Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:26:52
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 15:02:11
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 14:43:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 14:33:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:23:10
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 14:12:55
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46

Auteur Topic: Paar vraagjes over Peco code 55 rails  (gelezen 7781 keer)

MRP_Peter

• Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2008, 02:31:21 »
@ Willy:

De afstand hart/hart van 2 naast elkaar liggende sporen moet van bijvoorbeeld linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf 1 1/16 inch zijn.
Dit even omrekenen naar mm en je hebt de exacte maat.
Dat zou dan als volgt moeten zijn: 25,5mm(1 inch)+1,5937mm(1/16 inch)= +/- 27,09375mm.
Je kunt dit ook nameten als je bijvoorbeeld 4 rechterwissels(medium radius) 2 bij 2 naast elkaar legt, waarbij de afbuigende sporen naar elkaar toegericht zijn.
Met de afstand van +/- 27,09mm kun je wel enige problemen verwachten indien je bochten te krap gelegd worden, dus maak je bochten wat ruimer zodat de breedste treinen die je hebt elkaar makkelijk kunnen passeren zonder daarbij elkaar te beschadigen.
Dit geldt zeker als je verkantingen in bochten toe gaat passen.
Ik gebruik zelf ook code 55 van Peco.
Wat de meeste hobbyisten waarschijnlijk niet doen maar wat eigenlijk wel een iets is om even op te letten is de uitzetting bij warmte van een stuk flex-rail.
Als je de rails bij normale kamertemperatuur vastlegt, hou dan een heel klein beetje ruimte tussen de onderlinge rails om een 'spring' effect te voorkomen als de zon langdurig op je sporen schijnt, ik heb er ook mee geleerd in het verleden.
Mijn modelbaan hier in Maleisie staat geregeld bloot aan langdurige zonneschijn en zet daardoor uit, wat in het verleden geleidt heeft tot sporen die omhoog gedrukt werden omdat deze niet verder konden uitzetten.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 13 May 2008, 14:52:10 »
Peter,

Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)

Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)

Groeten Marcel

PS. Het bovenstaande is niet als negatief commentaar bedoelt, maar ik vond het wel iets grappigs hebben na de spraakverwarring met Klaas.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 13 May 2008, 15:20:32 »
Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden.

Citaat
Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)
Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. Dus meten van spoorstaaf tot overeenkomstige spoorstaaf in het andere spoor is dan makkelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2008, 15:27:15 »
(....) Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. (....)
Daarom heeft M* van die handige pukkeltjes ..... :)

stig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2008, 15:31:31 »
Ze hebben hun rail waarschijnlijk in China laten maken en die hebben de hulp stippellijn ook als rail uitgevoerd. Weten zij veel. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 May 2008, 07:23:10 »
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden......

Ik mag aannemen Klaas dat je hier over omgevingstemperatuur praat.
Als je omstandigheden kent waarbij de spoorstaven direct door de zon beschenen worden zetten de spoorstaven meer uit omdat ze toch wel een beetje veel warmer worden dan de omgevingstemperatuur.
Ik heb hier in Maleisie mijn sporen achter ge-mat-teerd glas liggen, dus het zonlicht wordt hierdoor ietwat getemperd, maar neemt niet weg dat de spoorstaven toch flink warm worden, sommige stukken brand ik nog net mijn vingers niet aan.
Dit heeft tot gevolg dat de sporen meer uitzetten dan 0,5mm per meter rail, dus moet ik mijn onderlinge afstanden ook wat groter houden.

Met vriendelijke groet,

Peter.