaag om 14:04:30
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:45:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald Halma
Vandaag om 11:12:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:05:22
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door Josephes
Vandaag om 10:39:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:24:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:02:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 09:45:46
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door Kees-Jan
Vandaag om 08:52:04
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:21:55
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56

Auteur Topic: Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan  (gelezen 2094 keer)

Hans GJ

• Offline Offline
Re: Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 12:23:55 »
Knap gemaakt!
Je haalt het maximale uit een kleine oppervlakte.

Mooi dat je met vintage rails werkt. (doe ik ook)

groeten
Hans
Na 25 jaar opnieuw gestart - https://tinyurl.com/yr8c9e84
Project Cherteau - https://tinyurl.com/448tmc8h
Cherteau – klik, kijk, ontdek - https://tinyurl.com/vxaz97xj

daan2353

• Offline Offline
  • live steam en oude treinen
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 14:25:07 »
Dank voor alle positieve feedback! Leuk!

Wat een leuke baan!
De een na laatste foto is helemaal mooi. Je hebt gevoel voor verhoudingen, het oogt heel natuurlijk. En dat op zo'n kleine oppervlakte!

Verrek, nu je het zegt..  ::) eigenlijk helemaal niet bij nagedacht.. Dat vraagt om een kwastje grijze verf!!  ;D
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:30:10 door daan2353 »

daan2353

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 18:08:29 »
Als laatste "snelle update" het station en de goederenafdeling met kraan. De perrons zijn heel simpel gemaakt van een paar 44x18mm geschaafde latten die op maat gemaakt zijn om tussen de sporen te passen. Daarna is gemalen kurk tussen de rails gelijmd met een smurrie van bruine krijtverf en houtlijm. Na het instrooien van het kurk goed aandrukken en met verdunde houtlijm nadruppelen zodat alles goed vast komt te zitten. Dit dempt ook meteen het geluid een beetje, al houd ik van de herrie die de machientjes maken. Ik ben meer een speelgoedtreinliefhebber dan dat ik alles zo precies en nauwkeurig mogelijk na wil bouwen, geluid hoort erbij. En een beetje ozonlucht en bokkensprongen bij het omschakelen en glimmende gloeilampjes..  ;D
Het enige wat wel wat minder lawaai zou mogen maken is de draaischijf en de kraan. De aandrijvingen daarvan zijn met metalen wormwielen uitgevoerd en daar moet je oordoppen bij in.

De overkappingen van de perronsporen zijn gemaakt van aluminium overgangstrips die gebruikt worden om van tapijt naar laminaat te gaan bijvoorbeeld, maar dan zitten ze ondersteboven gemonteerd op 40mm lange aluminium buisjes met m3 erin getapt. Een houtschroef met m3 draad bovenop is gebruikt om de staanders netjes vast te zetten aan de perrons, en kleine m3 lenskopboutjes om de overkappingen te plaatsen. Is lekker stevig en ziet er naar mijn idee best goed uit.

Het ziet er al een stuk meer uit als een station. Ook weer vanwege het opklappen heb ik gekozen voor stevige, zelfgebouwde overkappingen. Er hoeft niet per-se een grote koepel overheen, dat zou ook veel van het zicht naar achteren wegvangen.

Voor het station is een goederenstation gesitueerd. Hier kan van alles geladen en gelost worden. Er komen "von haus zu haus" containers vanuit alle windrichtingen en ook landbouwproducten worden hier verhandeld. Er is ook een omslag voor glasbakken, waar de glasbakken met spoor en vrachtwagen gebracht worden en geleegd worden in hogebakwagens voor vervoer naar de glasfabriek. (Er zaten bij een zending een handvol glasbakjes, daar heb ik een schroefje bovenin gedraaid zodat de magneet van de kraan ze kan optillen).
Er is dus genoeg te doen!

Heel simpel sporenplan, maar voldoende voor wat rangeerwerk, waarbij het eerste perronspoor gebruikt wordt voor het samenstellen van de trein. De oplettende lezer zal er een soort inglenook in herkennen, waardoor je absoluut voldoende te rangeren hebt. In een later stadium een goederentrein splitsen en wagons positioneren aan de hand van een dobbelsteen of een simpel waybill/ carcard systeempje voegt dan meteen iets bijzonders toe aan de baan.

Er is wat ruimte voor vrachtwagens te laden, alleen de weg er naartoe is wat bijzonder. In "mijn wereld" is er een brug over het paradespoor, of ligt dat spoor er helemaal niet waardoor de vrachtwagens zonder problemen bij de gebouwen kunnen komen. Alleen op de daadwerkelijke baan zelf eindigt het weggetje er naartoe dus prompt bij de spoormuur.

