Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:12:35
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Chinese prut kabel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:34
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
  

Auteur Topic: wat is de sterkste wisselaandrijving?  (gelezen 3581 keer)

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Gepost op: 01 May 2008, 12:55:33 »
Ik heb op mijn N baan 1 wissel liggen wat heel zwaar omgaat.
De goedkope conrad wisselaandrijvingen krijgen het wissel niet om.
Wissel uitwisselen is zeer veel werk dus dat doe ik liever niet ;)
Wat zijn volgens jullie de sterkste wisselaandrijvingen? tortoise ??

Graag jullie meningen

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2008, 13:20:19 »
Waarom gaat dat wissel zo zwaar om? Kun je de oorzaak daarvan niet verhelpen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2008, 13:27:11 »
tortoises zijn inderdaad sterk. Heeft een keer bijna een stuk vel van mn vinger geknepen toen ik het eens wilde uitproberen.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2008, 13:31:08 »
Sterkste is Lematec en verwanten, deze gebruikt een tandwiel/draadstang overbrenging, is met veel moeite te stoppen maar krijgt elk wissel (in model) om  ;)


Nadelen zijn er ook ( ik gebruik ze ook, heb er niet zoveel moeite mee)
  • Ze maken herrie
  • Ze zijn niet goeikoop
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2008, 14:32:33 »
Het heeft niet alleen te maken met de kracht van de aandrijving. De beperkende factor is vaak het gedeelte tussen de aandrijving en de wisseltongen. Vaak wordt hier een stukje verend draad voor gebruikt en dat bepaalt uiteindelijk of het wissel nog is om te zetten.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2008, 22:21:26 »
bedankt voor de reacties een tortoise kreeg het wissel ook niet om maar dat kwam meer door de meegeleverde veerdraad van de motor naar de wissel deze was te buigzaam.
ik heb er nu een peco aandrijving onder zitten en die doet het goed maakt alleen wat veel herrie.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17854
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2008, 23:21:49 »
Citaat
een tortoise kreeg het wissel ook niet om maar dat kwam meer door de meegeleverde veerdraad van de motor naar de wissel deze was te buigzaam.

Een iets dikker exemplaar bij de ijzerhandel deed bij mij wonderen.... Ik zet er een zgn stubwissel mee om, d.w.z. dat er geen tongen zijn maar dat de beide railstaven "om" getrokken worden:



En het spoor 0 (0N30) wissel dat omgezet dient te worden:



Voor de liefhebbers; dit is een bouwpakket van Wenz modellbau uit Duitsland.

Dus een N-wissel moet geen probleem zijn ;D Maar je hebt het al opgelost, misschien toch iets voor een volgend eventueel probleem  :)

Grtz,  8) Ronald 8)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: wat is de sterkste wisselaandrijving?
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2008, 23:36:55 »
Drupje olie in t mechanisme misschien?