Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 05:54:17
Stroomdetectie issues. door henk
Vandaag om 05:46:40
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V  (gelezen 11493 keer)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #15 Gepost op: 30 September 2024, 22:58:05 »
Even stof afblazen
Clublid heeft tweedehands  een analoog exemplaar op de kop getikt. In eerste instantie dachten we vanwege het “grom geluid” even aan toch digitaal  ;D Loopt stroef.
Willen nu wat onderhoud plegen in de hoop op verbetering. Echter er zit geen instructie voor onderhoud zoals smeerpunten etc. bij. 
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22617
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2024, 06:45:21 »
Welke versie is het? Ofwel, kwam de loc in een witte of blauwe doos? Zie eerdere berichten in dit draadje.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2024, 09:05:50 »
Helaas is niet bekend in welke doos de MaK 1002 geleverd is. Het is  een tweede hands exemplaar zonder OVP.
Heeft alleen een (blauw witte ;D) onderdelen lijst. En geen decoder pin. Willen het clublid graag helpen.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22617
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2024, 09:19:14 »
Zonder decoderaansluiting is het een 6401, 6402 of 6403, nog van het zelfstandige Liliput.Klopt dat? Die hebben twee motoren en rijden daarmee inherent zeer matig.

Zal niet veel instructie voor smeren hebben bijgezeten. Het is een oudje, dus het kan de moeite lonen om de draaistellen uit elkaar te halen en dan de tandwielen van de overbrenging reinigen en smeren met vet. Verder zeer matig olie op de aslagers.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2024, 09:41:27 »
Bedankt voor de reactie. Je vermoeden is correct.

Daar alleen de onderdelenlijst aanwezig is helaas geen instructie over openmaken van draaistellen en tandwielkasten.  Vermoedelijk de 4 fragiele lipjes uitbuigen…. Risico bij zo’n oudje is dat het daarna niet meer goed komt en zoals eerder in dit draadje gesignaleerd de aandrijving spontaan onderuit valt. Daar het een locomotief van een ander is ben ik huiverig hem van de regen in de drup te brengen.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22617
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2024, 10:55:13 »
Je bedoelt die halve schijfjes die de draaistellen op hun plek moeten houden? Wees er zuinig op, want er is niet meer aan te komen. Maar ze verwijderen is niet zo’n punt.

De vraag is ook wel of het allemaal de moeite waard is. Het is een matig rijdend model. De aandrijving is niet voor niets later compleet omgewerkt naar een middenmotor met cardans.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
  • :D
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #21 Gepost op: 01 October 2024, 12:43:39 »
De vraag is ook wel of het allemaal de moeite waard is. Het is een matig rijdend model. De aandrijving is niet voor niets later compleet omgewerkt naar een middenmotor met cardans.

Ik heb zelf met cardan+digitaal voorbereid (NS 6485), ik moet helaas delen dat zelfs nadat de lok compleet gereinigd en ingevet/geolied is nog steeds erg slecht loopt op (komt slecht op snelheid en klinkt alsof deze het zwaar heeft). Analoog rijd ie wel beter. Ik had hetzelfde ook gehad bij een NS Cargo variant van de loc
Uiteindelijk komt alles goed :)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Ervaringen met Liliput MAK-Diesellok, NS, Ep. IV / V
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2024, 14:14:38 »
Als de halve maantjes van de ophanging van draaistel+motor stuk/verdwenen zijn:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112390.msg3222489441#msg3222489441
François
« Laatst bewerkt op: 02 October 2024, 09:20:58 door 008200 »