Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
booster vraag
door
henk
Vandaag
om 13:18:00
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
Vandaag
om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Verlichtingsprint Liliput VT 25
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verlichtingsprint Liliput VT 25 (gelezen 944 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Klaar voor vertrek
Verlichtingsprint Liliput VT 25
«
Gepost op:
21 September 2024, 11:02:11 »
In het Wohnzimmer AW is een VT 25 met stuurstandwagen VS 145 binnengekomen. Dit is een Liliput L112501, vanaf fabriek digitaal voorbereid met een NEM652-decoderaansluiting. De vorige eigenaar heeft het treinstel voorzien van een decoder en functiedecoder, en heeft de gloeilampjes voor binnen-, sluit- en frontverlichting vervangen door LED's. Dit is in een ander AW getest en werkte.
Nu is begonnen aan het terugbouwen naar analoog. Om te beginnen met de VS: daarvan is de decoder verwijderd, en de meegeleverde
dummy-stekker
gemonteerd. Op de rollenbank doet in eerste instantie niets het. Ik zou verwachten dat de front- en sluitseinen netjes afwisselen en dat de binnenverlichting het doet in één van beide rijrichtingen. Aan de onderkant van de bak zitten microswitches waarmee elk van de vijf lichten aan- of uitgeschakeld kan worden. Geen enkele combinatie levert iets brandends op.
Mijn vraag is eigenlijk:
heeft iemand een foto / schema van de originele printplaat?
Want, met bekijken en meten van de verlichtingsprint en alles wat eraan vastzit, kom ik tot de conclusie dat het zo niet kan werken. Maar ik weet ook niet hoe ik de boel weer zoveel mogelijk terugkrijg naar het origineel.
De printplaat ziet er nu zo uit:
Bovenaan is de hele verlichtingsprint te zien, linksonder is ingezoomd op de rechterkant van de print. Ernaast heb ik het schema getekend dat ik heb uitgevogeld:
De lampjes W en R zitten in het schema rechts, net als op de print (aan de onderkant).
Bij de blauwe R in het schema zit de weerstand zoals op de print. Origineel is hier de printbaan doorverbonden
Bij de NEM-connector zijn In het blauw de verbindingen van de dummystekker aangegeven
In het schema zitten de microswitches tussen de NEM-connector en de lampjes; op de print zit de connector voor de switches verder naar links
De print is dubbelzijdig. Aan de onderkant zitten:
de connectoren voor de stroomafname (een per draaistel)
de connector voor de microswitches
de LED's voor de front- en sluitseinen
de dummystekker
Aan de zichtbare kant van de print zijn wat verbindingen verwijderd, om de LED's van de binnenverlichting in serie te laten branden en om de voorschakelweerstanden toe te kunnen voegen. De binnenverlichting laat ik nu even buiten beschouwing.
Op de print zit, zo te zien, de gemeenschappelijke aansluiting van een front- en sluitsein (W, R) in het midden. Daar is ook de weerstand toegevoegd voor beide LED's. Maar als ik de printbanen, bedrading en microswitches naloop, blijkt dat de bovenste, horizontale baan die van links naar rechts loopt, via aansluiting 6 van de NEM-connector is verbonden met de linker rail. Het schakelen van de front- en sluitseinen met de microswitches gaat als volgt:
Het frontsein links (W) en het sluitsein rechts (R) zijn, via de onderste horizontale printbanen, verbonden met de micoswitches 1 en 4
De microswitches zijn verbonden met aansluiting 2 van de NEM-connector
Via de dummystekker is 2 verbonden met 8
Aansluiting 8 is verbonden met de rechter rail
De gemeenschappelijk aansluiting van front- en sluitsein, aan elke kant, is via printbanen verbonden met de microswitches 2 en 5
De microswitches zijn verbonden met aansluiting 7 van de NEM-connector
Op de dummystekker is 7 nergens mee verbonden!
Dat laatste verklaart waarom de front- en sluitseinen nu niet branden, maar dan rijst de vraag hoe het analoog werkte met de originele gloeilampjes. Dan moeten er overigens ook diodes aanwezig zijn geweest. Ik vermoed dat die in de vierkante uitsparingen van de printplaat zaten. Op basis van de aanwezige soldeeraansluitingen denk ik dat ze parallel aan de lampjes geschakeld waren.
Maar zelfs als aansluiting 7 met de rechter rail is verbonden en de diodes aanwezig zijn, krijg ik volgens mij geen werkende schakeling.
Nogmaals: het handigst is als iemand een foto heeft van een originele printplaat.
«
Laatst bewerkt op: 21 September 2024, 21:10:49 door Ferdinand Bogman
»
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Sven
Eton Wick, UK
Re: Verlichtingsprint Liliput VT 25
«
Reactie #1 Gepost op:
21 September 2024, 19:32:15 »
Je maakt het jezelf wel moeilijk. Waarom stop je er niet een decoder in die ook analoog werkt?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #2 Gepost op:
21 September 2024, 21:07:45 »
Tsja, ik ging ervan uit dat het terugbouwen naar analoog, met behulp van de dummystekker, een fluitje van een cent zou zijn. Toen dat niet werkte, dacht ik dat wel even uit te pluizen. Dat blijkt lastiger, maar is stiekem wel leuk.
En ik heb weinig verstand van digitaal rijden. Ik weet wel dat locs met een decoder analoog ook rijden, maar hoe zit dat met een functiedecoder in een stuurstandwagen? Werkt de binnen- front- en sluitverlichting dan zoals je zou verwachten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Ferdinand Bogman
Klaar voor vertrek
«
Reactie #3 Gepost op:
23 September 2024, 18:55:51 »
Om het mezelf makkelijk te maken heb ik het advies van Sven opgevolgd en de originele functiedecoder weer teruggezet. Ook dan werkt het nog niet helemaal perfect: de LED’s van de front- en sluitverlichting in de stuurstandwagen brandden in de verkeerde rijrichting en moest ik verwisselen. Ik weet niet of dat bij de digitale test ook al was.
De motorwagen doet het analoog ook gewoon met decoder, inclusief een schijnbaar voorgeprogrammeerde optrek- en remvertraging.
Voorlopig laat ik het zo, maar ik vind het een beetje zonde om een treinstel rond te laten rijden met decoders erin die eigenlijk niet nodig zijn. Ik ga het mezelf later toch nog een keer moeilijk maken
.
Wohnzimmer Rbf
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|