Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 00:44:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 00:01:16
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: Baanplan vitrinebaan  (gelezen 673 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Spoor N
Baanplan vitrinebaan
« Gepost op: 21 January 2024, 21:00:20 »
Zoals ik in het aanwinstentopic heb gepost, heb ik een vitrinekast op de kop getikt:




De vitrine heeft een klep aan de voorkant. De binnenmaat is 90*45*28 (ldh), de hoogte van de kast zelf is 83 cm. Mijn idee is om een los frame te bouwen dat ik aan de voorkant erin en eruit kan schuiven. Daarop kan ik dan een baantje bouwen (open bouwwijze). Ik kan er dan goed aan alle kanten bij, ook van onderen. Het zal nog wel even duren voordat ik er aan toe kom, maar plannen is altijd leuk, dus ik was al wat aan het tekenen.

Helaas is de diepte dusdanig krap, dat alleen radius 1 mogelijk is. Hoewel een rondje wel kan, kun je dan alleen maar een ovaal maken (tenzij iemand ideeën heeft om dan ook nog de hoogte in te gaan, maar ik kwam er niet uit, je kunt wel omhoog, maar omlaag wordt lastig, omdat je maar echt precies genoeg ruimte hebt voor een boog, en dus geen spoor nog binnen het ovaal kunt leggen).

Voor een heen en weer baantje is meer mogelijk, doordat ik wel de hoogte in kan. Er lijkt nog best wat mogelijk te zijn. Eerste plan (met Minitrixrails) ziet er zo uit, eerst het ondergrondse deel:



En het bovengrondse deel:


Met drie procent helling zit ik waar je weer boven het schaduwstation komt op 4,7 cm hoogte. Dat kan denk ik net (met dieseltjes), maar is wel krap. Sowieso worden het korte treintjes, ik denk een Br 212 met twee, misschien drie wagonnetjes. Iets meer stijging zou dan misschien ook nog kunnen. Ik ben er nu vanuit gegaan dat het schaduwstation zelf vlak ligt (anders wordt een lokwissel lastig).

Schaduwstation ligt aan de voorkant. Dan na het 1e rondje een spooraansluiting. Er is niet echt ruimte om daar een omloopspoortje te maken, dus er moet achteruit uitgereden worden. Daarna moet er een half rondje doorgereden worden naar het stationnetje. Zowel het stationnetje als het schaduwstation hebben een opstelspoortje voor een lok, zodat een lokwissel mogelijk is. Voor een omloopspoor is geen ruimte. Ontkoppelen kan met ontkoppelrails, of handmatig (hoewel in het schaduwstation dat wat krap is qua ruimte en ik niet bij het tweede spoor kan als er een trein staat op het eerste spoor, want daar is te weinig ruimte voor).

Ook al geprobeerd of wat ik getekend heb (fysiek) past.


Is met restjes flexrail op de rechte stukken, dus ligt niet helemaal netjes, maar het past. Er is 1,5 cm ruimte over naast de bielzen aan de voor- en achterkant, dus het kan inderdaad net.
Grt, Wim

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Baanplan vitrinebaan
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2024, 21:04:54 »
Hoi Wim,

Met een mooi landschap er bij kan dat leuk worden.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.