Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
  

Auteur Topic: BR 89 ??  (gelezen 1112 keer)

BébertNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
BR 89 ??
« Gepost op: 02 October 2024, 09:49:05 »
Goedemorgen allen,

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het zit met de BR 89 van de DR/DB?
Ik kom zelf 3 verschillende types met complete verschillende uiterlijk. De een als een "standaard" uitziende, hoog op de wielen met losse ketel, de tweede veel kleiner met die specifieke schuine zijden aan de voorkant van de ketel en de derde met een kolenbunker bovenop de watertanks.
Hoe komt dat? Verschillende bouwers of ex-privé spoorwegmaatschappijen. Andere series?
Misschien iets van gespecificeerde serie nummers in de aanbieding?
Alvast bedankt voor uw uitleg.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: BR 89 ??
« Reactie #1 Gepost op: 02 October 2024, 09:57:50 »
Daar zijn aardig wat subseries in nog;
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Baureihe_89

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: BR 89 ??
« Reactie #2 Gepost op: 02 October 2024, 10:03:18 »
Het is heel eenvoudig.
Bij de oprichting van de Deutsche Reichsbahn werden alle tenderloks met de asindeling C ondergebracht in de bouwserie 89.
Het onderscheid zit in de appendix na het nummer; 89.x
Hier zat dan vanalles in; Pruissisch, Saksisch, Beiers, etc. Het .x gaf dus het oorspronkelijke type aan.

Bart


BébertNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: BR 89 ??
« Reactie #3 Gepost op: 02 October 2024, 10:15:09 »
Wat een snelle reacties allemaal.
Erg blij hiermee.
Duidelijke antwoorden en site.
Had al een vermoeden van de ex-maatschappijen maar het is veel meer dan wat ik mezelf had voorgesteld.

Bedankt voor deze infos, heel interessant om uit te pluizen.
Ik ga er meteen mee aan de slag, super!
 
Een fijne dag toegewenst.

Bernard

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: BR 89 ??
« Reactie #4 Gepost op: 02 October 2024, 10:46:48 »
Alle C-locs in de BR 89? Wat dacht je van de BR 80?

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: BR 89 ??
« Reactie #5 Gepost op: 02 October 2024, 11:02:11 »
BR 80 is toch later gebouwd, als einheits lokomotive?

Bart had het over de machines die aanwezig waren tijdens de vorming van de Reichsbahn.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: BR 89 ??
« Reactie #6 Gepost op: 02 October 2024, 11:06:51 »
Klopt, maar de BR89.0 II was ook een einheits loc.

Groet Meino

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: BR 89 ??
« Reactie #7 Gepost op: 02 October 2024, 11:16:01 »
Klopt inderdaad, Meino. Ik was al op zoek naar een link. Deze dus: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_89.0_(1934)

De link naar de site werkt niet omdat het haakje-sluiten niet wordt meegekopieerd. Suggestie: naar de Duitse Wikipedia site en zoeken op: DR Baureihe 89.0 (1934)

Overigens zat er ook nog een loc met losse tender in de serie: de 89 6009.

Met vriendelijke groet,
Wies.
« Laatst bewerkt op: 02 October 2024, 11:57:53 door Wies »
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: BR 89 ??
« Reactie #8 Gepost op: 02 October 2024, 11:40:36 »
De Einheitslok BR89 is zelfs later gebouwd dan de BR80

Misschien zit het verschil er in dat de BR80 net als de BR81 puur als rangeerlocomotief was bedoeld? De naoorlogse BR82 past dan ook mooi in het rijtje...

grossraumwagen

  • Online Online
  • Berichten: 1220
Re: BR 89 ??
« Reactie #9 Gepost op: 02 October 2024, 12:58:56 »
Oorspronkelijk was de BR 89 bestemd voor alle Länderbahn C-locs.

Ttv de nieuwe BR 89 (Einheitslokomotive) had men de nummering wat aangepast, aangezien de hele reeks 80-89 was volgepland (niet allemaal gebouwd of pas veel later)
De meeste Länderbahnloks kwamen bovendien aan het einde van de levensduur, zodat tzt weer nummers vrij zouden komen.
Aangezien de oorspronkelijke BR 89.0 (Pr. T7) al was ausgemustert was dit nummer weer vrij.
Enkele T7 kwamen echter door deprivatiseringen weer bij de DR, maar dat ter zijde.

In de DDR kwamen rond 1949 alle Privatbahnen bij de DR en al het materieel werd in het DR-systeem hernummerd, locs met volgnummers vanaf 6001, Triebwagen vanaf 501. Ook rijtuigen kregen speciale serienummers.
De 89 6009 was er een van. Deze kreeg net als enkele andere 89ers in de jaren 60 een tender. Een omnummering in BR 53 is wel overwogen maar niet doorgevoerd.



Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
Re: BR 89 ??
« Reactie #10 Gepost op: 02 October 2024, 13:40:57 »
Het is ook zo dat in het nummerschema de laagste nummers voorbehouden waren aan de eenheidsloks.
Bij de sneltreinloks dus 01, 02, 03 etc, terwijl de Länderbahnloks de hoge nummers kregen (16,17,18, 19).

Bart