Dan de kraan. Kort nadat ik hem geplaatst had, merkte ik wat al vele anderen ook hebben gemerkt. Je kunt je lading alleen in een kringetje rond de kraan heen zetten.. Tenzij je met de hand de giek verzet. Dat doe je dus een keer of 3 dan is de lol er vanaf. Dus op internet aan het zoeken gegaan en wat ideetjes op gedaan.

Dit soort kleine motortjes met vertraging kun je voor een paar euro op amazon krijgen. Dit is een 6v DC motortje met tandwielkast waardoor de uitgaande as 20 toeren draait. Het ding is nog geen 4cm lang en 12mm breed, past in het huisje of zoals bij mij, in het contragewicht (moet nog een kapje op.)

Deze wordt aangestuurd door half gelijkgerichte wisselstroom. Gewoon via de 16vac lichtuitgang van de trafo. 1 pool zit direct aan de massa, de andere wordt gevoed via een 70Ohm/1watt weerstand en een gelijkrichter die via een wipschakelaartje de ene of de andere kant van de wisselstroom doorlaat. Hierdoor zal het resultaat op de motor een soort gepulste gelijkstroom zijn die in het ene geval + 6v is en in het andere geval -6v. En daarmee kan het motortje draaien. Groot voordeel is dat de massa gewoon dezelfde massa is als de magneet en de hele kraan (dus die zit er al in) en dat je voor de +/- puls maar 1 andere draad nodig hebt. Dus je hoeft maar 1 extra sleepring te maken. Eigenlijk heel geniaal bedacht, Lionel (USA 3 rail spoor 0) deed vergelijkbare dingen voor automatische ontkoppelingen en geluidseffecten in hun loks, lang voordat er ook maar iets digitaal aangestuurd werd.

Je moet dus een sleepring extra hebben. Die heb ik gemaakt met een rond uitgezaagd blanco printplaatje, dan een gat in het midden voor de draaias van de kraan. Dan het hele ding op een stevige ring in de draaibank en een paar ringen blanco draaien. Gaatjes boren en draadjes erop solderen, klaar is Daan. Jammer dat bij het monteren 1 friemelschroefje de schroefdraad verloor, daar moet ik nog een nieuwe voor zoeken. Maar met 2 werkt het ook.

Het gat wat er standaard zit voor de sleper moet iets groter en ik heb op de plaats van de originele sleper een printplaatje gemaakt met 2 relaiscontacten uit een oud relais. Hier zitten prima verende strips met contactpuntjes in, die ik op het printje heb gesoldeerd. 1 contact naar de magneet/ lampje en 1 contact naar de motor.

Het motortje rolt aan de uitgaande as een touwtje op wat achterop de kraan aan de behuizingsschroef vast zit. Doordat het motortje niet snel draait, gaat het heffen en zakken van de giek mooi gelijkmatig. Ik had een origineel besturingskastje bij de kraan, maar die is veel te groot en te lomp. Diegenen die goed naar de foto's kijken zien in de bocht van het 1e spoor een paar kleine mini tuimelschakelaartjes in de berm staan en een flinke vliegenzwam (voor h0 begrippen). Hiermee wordt de kraan bestuurd. Ik kan hem hier goed zien, waardoor je met de hef en daalfunctie van de giek de wagons keuring kan lossen en de containers en glasbakken in nette rijtjes voor de kraan kan zetten. De functionaliteit van de kraan is hiermee dramatisch veel verbeterd..

Om te zorgen dat de mast ondanks het motortje in het contragewicht netjes naar beneden gaat bij het afrollen van het touwtje, zit een kleine veer om de mastas, die zachtjes wat extra zwaartekracht toevoegt. Het geheel werkt echt erg leuk en de kraan maakt van het kleine emplacement toch iets speciaals met een heel hoge speelwaarde. En ik houd van spelen..  ;D ;D

ik ga nog even kijken of ik een filpmje van de kraan op de jijbuis krijg, dan zet ik hem er nog even bij. Groeten Daan.

daan2353

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 19:58:09 »
https://youtube.com/shorts/8PiWo8uUHKM?si=nUH4q4waW-5cU3X0

De flash-player wordt niet meer ondersteund, dus ik kan geen direct filmpje plaatsen. Maar linkje volgen en je ziet bewegende beelden van de omgekatte kraan..  ;D