Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:43:22
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Joz
Vandaag om 01:44:01
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 00:45:49
keerlusproblemen door Ronald Halma
Vandaag om 00:10:49
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:52:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
25 June 2025, 23:41:28
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 June 2025, 23:24:05
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
25 June 2025, 23:19:04
US diorama in H0 door Wim Vink
25 June 2025, 23:07:26
Aachenau West door wob
25 June 2025, 22:49:40
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
25 June 2025, 22:49:00
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door sncf231e
25 June 2025, 22:35:35
Philotrain NS6001-6006 door Tomasso
25 June 2025, 22:27:10
Ik kom er niet uit... zelfbouw schakelprint door NL-modelspoor
25 June 2025, 22:18:33
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 June 2025, 21:48:01
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
25 June 2025, 21:03:34
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
25 June 2025, 20:44:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
25 June 2025, 20:44:13
Maasmuiden Haven door 741230
25 June 2025, 20:43:17
Een nieuw begin door Frits C
25 June 2025, 19:14:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
25 June 2025, 18:52:08
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
25 June 2025, 17:32:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
25 June 2025, 16:43:07
20 jaar BNLS door Bor de Wolf
25 June 2025, 16:40:25
Vraag iz ballast door Voske
25 June 2025, 16:23:59
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
25 June 2025, 15:54:54
lais dcc decoder aan sluiten door Martijn193
25 June 2025, 15:51:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
25 June 2025, 15:22:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
25 June 2025, 13:39:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VulcanRaven
25 June 2025, 12:16:09
  

Auteur Topic: Een 50-Öl met open schort  (gelezen 1028 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Een 50-Öl met open schort
« Gepost op: 15 October 2023, 18:29:28 »
Gewoon een ombouwverslagje….

Net als in West-Duitsland waren in de DDR na de oorlog nog een zeer groot aantal baureihe 50 en 52 voorhanden. In de jaren ’60 besloot de DR een groot aantal van 50’ers te moderniseren; voornaamste reden hiervoor was het vervangen van de ketel. Een deel van de verbouwde loks werd geschikt gemaakt voor stookolie: de 50-Öl, officieel de 50.50.

Roco heeft beide versies in het programma; een eerste oplage van de 50 0018-7 (62265) en de meer recente 50 0063-3 (72244 ea). Echter, de laatste versie was in ieder geval ten dele voorzien van de ketel van de kolengestookte versie. De ketel van de oliegestookte versie kenmerkte zich door het ontbreken van de beluchtingskleppen (?) aan weerszijden van het rooster onder de vuurkist en door het de extra leidingen hierboven. Ter info: de correcte ketel was voorzien van afgeronde sandkasten en de 'verkeerde' was met rechthoekige zandkasten uitgevoerd, zoals deze ook is gebruikt voor de 50.35 modellen bijv 50 3663-7.

Aangezien de 50-Öl zeldzamer is (lees: moeilijker voor een leuke prijs te krijgen), was ik een tijdje terug een begonnen aan het ombouwen van een Roco 50.35 naar een oliegestookte versie:
-   Diverse extra leidingen op de ketel, thv de vuurkist; dit zijn standaard Roco onderdelen.
-   Aanpassen beluchtingskleppen onder de vuurkist;
-   Uiteraard een olietender;
-   Verwijderen schort onder rookkast.

Dat laatste was namelijk een kenmerkende detail van de olieversie die Roco voor beide modellen niet heeft meegenomen: op een enkeling na, was bij de 50.50 de beplating van de omloopschort opengemaakt onder de rookkast. Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwlijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Hieronder de foto’s van de verbouwde 50.35.







Maar.. De bovenzijde van de tender, het onderdeel om van de kolengestookte tender een olieversie te maken, is al heel lang niet verkrijgbaar en wordt om onduidelijke redenen vermoedelijk ook niet meer gemaakt! Dus daar strandde het project… Tot ik enige tijd terug de 50 0018-7 op de kop wist te tikken. Restte mij alleen om daar de schort open te maken en dat heb ik afgelopen week opgepakt. Bovendien; waar ik bij de eerder ombouw alleen de schortplaat had weggezaagd, heb ik nu ook de aansluiting naar de treden aangebracht. Hieronder de foto’s.





PS mocht iemand een 50-Öltender onderdeel hebben liggen :) Wellicht dat het mogelijk is een kopie in resin te maken..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • Aachenau West
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2023, 21:12:31 »
...Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwelijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Mooi gedaan Vincent (y)

Een kleine opmerking: Bij deze 2-cilinderloc is er geen sprake van achterliggende cilinders, toch...?

Groet, Bas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2023, 22:09:05 »
Nee, het zijn geen compunds ;D maar kan mij wel voorstellen dat je makkelijker bij de bevestiging en stoomtoevoerleidingen van de cilinderblokken kan komen. Weet niet wat er verder nog zit? Draaipunt voor loopstel? Veerpakketten?
« Laatst bewerkt op: 15 October 2023, 23:20:20 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2023, 22:15:55 »
Nog een aanvullende Reichsbahn-vraag: ik dacht altijd dat een groot deel van de 50.35's voorzien waren van een Neubautender 2'2' T28, maar volgens mij klopt dat niet en hadden het grootste deel nog de origele 2'2' T26 tender..? Wie kan dat bevestigen?

PS of is dat een kwestie van periode..? Dat er meer 2'2' T28 tenders beschikbaar kwamen nadat de br 23.10/35 uitgefaseerd werd? Al dacht ik dat die grotendeels naar de reko-58's gingen?
« Laatst bewerkt op: 22 October 2023, 22:21:34 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1165
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2023, 23:01:37 »
Vincent,

Hierbij een link naar Wikipedia Duitsland met info over de BR 50.35/50.50: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_50.35

Daar worden beide tenders genoemd.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4959
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Een 50-Öl met open schort
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2023, 23:07:17 »
Ze hebben met beide rondgereden, maar mijn vraag is welke werd het meest gebruikt.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn