Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:40:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Benelux795
Vandaag
om 13:34:34
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:33:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
spock
Vandaag
om 13:32:27
NS Mat 35 Maple Leaf
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:29:32
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 13:04:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:49:31
Mijn geweatherde modellen
door
Frank103
Vandaag
om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:38:09
Rondom Charlois
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten?
door
Kees-Jan
Vandaag
om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder
door
Coen Burki
Vandaag
om 11:46:53
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:21
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing
door
Gerard
Vandaag
om 11:10:18
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:07:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:05:20
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:22:58
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:56:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
basjuh1981
Vandaag
om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant
door
ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen (gelezen 3328 keer)
rolfm
Offline
Berichten: 180
Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Gepost op:
01 August 2017, 10:47:28 »
Hallo,
Ik ben opzoek naar informatie over welke Duitse Stoomlocomotieven er in de jaren 1930 -1940 reden op het traject Nijmegen Kleef en vice versa
Ook zou ik graag weten welke Duitse personenwagons er werden ingezet in die periode.
Natuurlijk heb ik zelf al wat onderzoek gedaan en nu is er genoeg te vinden mbt de materiaalinzet in de periode na 1947 maar voor het genoemde tijdperk is het lastiger om informatie te vinden.
Uit de special Spoorlijn Nijmegen - Kleef 125 jaar en dit topic
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19125.0
heb ik achterhaald dat oa de BR 17 en BR 38 actief waren op dit traject in de genoemde periode maar ik neem aan dat de inzet niet beperkt bleef tot deze twee types.
Over het gebruikte personenmaterieel heb ik tot nu toe nog nagenoeg niets kunnen vinden.
Groeten Rolf
Gelogd
guest7822
Gast
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #1 Gepost op:
01 August 2017, 12:27:56 »
Van '36 - '39 was het KBS 220 nu Strecke 2610 (zie NRWBahnArchiv). Als je dat koppelt aan een Kursbuch van die periode zou je iets moeten kunnen vinden. Zie bv
www.deutsches-kursbuch.de
. Daar vind je het Kursbuch 1939, en dan op
www.deutsches-kursbuch.de/3_97.htm
vind je de treinen D107, E295, 1419, E291, 1427 en D163, en als laatste de E289.
Daarna wordt het idd een hele puzzel....
In 1934 reed ook de D68/67 via Kleve/Kranenburg, vanaf 1935 reed die al via Arnhem -Emmerich.
Walter
Gelogd
dwem
Offline
Berichten: 813
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #2 Gepost op:
01 August 2017, 15:04:41 »
Probeer het eens op het Duitse forum
www.drehscheibe-online.de
, onderdeel Historische Bahn.
Dirk
Gelogd
MOVisser
Online
Berichten: 7415
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #3 Gepost op:
01 August 2017, 20:02:16 »
Maasbuurtspoor of Modelspoorteam de Maaslijn al benaderd??
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
WilcoV
Offline
Berichten: 253
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #4 Gepost op:
01 August 2017, 20:33:10 »
Ik heb enkele foto's gezien.
17 augustus 1934: 17 258 met D 68/D 279
juni 1935: 17 258, waarschijnlijk met D 68
«
Laatst bewerkt op: 01 August 2017, 20:35:46 door WilcoV
»
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3879
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #5 Gepost op:
02 August 2017, 00:39:41 »
Met BR17 en P8 zijn in die periode de hoofdrolspelers wel genoemd.
Je zou je kunnen indenken dat in de goederendienst ook BR55 en BR57 werden gebruikt, maar misschien werd bij de goederentreinen tussen DR en NS ook al in Kleve of Kranenburg van loc gewisseld?!
Stel de vraag zoals dwem aangeeft maar eens in het HiFo van Drehscheibe, daar zitten specialisten die je ongetwijfeld kunnen helpen.
