Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N  (gelezen 76343 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #300 Gepost op: 03 December 2025, 14:13:02 »
Later is nu. De bagagerijtuigen/bagagewagens* dus.

Ik heb in de loop der tijd acht bagagerijtuigen weten te verzamelen zonder dat er een echt plan achter zat, behalve dan dat ik ze mooi vind en unbedingt muss haben.
Het gaat om dit achttal:


Linkerrijtje:
MDyg 986
Dms 902 groen
Dms 902 blauw-beige
Dms 905 met aluminium rolluiken
Dms 905 blauw-beige

Rechterrijtje:
Dm 903
Post mr-a
Post mr-a

Alle rijtuigen zijn van Minitrix, de laatste twee komen uit een set van twee (18201) en zijn de enige Deutsche Bundespost wagens, de rest is van de DB.
Inmiddels is er een plan: de rijtuigen gaan expressgoederentreinen rijden voor de Deutsche Bundespost (en een klein beetje voor PTT Post). Er zijn twee stammen geformeerd, eentje voor de zomerdienst en eentje voor de winterdienst.

Zomerdienst

vlnr Dms 905 + Dms 902 + MDyg 986

Winterdienst

vlnr Dm 903 + Post mr-a + Post mr-a

Er is ook al een omloop. Beide stammen rijden twee slagen naar Duitsland, eentje als (vorige) avond-ochtendslag en een middagslag. De eerste slag wordt gereden met versterking: een Dms 902 en Dm 905 zitten aan de staart van de trein.

Dms 905 en Dms 902


De residentie van de posttreinen wordt de goederen- c.q. loods die tussen de sporen 11 en 12 te Ksb zal staan. Ik ben er nog niet uit of dat de oude VG&L goederenloods van Tilly Models zal zijn of een zelfbouw (toen nog) modern PTT expeditieknooppuntachtig complex wordt in mini-uitvoering.


Na aankomst vroeg in de ochtend wordt de vijfdelige trein gesplitst in twee delen: de stam gaat naar spoor 12 van de loods en de twee versterkingsrijtuigen gaan naar spoor 11 voor lossen en opnieuw beladen. De twee versterkingsrijtuigen maken daarna los van elkaar een slag in reizigerstreinen (richting Dld en NL). Na terugkomst worden ze gelost/geladen bij de loods. De stam maakt ondertussen/daarna in de middag een slag naar Duitsland. In de avond worden alle vijf rijtuigen gecombineerd tot één trein en vertrekt naar Duitsland. Omdat zowel de twee versterkingsrijtuigen als de stam, los van elkaar, allemaal een slag hebben gemaakt, keert deze trein in de vroege ochtend terug in dezelfde stand als 24 uur daarvoor. Dat is voor de stam niet zo van belang, maar voor de versterkingsrijtuigen des te meer omdat ik noodgedwongen met verschillende types kortkoppelingen werk. Kom ik later nog wel op terug. :angel: Er zijn grote verschillen in de zomer- en winterdienst. Zoals hierboven te zien is, verschilt de samenstelling van de stam in de zomer nogal van die in de winter. De omloop blijft echter gelijk. De twee versterkingsrijtuigen zijn daarentegen zowel in de zomer als de winter actief. Echter, de omloop van de Dms 905 wijzigt in de winter nogal: in de winter vervalt de Duitslandslag voor ICR waar die Dms in rijdt.

Dat moet nog verder uitgewerkt worden, maar waarschijnlijk maakt deze Dms later op de dag een slag met ICR in NL. Kom ik ook nog op terug, misschien... :angel: :angel:

Er is nog een posttrein, de Nederlandse voor de PTT. Bestaande uit een bruine mP 3000, al dan niet gecombineerd met een H-Post of een tweede mP, rood-geel (dummy).

Deze posttrein maakt ook twee slagen, naar het westen. Als de Expressgoedstam (met of zonder versterking) naar Duitsland vertrokken is, komt de Motorpost tevoorschijn en gaat naar de loods.

Eigenlijk is er nòg een volledige bagagewagen aanwezig: de Dye 973 die in de Silberlingentrein 2242/2249 Hildesheim-Hengelo zit. Deze valt buiten het gehele bagagewagengeweld van hierboven. Mocht ik mij vervelen, dan zou ik probleemloos de Dye met de MDyg van plaats kunnen laten wisselen. De MDyg doet het bijzonder goed i.c.m. een Silberling.


Links Minitrix MDyg en rechts Piko Silberling
   
   

*doorhalen wat niet van toepassing is
« Laatst bewerkt op: 03 December 2025, 21:45:50 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #301 Gepost op: 03 December 2025, 14:26:05 »
Leuk om weer te lezen. Ik dacht alleen bij N spoor dat er maar 1 type koppeling was? Maar dat is niet zo?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2979
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #302 Gepost op: 03 December 2025, 15:21:14 »
Er is 1 model standaard koppelhaak al had Arnold daar ook al uitzonderingen op. Zo gouw je iets van kortkoppelingen wil is/was er van alles en ook de manier waarop die bevestigd zijn was voor de komst van de K/NEM mechaniek heel verschillend en de lengtes van koppelingen daardoor ook. Al is er wel een oud standaard model wat op zo'n 50% van al het materieel dat ik koop of krijg zit.

Die magneet koppelingen zoals op die silberling zijn fijne dingen die in die NEM schacht passen en stroomvoerend zijn, iemand op het N-spoorforum maakt die dingen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #303 Gepost op: 03 December 2025, 15:52:36 »
Leuk om weer te lezen. Ik dacht alleen bij N spoor dat er maar 1 type koppeling was? Maar dat is niet zo?
Als je het wilt wel, de Arnold Rapido-koppeling is standaard in N en wordt door alle fabrikanten geleverd. Mocht je kort- of magneetkoppelingen willen dan is er keuze zat.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #304 Gepost op: 03 December 2025, 16:12:55 »
Ik gebruik de standaard haakkoppeling voor locs en begin/eindrijtuigen om te kunnen afkoppelen. Voor rijtuigen van vaste stammen die onderling tijdens het rijbedrijf niet van elkaar worden gescheiden, gebruik ik magneetkoppelingen die korter koppelen dan de Fleischmann kortkoppelingen. Die laatste gebruik vooral bij goederenwagens. Ik gebruik echter ook versterkingsrijtuigen (zoals Plan E-RD, ICR-BKD en de twee hierboven beschreven bagagewagens). Voor deze rijtuigen gebruik ik de standaardhaakkoppelingen om te kunnen af- en aan te koppelen. Eén van de twee koppelingen heeft daarbij een kortere schacht zodat er wel kort gekoppeld kan worden. De afstand is nauwelijks meer dan de magneetkoppelingen. Voorwaarde is wel dat minstens één van de twee betrokken rijtuigen een kortkoppelmechaniek heeft. Dit blijkt goed te werken. Wat niet, of onvoldoende werkt is ontkoppelen van locs/rijtuigen die voorzien zijn van de Flm kortkoppelingen met de elektrische ontkoppelrail.   



Links de standaardkoppelingen met korte, iets minder kortere en standaard schacht. Rechts magneetkoppeling en Fleischmann kortkoppeling.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3261
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
« Reactie #305 Gepost op: 03 December 2025, 16:26:50 »
Dank voor jullie toelichtingen, weer wat geleerd  (y)