Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door MathynK
Vandaag om 19:29:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
  

Auteur Topic: Koppeling  (gelezen 2713 keer)

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Koppeling
« Gepost op: 30 July 2006, 23:09:20 »
Beste mede forumleden.

Onlangs heb ik een aantal PIKO containerwagons gekocht. Die met maar één 40fts container. Als je deze wagons echter mbv Fl* KK aan elkaar koppelt, worden de wagons in een R1 boog door de buffers uit de rails gedrukt.
Ook een vaste nemschacht koppeling werkt niet.
Nou kan ik me herinneren dat op het *oude* forum een keer een draadje is geweest, waarin vermeld werd dat er een soort NEM-schacht verlengstukje in de handel is.
Wie kan me aan een naam/merk/url helpen.
(overigens ben ik thans druk in de weer om alle R1 bogen in mijn banenplan te vervangen)

Bvd
M.vr.gr.
Ernie H.
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 31 July 2006, 00:57:04 »
Er zijn koppelingen die uit 2 delen bestaan. Eén deel gaat in de NEM-schacht en het tweed deel schuif je hier op. Hiermee is de koppeling in hoogte verstelbaar, maar bovendien is de gehele koppeling iets langer dan een NEM-schacht koppeling die uit één stuk bestaat. Er zijn in hoogte verstelbare koppelngen van Fleischmann en Roco, verschillende types.
Ik had een dergelijk probleem met de VAM-wagens van Roco. Ook hier heb ik steeds aan één zijde de in hoogte verstelbare koppelingen geplaatst en het probleem was opgelost.
Overigens, de un iverseel koppeling die ROCO had (helaas niet meer) is ook iets langer zodat R1 bogen goed te berijden zijn.

Groeten,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 31 July 2006, 21:14:32 »
Ik gebruikte het deel dat in de NEM-schacht gaat van Roco, en de kop van Fleischmann. Helaas maakt Roco deze 2-delige koppeling al een paar jaar niet meer. Nog geen echt alternatief gevonden, wat ik ook wel doe is een Fleischmann koppeling doormidden snijden en er een dun stukje styreen tussenplakken. Is meestal wel sterk genoeg.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

BieJie

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2006, 23:34:14 »
Piko heeft verlengstukjes.

De koppelingsschachten van hun rode DB-dubbeldeksrijtuigen hebben alleszins halfweg een opening. Indien het verlengstukje over een normale NEM-koppeling uit een stuk (bv. Profi-koppeling van F*) wordt geplaatst, dan haken de uiteinden van de koppeling in deze openingen in plaats van aan het einde van de koppelingsschacht.

Ik weet echter niet of alle koppelingsschachten van Piko halfweg een opening hebben.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2006, 00:57:45 »
had een zelfde soort probleem met enkele van deze wagens maar dan in R2 bochten (heb geen R1).

Het probleem zit hem volgens mij in de het kortkoppelingsmechanisme van deze wagons. Dat gaat soms nogal stroef of blijft zelfs hangen.

Een beetje vet zou misschien kunnen helpen. Ik ben zelf weer teruggegaan naar de std koppelingen die bij de wagons zitten. Daarna nooit meer problemen gehad.

Mvg,

Rene

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2006, 12:14:30 »
Het probleem is dat bij somige producten dat niet goed de NEM norm is gehanteerd door de fabriekant en kan het dus voorkomen dat de NEM schacht te ver naar binnen staat ten opzichte van de buffers.
Het gevolg is dan dat het in krappe bogen gaat overbufferen en uit de rails loopt.

Voor  dit probleem heb ik op het oude forum voor het probleem met de Electrotrn NS 1300 al aangedragen om in hoogte verstelbare koppelingen van Roco of Fleischmann te gebruiken.
Zo wordt de kopeling een MM of 1 a 2 langer.

Zo heb ik al wat problemen opgelost bij een lok van Roco, containerwagens en de NS 1300 van Electrotren en nog een paar andere gavallen.

Groet,

Gideon

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 27 August 2006, 10:35:17 »
Klopt Gideon,

Ik heb dezelfde truc uitgehaald met de Roco VAM wagens, waar dit probleem ook speelt. Overigens ben ik daarna overgestapt op de -inmiddels uit de handel genomen- Roco universeel koppeling, die iets langer is en daar heb ik geen last mee. Werkt prima.

groeten,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2006, 14:35:43 »
ook een idee: de achterkant van de nem-schacht een stukje afvijlen, zodat de koppeling er een beetje losjes inzit en naar voren getrokken kan worden. eventueel op de voorkant van de schacht een stukje styreen lijmen om te zorgen dat de kopeling niet weer volledig de schacht in gedrukt wordt bij geduwd rijden en klaar ben je, het is iig sterker dan lijmverbindingen in je koppelingen zelf gaan zetten... per saldo zet je eigenlijk gewoon de hele schacht ietjse naar voren.
makkelijkste oplossing: gewoon stoppen met die kortkoppelidioterie en kadee's erop. Ken je mooi rangeren.  ;D

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: Koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2006, 14:46:27 »
Ik gebruikte het deel dat in de NEM-schacht gaat van Roco, en de kop van Fleischmann. Helaas maakt Roco deze 2-delige koppeling al een paar jaar niet meer.
Dat dacht ik ook, zo stond het ook in de catalogus. Maar pas toch besteld bij mijn dealer (ze stonden op de site, kon het toch proberen) en bij de eerste levering die Roco deed vanuit de fabriek zelf (dus zonder REZ) zaten ze erbij. Alleen is het nu het geval dat de wagens die eerst een probleem opleverden dat weigeren te doen. Ofwel, ik zit nu met vier koppelingen waar ik vijf euri heb betaald. :o Eens kijken welke locs nog meer problemen geven.

Trouwens de oplossing die ik heb gevonden voor mijn Piko wagentje is veel goedkoper. Ik steek de koppeling niet helemaal in de schacht en draai aan de andere kant een railschroefje in de koppeling, zodat de koppeling goed wordt vastgeklemd. Werkt prima en je kan de lengte ook nog eens makkelijk variëren.

Henk
K.Bay.Sts.B