Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: Verlichtingsprint Liliput VT 25  (gelezen 944 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Verlichtingsprint Liliput VT 25
« Gepost op: 21 September 2024, 11:02:11 »
In het Wohnzimmer AW is een VT 25 met stuurstandwagen VS 145 binnengekomen. Dit is een Liliput L112501, vanaf fabriek digitaal voorbereid met een NEM652-decoderaansluiting. De vorige eigenaar heeft het treinstel voorzien van een decoder en functiedecoder, en heeft de gloeilampjes voor binnen-, sluit- en frontverlichting vervangen door LED's. Dit is in een ander AW getest en werkte.

Nu is begonnen aan het terugbouwen naar analoog. Om te beginnen met de VS: daarvan is de decoder verwijderd, en de meegeleverde dummy-stekker gemonteerd. Op de rollenbank doet in eerste instantie niets het. Ik zou verwachten dat de front- en sluitseinen netjes afwisselen en dat de binnenverlichting het doet in één van beide rijrichtingen. Aan de onderkant van de bak zitten microswitches waarmee elk van de vijf lichten aan- of uitgeschakeld kan worden. Geen enkele combinatie levert iets brandends op.

Mijn vraag is eigenlijk: heeft iemand een foto / schema van de originele printplaat?

Want, met bekijken en meten van de verlichtingsprint en alles wat eraan vastzit, kom ik tot de conclusie dat het zo niet kan werken. Maar ik weet ook niet hoe ik de boel weer zoveel mogelijk terugkrijg naar het origineel.

De printplaat ziet er nu zo uit:



Bovenaan is de hele verlichtingsprint te zien, linksonder is ingezoomd op de rechterkant van de print. Ernaast heb ik het schema getekend dat ik heb uitgevogeld:
  • De lampjes W en R zitten in het schema rechts, net als op de print (aan de onderkant).
  • Bij de blauwe R in het schema zit de weerstand zoals op de print. Origineel is hier de printbaan doorverbonden
  • Bij de NEM-connector zijn In het blauw de verbindingen van de dummystekker aangegeven
  • In het schema zitten de microswitches tussen de NEM-connector en de lampjes; op de print zit de connector voor de switches verder naar links

De print is dubbelzijdig. Aan de onderkant zitten:
  • de connectoren voor de stroomafname (een per draaistel)
  • de connector voor de microswitches
  • de LED's voor de front- en sluitseinen
  • de dummystekker
Aan de zichtbare kant van de print zijn wat verbindingen verwijderd, om de LED's van de binnenverlichting in serie te laten branden en om de voorschakelweerstanden toe te kunnen voegen. De binnenverlichting laat ik nu even buiten beschouwing.

Op de print zit, zo te zien, de gemeenschappelijke aansluiting van een front- en sluitsein (W, R) in het midden. Daar is ook de weerstand toegevoegd voor beide LED's. Maar als ik de printbanen, bedrading en microswitches naloop, blijkt dat de bovenste, horizontale baan die van links naar rechts loopt, via aansluiting 6 van de NEM-connector is verbonden met de linker rail. Het schakelen van de front- en sluitseinen met de microswitches gaat als volgt:
  • Het frontsein links (W) en het sluitsein rechts (R) zijn, via de onderste horizontale printbanen, verbonden met de micoswitches 1 en 4
  • De microswitches zijn verbonden met aansluiting 2 van de NEM-connector
  • Via de dummystekker is 2 verbonden met 8
  • Aansluiting 8 is verbonden met de rechter rail
  • De gemeenschappelijk aansluiting van front- en sluitsein, aan elke kant, is via printbanen verbonden met de microswitches 2 en 5
  • De microswitches zijn verbonden met aansluiting 7 van de NEM-connector
  • Op de dummystekker is 7 nergens mee verbonden!
Dat laatste verklaart waarom de front- en sluitseinen nu niet branden, maar dan rijst de vraag hoe het analoog werkte met de originele gloeilampjes. Dan moeten er overigens ook diodes aanwezig zijn geweest. Ik vermoed dat die in de vierkante uitsparingen van de printplaat zaten. Op basis van de aanwezige soldeeraansluitingen denk ik dat ze parallel aan de lampjes geschakeld waren.

Maar zelfs als aansluiting 7 met de rechter rail is verbonden en de diodes aanwezig zijn, krijg ik volgens mij geen werkende schakeling.

Nogmaals: het handigst is als iemand een foto heeft van een originele printplaat.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2024, 21:10:49 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Verlichtingsprint Liliput VT 25
« Reactie #1 Gepost op: 21 September 2024, 19:32:15 »
Je maakt het jezelf wel moeilijk. Waarom stop je er niet een decoder in die ook analoog werkt?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: Verlichtingsprint Liliput VT 25
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2024, 21:07:45 »
Tsja, ik ging ervan uit dat het terugbouwen naar analoog, met behulp van de dummystekker, een fluitje van een cent zou zijn. Toen dat niet werkte, dacht ik dat wel even uit te pluizen. Dat blijkt lastiger, maar is stiekem wel leuk.

En ik heb weinig verstand van digitaal rijden. Ik weet wel dat locs met een decoder analoog ook rijden, maar hoe zit dat met een functiedecoder in een stuurstandwagen? Werkt de binnen- front- en sluitverlichting dan zoals je zou verwachten?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: Verlichtingsprint Liliput VT 25
« Reactie #3 Gepost op: 23 September 2024, 18:55:51 »
Om het mezelf makkelijk te maken heb ik het advies van Sven opgevolgd en de originele functiedecoder weer teruggezet. Ook dan werkt het nog niet helemaal perfect: de LED’s van de front- en sluitverlichting in de stuurstandwagen brandden in de verkeerde rijrichting en moest ik verwisselen. Ik weet niet of dat bij de digitale test ook al was.

De motorwagen doet het analoog ook gewoon met decoder, inclusief een schijnbaar voorgeprogrammeerde optrek- en remvertraging.

Voorlopig laat ik het zo, maar ik vind het een beetje zonde om een treinstel rond te laten rijden met decoders erin die eigenlijk niet nodig zijn. Ik ga het mezelf later toch nog een keer moeilijk maken ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf