Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door janw
Vandaag om 15:02:06
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 14:18:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Arjan6511
Vandaag om 13:55:45
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Multimaus Error 13 door henk
Vandaag om 13:49:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 13:32:33
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
  

Auteur Topic: Paar vraagjes over Peco code 55 rails  (gelezen 8067 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #15 Gepost op: 11 May 2008, 02:31:21 »
@ Willy:

De afstand hart/hart van 2 naast elkaar liggende sporen moet van bijvoorbeeld linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf 1 1/16 inch zijn.
Dit even omrekenen naar mm en je hebt de exacte maat.
Dat zou dan als volgt moeten zijn: 25,5mm(1 inch)+1,5937mm(1/16 inch)= +/- 27,09375mm.
Je kunt dit ook nameten als je bijvoorbeeld 4 rechterwissels(medium radius) 2 bij 2 naast elkaar legt, waarbij de afbuigende sporen naar elkaar toegericht zijn.
Met de afstand van +/- 27,09mm kun je wel enige problemen verwachten indien je bochten te krap gelegd worden, dus maak je bochten wat ruimer zodat de breedste treinen die je hebt elkaar makkelijk kunnen passeren zonder daarbij elkaar te beschadigen.
Dit geldt zeker als je verkantingen in bochten toe gaat passen.
Ik gebruik zelf ook code 55 van Peco.
Wat de meeste hobbyisten waarschijnlijk niet doen maar wat eigenlijk wel een iets is om even op te letten is de uitzetting bij warmte van een stuk flex-rail.
Als je de rails bij normale kamertemperatuur vastlegt, hou dan een heel klein beetje ruimte tussen de onderlinge rails om een 'spring' effect te voorkomen als de zon langdurig op je sporen schijnt, ik heb er ook mee geleerd in het verleden.
Mijn modelbaan hier in Maleisie staat geregeld bloot aan langdurige zonneschijn en zet daardoor uit, wat in het verleden geleidt heeft tot sporen die omhoog gedrukt werden omdat deze niet verder konden uitzetten.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #16 Gepost op: 13 May 2008, 14:52:10 »
Peter,

Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)

Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)

Groeten Marcel


PS. Het bovenstaande is niet als negatief commentaar bedoelt, maar ik vond het wel iets grappigs hebben na de spraakverwarring met Klaas.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #17 Gepost op: 13 May 2008, 15:20:32 »
Dat uitzetten van de sporen zal hier in Nederland niet zo'n probleem zijn, want met uitzondering van de laatste twee weken krijgen we hier regelmatig een lekker verkoelend regenbuitje ;)
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden.

Citaat
Overigens: De afstand hart/hart ... van linkerspoorstaaf tot de volgende linkerspoorstaaf...
Volgens mij geeft hart/hart al aan dat je deze afstand meet van het midden (het hart) van het spoor tot het midden van het volgende spoor. Deze afstand is als het goed is hetzelfde als die jij noemt, maar de spraakverwarring wordt hier niet minder door ;)
Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. Dus meten van spoorstaaf tot overeenkomstige spoorstaaf in het andere spoor is dan makkelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #18 Gepost op: 13 May 2008, 15:27:15 »
(....) Het probleem met hart-op-hart spoor meten is dat de hartlijnen van de sporen er niet op staan. (....)
Daarom heeft M* van die handige pukkeltjes ..... :)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #19 Gepost op: 13 May 2008, 15:31:31 »
Ze hebben hun rail waarschijnlijk in China laten maken en die hebben de hulp stippellijn ook als rail uitgevoerd. Weten zij veel. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Paar vraagjes over Peco code 55 rails
« Reactie #20 Gepost op: 15 May 2008, 07:23:10 »
Speelt toch wel degelijk een rol. Op de gemiddelde zolder haal je over een jaar toch wel een temperatuurverschil van 30 graden, en dat levert ongeveer 0,5 mm lengteverschil per meter op. Als je bij het weer van vandaag rails gaat leggen kun je ze rustig stevig tegen elkaar aan leggen, maar in de winter zou ik die 0,5 mm per meter toch maar aanhouden......

Ik mag aannemen Klaas dat je hier over omgevingstemperatuur praat.
Als je omstandigheden kent waarbij de spoorstaven direct door de zon beschenen worden zetten de spoorstaven meer uit omdat ze toch wel een beetje veel warmer worden dan de omgevingstemperatuur.
Ik heb hier in Maleisie mijn sporen achter ge-mat-teerd glas liggen, dus het zonlicht wordt hierdoor ietwat getemperd, maar neemt niet weg dat de spoorstaven toch flink warm worden, sommige stukken brand ik nog net mijn vingers niet aan.
Dit heeft tot gevolg dat de sporen meer uitzetten dan 0,5mm per meter rail, dus moet ik mijn onderlinge afstanden ook wat groter houden.

Met vriendelijke groet,

Peter.