Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door VictorPM
Vandaag om 19:50:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:48:22
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 19:34:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric B
Vandaag om 19:06:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:44:25
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Tom Z.
Vandaag om 17:44:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:59:23
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
  

Auteur Topic: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen  (gelezen 3333 keer)

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie over welke Duitse Stoomlocomotieven er in de jaren 1930 -1940 reden op het traject Nijmegen Kleef en vice versa
Ook zou ik graag weten welke Duitse personenwagons er werden ingezet in die periode.

Natuurlijk heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en nu is er genoeg te vinden mbt de materiaalinzet in de periode na 1947 maar voor het genoemde tijdperk is het lastiger om informatie te vinden.
Uit de special Spoorlijn Nijmegen - Kleef 125 jaar en dit topic https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19125.0 heb ik achterhaald dat oa de BR 17 en BR 38 actief waren op dit traject in de genoemde periode maar ik neem aan dat de inzet niet beperkt bleef tot deze twee types.
Over het gebruikte personenmaterieel heb ik tot nu toe nog nagenoeg niets kunnen vinden.

Groeten Rolf

guest7822

  • Gast
Van '36 - '39 was het KBS 220 nu Strecke 2610 (zie NRWBahnArchiv). Als je dat koppelt aan een Kursbuch van die periode zou je iets moeten kunnen vinden. Zie bv
www.deutsches-kursbuch.de . Daar vind je het Kursbuch 1939, en dan op www.deutsches-kursbuch.de/3_97.htm vind je de treinen D107, E295, 1419, E291, 1427 en D163, en als laatste de E289.
Daarna wordt het idd een hele puzzel....

In 1934 reed ook de D68/67 via Kleve/Kranenburg, vanaf 1935 reed die al via Arnhem -Emmerich.

Walter

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Probeer het eens op het Duitse forum www.drehscheibe-online.de, onderdeel Historische Bahn.

Dirk

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7415
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Maasbuurtspoor of  Modelspoorteam de Maaslijn al benaderd??

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Ik heb enkele foto's gezien.
17 augustus 1934: 17 258 met D 68/D 279
juni 1935: 17 258, waarschijnlijk met D 68
« Laatst bewerkt op: 01 August 2017, 20:35:46 door WilcoV »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3879
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Met BR17 en P8 zijn in die periode de hoofdrolspelers wel genoemd.
Je zou je kunnen indenken dat in de goederendienst ook BR55 en BR57 werden gebruikt, maar misschien werd bij de goederentreinen tussen DR en NS ook al in Kleve of Kranenburg van loc gewisseld?!

Stel de vraag zoals dwem aangeeft maar eens in het HiFo van Drehscheibe, daar zitten specialisten die je ongetwijfeld kunnen helpen.


grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 02 August 2017, 00:49:58 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
ik ken ook wel een foto van een Br 24 met een stoptrein in Nijmegen, maar dat is er denk ik een van na de oorlog. Maar waar die foto ook alweer stond...

guest7822

  • Gast

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Bijna alle foto's die je kan vinden met Duitse locs op dit traject zijn van na 1945. Een groot deel van de vooroorlogse periode reden veelal Nederlandse stoomlocs op het traject en werd in Kranenburg of Kleve van lok gewisseld. Met name na 1918 kwamen vaker Duitse locs voor, maar foto's uit die tijd zijn zeldzaam. De twee foto's die ik heb gevonden stonden in het boekwerkje Spoorlijn Nijmegen-Kleef 125 jaar, Railkroniek Speciaalnummer 80-1

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Iedereen hartelijk dank voor de gegeven tips en links
Dit biedt in ieder geval voldoende aanknopingspunten om mijn zoektocht voort te zetten.

Groeten Rolf

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Ruben Derks
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2017, 21:40:54 »
Vooral ingezet materieel:

Sneltreinen:
Br 01
Br 03

Personentreinen:
Br 38

Goederentreinen:
Br 50
Br 56
Br 57
Br 58

Nederlandse:

3700
6100

Dit is geen complete lijst. Maar zijn types die ik zo vooral op fotos in mijn archief terug vind.



Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7415
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2017, 22:28:23 »
Ruben. Goed werk!

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2017, 23:09:33 »
Hallo Ruben,

Hartelijk dank voor het uitgebreide overzicht
Ben nu wel erg benieuwd naar de foto's uit jouw archief van het genoemde materiaal
Zijn deze op het  traject Nijmegen - Kleef gefotografeerd?
Zou je misschien wat foto's hier kunnen plaatsen. Ik ben met name benieuwd naar de BR58 aangezien ik daar een model van bezit.

Alvast bedankt
Groeten Rolf
« Laatst bewerkt op: 04 August 2017, 23:11:18 door rolfm »

rolfm

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2017, 10:52:13 »
Inmiddels ook een oproep geplaatst op het Drehscheibe forum
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8265084

Ook uit de reacties daar gegeven tot nu toe lijkt mbt de genoemde periode niet zo heel veel informatie beschikbaar laat staan foto's

Wel min of meer een bevestiging gekregen mbt de BR55 / BR56, deze wordt oa genoemd in het boekje van Alex Wouters en ook nu in een reactie van Niek Opdam op het Drehscheibe forum. Daarnaast ook al genoemd in dit draadje door Ruben en Sneek

Groeten Rolf.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1826
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
« Reactie #14 Gepost op: 18 August 2017, 16:24:23 »
Hoi Rolf,

Ik heb even voor jou gekeken maar in 1934 en 1935 werdt gebruik gemaakt van de 17 honderd serie dit was een drie cilinder Pruisische stoomloc

Meer info heb ik even niet kunnen vinden ik denk dat door de tweede wereldoorlog veel archief materiaal verloren is gegaan.

Met vriendelijke groeten,

bernard