Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Multimaus- vaag ding hoor  (gelezen 4297 keer)

DB143

• Offline Offline
  • DIKKE ZEEMEEUW
Multimaus- vaag ding hoor
« Gepost op: 06 May 2008, 00:10:01 »
Heb mij vandaag maar eens verdiept in de digitale wereld van Roco en dan met name in de Multimaus.
Railovaaltje gelegd, verder alles volgens boekje aangesloten.
Roco 2400 van een Lenz decoder voorzien, type LE 1025 E.
Lok op de rails: gaat er als een gek vandoor, terwijl ik nog niets aan de Multimaus heb gedaan.
Andere Lenz decoder erin: Multimaus geeft kortsluiting aan.
Goed, weer andere decoder erin een ESU 52601.
Probeer je CV 1 te veranderen, dat is dus het lokadres, krijg je error 4.
Schiet ook niet op dus, blijkbaar kun je dus niet programeren.
Stekker er maar uit getrokken en het nog maar eens geprobeerd: geen verandering.
Nou ben ik verder een leek op dit gebied, en snap er dus geen hout meer van, maar zo gaat de lol er wel weer snel van af.
Wie kan dit verder verklaren, want ik moet zeggen dat de NL handleiding nou niet echt duidelijk is.
Anders ga ik maar weer gewoon op de ouderwetse manier verder en verkoop ik de Multimaus wel weer.

Rob

René Huibers

• Offline Offline
Re: Multimaus- vaag ding hoor
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2008, 00:52:37 »

@Rob
Als de MM nieuw is en de decoders ook staan ze beiden op adres 3. Dus als de knop niet vol open staat zou de loc gewoon stil moeten blijven staan. Indien dit niet het geval is en je zeker weet dat de aansluiting goed is, zou ik naar de leverancier stappen.

Rene
« Laatst bewerkt op: 06 May 2008, 02:18:41 door Chris van Diesen »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2008, 01:06:06 »

Wat ik "vreemd" vind in het verhaal:
Rob heeft kennelijk een MM setje gekocht. Ook heeft ie 3 decoders liggen, verschillende types die NIET bij de standaard Roco setjes horen. Prima, maar....

Waren die 3 decoders nieuw of tweedehands, zo ja, op welke adressen stonden ze? Waren ze goed? Of zijn ze als "goed" verkocht?

Het beste advies wat ik hem op dit moment kan geven is (eigenlijk al een keer eerder gezegd): check de bibliotheek, waarmee stuur je je lok (is dat de BR218 die erin staat), staat die op adres 3 (te checken met lokmenu/edit), staat CV1 op 3: niet te checken want de MM leest niet uit dus zet CV1 op 3. Als je zo 3 verschillende decoders (en elke keer weer CV1 op 3 zetten dus) niet aan de praat krijgt wordt het tijd om het ding in te ruilen.
« Laatst bewerkt op: 06 May 2008, 02:27:35 door Chris van Diesen »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2008, 02:25:27 »
Heren

(U weet zelf wie ik bedoel)

Ik heb in deze draad NA een waarschuwing van mijn kant en van Rene (die meerdere malen een vriendelijk verzoek deed) ENORM moeten vegen als het gaat om opmerkingen die absoluut niet kunnen richting een mede gebruiker van het forum, of andere vreemde termen die ook totaal niet ter zaken deden

De bedoeling is dat men Rob helpt. Niets meer, niets minder.

Voor de mensen die roepen dat men goed moet lezen heb ik ook een tip.

Lees onze Netiquette en Disclaimer.
Ik ga hier niet NOG een keer vegen, dan volgen maatregelen.

Dit kan echt niet. Kom op.

