Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:25
Raadplaatje
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:49:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:13:17
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Charles_
Vandaag
om 13:57:56
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:56:00
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor
door
Herb73
Vandaag
om 13:46:25
Acme nieuwe ICNG
door
Quinzeedied
Vandaag
om 13:45:52
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 13:28:13
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
VAM65
Vandaag
om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:21
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Falkenberg
Vandaag
om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
Miniature Holland
Vandaag
om 09:37:03
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Eric B
Vandaag
om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:00:29
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N
door
RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025
door
Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
ruudns
04 November 2025, 20:29:31
Ucci en IB1 met Itrain
door
Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan vitrinebaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan vitrinebaan (gelezen 648 keer)
WimC
Offline
Berichten: 1212
Spoor N
Baanplan vitrinebaan
«
Gepost op:
21 January 2024, 21:00:20 »
Zoals ik in het aanwinstentopic heb gepost, heb ik een vitrinekast op de kop getikt:
De vitrine heeft een klep aan de voorkant. De binnenmaat is 90*45*28 (ldh), de hoogte van de kast zelf is 83 cm. Mijn idee is om een los frame te bouwen dat ik aan de voorkant erin en eruit kan schuiven. Daarop kan ik dan een baantje bouwen (open bouwwijze). Ik kan er dan goed aan alle kanten bij, ook van onderen. Het zal nog wel even duren voordat ik er aan toe kom, maar plannen is altijd leuk, dus ik was al wat aan het tekenen.
Helaas is de diepte dusdanig krap, dat alleen radius 1 mogelijk is. Hoewel een rondje wel kan, kun je dan alleen maar een ovaal maken (tenzij iemand ideeën heeft om dan ook nog de hoogte in te gaan, maar ik kwam er niet uit, je kunt wel omhoog, maar omlaag wordt lastig, omdat je maar echt precies genoeg ruimte hebt voor een boog, en dus geen spoor nog binnen het ovaal kunt leggen).
Voor een heen en weer baantje is meer mogelijk, doordat ik wel de hoogte in kan. Er lijkt nog best wat mogelijk te zijn. Eerste plan (met Minitrixrails) ziet er zo uit, eerst het ondergrondse deel:
En het bovengrondse deel:
Met drie procent helling zit ik waar je weer boven het schaduwstation komt op 4,7 cm hoogte. Dat kan denk ik net (met dieseltjes), maar is wel krap. Sowieso worden het korte treintjes, ik denk een Br 212 met twee, misschien drie wagonnetjes. Iets meer stijging zou dan misschien ook nog kunnen. Ik ben er nu vanuit gegaan dat het schaduwstation zelf vlak ligt (anders wordt een lokwissel lastig).
Schaduwstation ligt aan de voorkant. Dan na het 1e rondje een spooraansluiting. Er is niet echt ruimte om daar een omloopspoortje te maken, dus er moet achteruit uitgereden worden. Daarna moet er een half rondje doorgereden worden naar het stationnetje. Zowel het stationnetje als het schaduwstation hebben een opstelspoortje voor een lok, zodat een lokwissel mogelijk is. Voor een omloopspoor is geen ruimte. Ontkoppelen kan met ontkoppelrails, of handmatig (hoewel in het schaduwstation dat wat krap is qua ruimte en ik niet bij het tweede spoor kan als er een trein staat op het eerste spoor, want daar is te weinig ruimte voor).
Ook al geprobeerd of wat ik getekend heb (fysiek) past.
Is met restjes flexrail op de rechte stukken, dus ligt niet helemaal netjes, maar het past. Er is 1,5 cm ruimte over naast de bielzen aan de voor- en achterkant, dus het kan inderdaad net.
Gelogd
Grt, Wim
NS264
Offline
Berichten: 9042
Het leven op de weg.
Re: Baanplan vitrinebaan
«
Reactie #1 Gepost op:
21 January 2024, 21:04:54 »
Hoi Wim,
Met een mooi landschap er bij kan dat leuk worden.
Gr. Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan vitrinebaan