Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 13:12:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 12:25:37
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
  

Auteur Topic: draadeinden solderen?  (gelezen 18803 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #15 Gepost op: 26 April 2008, 13:24:37 »
Heb uiteraard de genoemde tang eens bekeken en inderdaad een stuk goedkoper.
Toch als er een gekocht gaat worden dan maar iets meer betalen. Een goed stuk gereedschap is het halve werk en dan betaal ik daar graag wat meer voor.

Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #16 Gepost op: 26 April 2008, 16:52:09 »
Ik gebruik draad van  0,14mm2. Een aderhulsje hiervoor lijkt mij wat overtrokken.
Voor zo'n kleine doorsnede bestaan niet eens aderhulzen. Persoonlijk vind ik dit ook onhandig dunne draad, ik gebruik liever iets dikker spul.

En voor het knijpen van aderhulzen gebruik ik gewoon de waterpomptang. Niks mis mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #17 Gepost op: 26 April 2008, 17:10:30 »
Dat valt me nou een beetje tegen van jou Klaas, een waterpomptang??? Ik heb zelfs zo'n aderhulstangetje liggen... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 April 2008, 17:13:13 »
Beste Klaas,,

Voor 0.14mm2 bestaan ze wel. Je moet effe zoeken maar je kunt ze wel krijgen.

Persoonlijk vertin ik alle draden voordat ik ze in een schroefklem stop en heb er nog nooit problemen mee gehad (mischien geluk). Persoonlijk vind ik het wel een stuk makkelijker als ik onder mijn baan zit en ik vertin ze even. Ik kan ze vervolgens bijna blind in de schroefklem stoppen zonder dat alle losse adertjes alle kanten op gaan staan en eventueel sluiting veroorzaken.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 April 2008, 17:23:14 »
Bovendien, hoeveel mechanische belasting krijgen die dingen nou te verduren dat ze kunnen scheuren? Kleine kans denk ik. Nog een punt, dat van loswrikken, als je goedkope kroonsteentjes hebt, zit er geen vlak klemplaatje in, maar niks, alleen een kale schroef. Als je die lekker in het soldeer draait, komt ie echt never nooit niet meer uit zichzelf los... De verende werking van die koperdraadjes moeten we ook niet overdrijven natuurlijk. Uiteraard zijn er toepassing waar het not done is, maar hier moet het prima kunnen.

Persoonlijk vertin ik niet, is me teveel moeite.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #20 Gepost op: 26 April 2008, 17:31:25 »
Als je een tang gebruikt neem dan de goede. Een waterpomptang is voor een loodgieter Klaas.

Kees-Jan

Steen

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #21 Gepost op: 26 April 2008, 17:59:19 »
Met meer dan veertig jaar ervaring mag ik mij, net als Klaas, toch wel een "oude rot" in het electrovak noemen. Ook ik knijp adereindhulzen met een waterpomptang en de wat dikkere met een kabelschoentang. Is inderdaad, zo Klaas zegt, niks mis mee. Het voordeel van een professionele aderhulsknijptang (3x woordwaarde?) is dat het allemaal wat beter in de hand ligt en makkelijker en sneller werkt. Iemand die dagelijks vele honderden adereindhulzen moet aanbrengen zal met een professionele tang sneller en prettiger kunnen werken. Voor onze hobby-toepassing lukt het met een waterpomptang of combinatietang opperbest.
Wat mij trouwens in mijn dagelijks werk door NEN 1010 verboden wordt doe ik onder de spoorbaan wél, namelijk adereinden doorsolderen. Al jaaaaren en ik heb nog nooit een storing gehad ten gevolge daarvan.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Dirk Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • De mooiste initialen!
    • Locofilia
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #22 Gepost op: 26 April 2008, 19:02:34 »
@Steen,

Dat van het doorsolderen van de draden onder de treinbaan mag, omdat dit (neem ik aan) over spanningenvan < 42V zal zijn en daar is de NEN1010 niet voor bedoeld.
In de telefooncentrales van weleer mocht dit ook, omdat dit buiten de NEN1010 viel.

Zo zie je, dat een ogenschijnlijke simpele vraag tot diepe discussies en herhalingsoefeningen kunnen l(e)i(j)den  ;D

Overigens 40 jaar geknepen? En geen RSI? Geen knijparm?  :D

Gr
Dirk
Met vriendelijke groet,
Dirk Baas
(Ik ben een DCC volgeling, Tijdperk III, midden Duitsland, lokaalbaan en een MultiMauser)

ReesCees

  • Gast
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #23 Gepost op: 26 April 2008, 19:45:52 »
Toch nog een opmerking mijnerzijds: met een waterpomptang knijp je de huls plat en met een er voor ontwikkelde tang "vouw" je de huls. Dit is een degelijk verschil.