« Laatst bewerkt op: 06 May 2008, 02:27:18 door Chris van Diesen »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2008, 09:21:15 »
Rob: ERR 4 duidt erop dat je MM in POM mode staat. Heel leuk, alleen kun je dan nooit CV1 veranderen. Dus om CV1 te wijzigen MOET je 'm in CV zetten (menu program/mode).
Als je in Library mode werkt moet je ook rekening houden met dat je niet alleen daar je lokadres in moet stellen, maar ook nog eens in CV1 zelf. Misschien is het handiger om ff om te schakelen naar Adresmode (menu Loco/Mode), dan hoef je geen dingen dubbel te doen. Is het eenmaal op orde, dan kun je je Library in orde maken en dan verder in Library mode werken.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2008, 09:23:51 »
Zoals ene heer Z. zegt : als je alles hebt geprobeerd, lees dan de handleiding.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2008, 09:25:35 »
Als je lok er als een gek vandoor gaat dan klopt er iets met de decoder niet. De decoder regelt de voeding naar je motor en als er geen signaal komt van je multimaus en hij gaat er toch vandoor is je decoder stuk.

De 2e decoder geeft kortsluiting aan. Dat kun je checken door een autolamp (van het knipperlicht, 21 watt) tussen de rails en één van de aansluitingen van je booster te zetten (dus dat je voeding door de lamp naar de rails gaat en via een andere draad weer tertug). Als je kortsluiting hebt gaat de lamp branden.

De 3e decoder wordt hierboven beter uitgelegd.

Zoals ik vermoed heb je een set van iemand anders over genomen en die was ook al driftig aan het freubelen geweest aangezien er 2 defecte decoders bijzitten en er eentje niet meer op fabrieksinstelling staat.

Het beste wat je kunt doen is een kleine uitgaaf voor een heel simpele, goedkope nieuwe decoder en die in de 2400 pluggen. Dat kost misschien een tientje of 2 en dan weet je of je multimuis werkt. (mocht de 3e decoder ook niet werkend gekregen worden)

Mocht je de spullen toch nieuw bij een winkel hebben gekocht dan zou ik er sowieso mee terug gaan (alles meenemen) en hun vragen om het spul werkend te krijgen.

Wel vervelend dat je op deze manier de eerste ervaringen met digitaal rijden hebt, want het systeem werkt heel leuk en betrouwbaar normaliter.
« Laatst bewerkt op: 06 May 2008, 09:28:04 door daan »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2008, 09:35:06 »
Zoals ene heer Z. zegt : als je alles hebt geprobeerd, lees dan de handleiding.
Dat is op zich niet verkeerd, maar ik vrees dat hier een probleem ligt waar de handleiding niet in voorziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2008, 10:00:49 »
Ik weet wel bijna zeker dat ie in elk geval de MM niet nieuw heeft gekocht: het ding geeft duidelijk aan in POM mode te staan en zo staat geen enkele MM af fabriek. Als je dan als nieuweling zo'n ding krijgt is dat het laatste waar je aan denkt, hoewel de foutenlijst in de handleiding wel degelijk aangeeft wat er aan de hand is...

En inderdaad, mogelijk heeft ie ook een zootje wankele decoders voor "een schappelijk prijsje" overgenomen  ???  Die ESU lijkt nog de meest betrouwbare om mee te beginnen.

DB143

• Offline Offline
  • DIKKE ZEEMEEUW
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2008, 13:45:23 »
Na alle "positieve"  :-| reacties alhier heb ik maar besloten dat ik flauw ben van al het gezeur hier.
Het is blijkbaar heel moeilijk voor een aantal leden om een normaal antwoord te geven.
Dacht dat ik hier advies en tips zou kunnen krijgen, maar je wordt direct tot op de grond toe afgeband.

@ aan de heer Holleman: het hele "zootje" is nieuw.
Maar dat doet er verder niet meer toe.
Heb alles weer naar de winkel gebracht, geld terug, en klaar ben ik er mee.

Dit is mijn laatste reactie hier op de site.
Verder een verzoek om hier al mijn gegevens te verwijderen van de site!
Wat dat gezeur betreft: het gaat weer dezelfde kant op als op de voorganger van deze site. Helaas!