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 02 August 2017, 00:49:58 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
janw
Offline
Berichten: 2225
Bruggen-IG:
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #6 Gepost op:
02 August 2017, 11:37:36 »
ik ken ook wel een foto van een Br 24 met een stoptrein in Nijmegen, maar dat is er denk ik een van na de oorlog. Maar waar die foto ook alweer stond...
Gelogd
guest7822
Gast
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #7 Gepost op:
02 August 2017, 12:19:10 »
http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie
Zoeken op Nijmegen en Kleve
Gelogd
WilcoV
Offline
Berichten: 253
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #8 Gepost op:
02 August 2017, 12:40:20 »
Bijna alle foto's die je kan vinden met Duitse locs op dit traject zijn van na 1945. Een groot deel van de vooroorlogse periode reden veelal Nederlandse stoomlocs op het traject en werd in Kranenburg of Kleve van lok gewisseld. Met name na 1918 kwamen vaker Duitse locs voor, maar foto's uit die tijd zijn zeldzaam. De twee foto's die ik heb gevonden stonden in het boekwerkje Spoorlijn Nijmegen-Kleef 125 jaar, Railkroniek Speciaalnummer 80-1
Gelogd
rolfm
Offline
Berichten: 180
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #9 Gepost op:
04 August 2017, 19:59:26 »
Iedereen hartelijk dank voor de gegeven tips en links
Dit biedt in ieder geval voldoende aanknopingspunten om mijn zoektocht voort te zetten.
Groeten Rolf
Gelogd
ruben derks
NL, DE & CH Rijder
Offline
Berichten: 255
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #10 Gepost op:
04 August 2017, 21:40:54 »
Vooral ingezet materieel:
Sneltreinen:
Br 01
Br 03
Personentreinen:
Br 38
Goederentreinen:
Br 50
Br 56
Br 57
Br 58
Nederlandse:
3700
6100
Dit is geen complete lijst. Maar zijn types die ik zo vooral op fotos in mijn archief terug vind.
Gelogd
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 | 2 rail |
Kijk ook op rubenderks.nl!!!
MOVisser
Online
Berichten: 7415
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #11 Gepost op:
04 August 2017, 22:28:23 »
Ruben. Goed werk!
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
rolfm
Offline
Berichten: 180
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #12 Gepost op:
04 August 2017, 23:09:33 »
Hallo Ruben,
Hartelijk dank voor het uitgebreide overzicht
Ben nu wel erg benieuwd naar de foto's uit jouw archief van het genoemde materiaal
Zijn deze op het traject Nijmegen - Kleef gefotografeerd?
Zou je misschien wat foto's hier kunnen plaatsen. Ik ben met name benieuwd naar de BR58 aangezien ik daar een model van bezit.
Alvast bedankt
Groeten Rolf
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2017, 23:11:18 door rolfm
»
Gelogd
rolfm
Offline
Berichten: 180
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #13 Gepost op:
10 August 2017, 10:52:13 »
Inmiddels ook een oproep geplaatst op het Drehscheibe forum
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,8265084
Ook uit de reacties daar gegeven tot nu toe lijkt mbt de genoemde periode niet zo heel veel informatie beschikbaar laat staan foto's
Wel min of meer een bevestiging gekregen mbt de BR55 / BR56, deze wordt oa genoemd in het boekje van Alex Wouters en ook nu in een reactie van Niek Opdam op het Drehscheibe forum. Daarnaast ook al genoemd in dit draadje door Ruben en Sneek
Groeten Rolf.
Gelogd
bernhard67
Offline
Berichten: 1826
Re: Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen
«
Reactie #14 Gepost op:
18 August 2017, 16:24:23 »
Hoi Rolf,
Ik heb even voor jou gekeken maar in 1934 en 1935 werdt gebruik gemaakt van de 17 honderd serie dit was een drie cilinder Pruisische stoomloc
Meer info heb ik even niet kunnen vinden ik denk dat door de tweede wereldoorlog veel archief materiaal verloren is gegaan.
Met vriendelijke groeten,
bernard
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Welke Duitse stoomlocs reden er in de jaren 1930 - 1939 tussen Kleef en Nijmegen