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26668
    • Pagina van klaas
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #24 Gepost op: 26 April 2008, 20:31:28 »
Kees-Jan, kennelijk bestaan er dan verschillende tangen. Bij ons op het werk hadden we tangen die de huls plat knepen in een zigzag. Stak je die vervolgens in een klem, dan werd hij alnog "gewoon" plat. Dus uiteindelijk hetzelfde effect als een waterpomptang.

Het belangrijkste doel, zowel van de hulzen als van doorsolderen, is om te zorgen dat die bos haar bij elkaar blijft. Het is heel lastig om een soepele draad zonder meer in een klem te steken zonder dat er een paar haartjes de verkeerde kant op gaan staan. En als er meerdere draden in een klem moeten, dan geef ik de voorkeur aan solderen, want dat neemt minder ruimte in dan een huls.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #25 Gepost op: 26 April 2008, 21:19:28 »

Die aderhulzen van Conrad hoef je helemaal niet plat te knijpen gebeurd gewoon al bij het vastschroeven

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #26 Gepost op: 26 April 2008, 23:09:41 »
Bij ons op het werk hadden we tangen die de huls plat knepen in een zigzag.
Zulke tangen ken ik ook, maar die kun je dan ook gebruiken om meerdere draden samen in een huls te knijpen bij wijze van las. Isolatiekokertje eromheen en klaar ben je.

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #27 Gepost op: 28 April 2008, 17:33:12 »
hmm, ik las ergens dat iemand een adereindhuls tang heeft zien liggen voor 40 euro, das gekkigheid, das een knijpstekker tang, die moet je niet hebben. Klauke leverd de bekende tangetjes (net als de hulzen overigens) waar je een V in knijpt, let wel, pas op de vingers. deze kun je vervolgens in een kroonstrip plaatsen, maar ik ben meer fan van de blauwe pijpjes, die je met de knijpstekkertang aanknijpt (ik heb er eentje van de Klauke van 26 euro, das nog lang geen 40!), maar gebruik het liefste toch nog soldeerstrips van de PTT, daar zitten dezelfde pootjes aan als aan soldeerschakelaars met een oogje, waardoor je wat dikkere draad door het oogje kunt rijgen en aansolderen, terwijl een dunner draadje net zo makkelijk en handig bovenop het plaatje gesoldeerd kan worden.

het is wel effe zoeken naar een oude mechanische telefooncentrale (wasda? in 1990 zijn we ZELFS op texel overgegaan op digitale telefonie!), maar dan kun je ook kasten met relais en handige dingen ophalen, destijds kregen we 2 grote grijze kasten, vol met relais, grote met de bekende paarse spoel, en wat kleindere doorkiesrelais, in 2 formaten, en vele relaisvoetjes, soldeerstripjes, en vreemd genoeg, elkel blauwe en witte bedrading!

Timo

ReesCees

  • Gast
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #28 Gepost op: 28 April 2008, 17:48:48 »
Ja Timo dat is de juiste tang die een V in de huls knijpt. Zo'n tang heb ik gekregen van een kennis en werkt echt super.

Een andere tang die ik heb is er één om "ampies" mee vast te knijpen (van die blauwe, rode gele enz). Dit was een vrij prijzige tang van Würth ( destijds iets van 250 guldens) maar z'n geld dubbel en dwars waard.

Kees-Jan

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: draadeinden solderen?
« Reactie #29 Gepost op: 08 May 2008, 18:47:48 »
nou, ik ben de gelukkige eigenaar van 3 verschillende soorten adereindhuls en ampentangen, 1 klauke voor hulsjes waar je zo'n v in knijpt, een ampentang (met zo'n ratelsysteem, oftewel hij is pas vast als ie uitgerateld is), en een ouderwetse platte knijptang, je weet wel, zo'n eentje die je bij de gamma kunt halen maar je in 1 keer krom knijpt, en daar dan de "profi" versie van, ook mooi geschikt om boutjes mee te knippen, en met wat handigheid en oefening kun je alledrie de tangen bijzonder nuttig gebruiken, maar voor de modelspoor hobby voldoet de laatste tang ook prima, er zit nl een ampentang deel aan, EN een hulsjes V knijp tang. je moet wel 2 keer knijpen, maar het werkt prima, en het is een prima en goedkope oplossing voor zij die dat zoeken!

Oh, en adereindhulsjes en ampies kun je het beste bij de elektrovakman halen, bult soorten op voorraad, en meestal goedkoper als bij de conrad oid, ik ben lui, dus ik bestel ze zelf bij de TU, maar ze hoeven geen moer te kosten, en je kunt ze krijgen tot 150 mm2, maar of je daar een bijpassende adereindhulzentang voor hebt? (en ja, ik heb wel eens zo'n formaat gebruikt, voeding voor m'n versterkertje in de Ford, maar die heb ik toch echt doorgesoldeerd!)

Timo