Succes iedereen,
Rob

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2008, 14:42:16 »
Rob
Jammer dat het zo moet gaan met digitalisering van jouw hobby.
Even een opmerking. als je om 10 over twaalf in de nacht post en je krijgt al antwoorden binnen het uur dan is dat erg , sterker nog bijzonder te noemen.
Als je als leek ( zo schets je jezelf) al besluit om naast digitaal te rijden direct al een andere decoder inbouwt zonder ook maar de MM eens te bestuderen dan is het gedoemd te mislukken.
Overigens ben ik benieuwd naar de winkelier die je zomaar even een MM verkoopt + drie decoders zonder een gedegen advies of stukje begeleiding.

Mocht je tot de slotsom komen dat dit wel erg kort door de bocht was/is ( beantwoorders en vragenstellers) dan ben ik van harte bereid je een keer mee te nemen in de digitale wereld die erg leuk is. Je kunt eventueel in een PB een berichtje naar me sturen dan spreken we een keer af.
grt Han
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

stig

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2008, 16:21:30 »
Als je als leek ( zo schets je jezelf) al besluit om naast digitaal te rijden direct al een andere decoder inbouwt zonder ook maar de MM eens te bestuderen dan is het gedoemd te mislukken.

Waar staat dat hij de MM niet bestudeerd heeft? Iedereen vult maar wat in... Jammer, je zou op zijn minst wat vragen aan de topic starter kunnen stellen, of gewoon je mond houden als je "de zoveelste" newbe zat bent. Laten we eerlijk zijn, we zijn toch allemaal eens als leek begonnen? Goed, de een pikt het wat sneller op dan de ander. Big deal. Maar laat een mens in zijn waarde, ook als hij de handleiding minder goed heeft gelezen, of zelfs begrepen dan jij...

Overigens ben ik benieuwd naar de winkelier die je zomaar even een MM verkoopt + drie decoders zonder een gedegen advies of stukje begeleiding.

Laten we nou niet doen alsof de MM meer bijzonder is dan een harddiskrecoder. Die bestel je ook via bol.com en dan ga je thuis aan de slag. En als je het even niet snapt, stel je je vraag op kieskeurig.nl en heb je in no-time een fatsoenlijk antwoord.

Mocht je tot de slotsom komen dat dit wel erg kort door de bocht was/is ( beantwoorders en vragenstellers)

Wie zou niet tot die slotsom komen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2008, 16:33:54 »
Na alle "positieve"  :-| reacties alhier heb ik maar besloten dat ik flauw ben van al het gezeur hier.
Het is blijkbaar heel moeilijk voor een aantal leden om een normaal antwoord te geven.
Dacht dat ik hier advies en tips zou kunnen krijgen, maar je wordt direct tot op de grond toe afgeband.

@ aan de heer Holleman: het hele "zootje" is nieuw.
Maar dat doet er verder niet meer toe.

Dit is mijn laatste reactie hier op de site.
Verder een verzoek om hier al mijn gegevens te verwijderen van de site!
Wat dat gezeur betreft: het gaat weer dezelfde kant op als op de voorganger van deze site. Helaas!

Succes iedereen,
Rob

Rob, ik heb je met hand en tand lopen verdedigen, vind ik dit niet echt een leuke 'beloning....'
Je geeft zelf aan, een aantal leden.
Was er slechts 1 die niet echt leuk bezig was,echter  Lokpaint wilde je helpen, maar ging een beetje off topic.

Om de boel voor jou duidelijk te houden, hebben we de boel weer op de rit gezet.
Maar goed, ik kan en wil je verder niet tegen houden.

« Laatst bewerkt op: 06 May 2008, 16:42:07 door Chris van Diesen »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2008, 16:44:40 »

Rob, ik weet niet of je nog zin hebt om te reageren, maar ik vraag me af hoe dat gegaan is. Heeft die winkelier de hele handel commentaarloos teruggenomen? Of heeft hij ook nog een poging gedaan om het aan de praat te krijgen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.