Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
sncf231e
Vandaag
om 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
JoostJ
Vandaag
om 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Besselspoor
Vandaag
om 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:07:18
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 21:56:15
Loksound downloads
door
D_Loc
Vandaag
om 21:37:32
Stroomdetectie issues.
door
flyerman
Vandaag
om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:16:58
Omgeving Frankfurt am Main
door
CHH
Vandaag
om 21:14:37
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:09:49
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:50:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Tom Z.
Vandaag
om 20:41:05
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
D_Loc
Vandaag
om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:15:34
Eurostar Celestia
door
kar
Vandaag
om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
Vandaag
om 20:02:35
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
Vandaag
om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
Vandaag
om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
Vandaag
om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 16:56:29
ik mis al een poos
door
Ronald69
Vandaag
om 16:50:29
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail (gelezen 910 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Online
Berichten: 1359
Klaar voor vertrek
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Gepost op:
16 August 2023, 07:29:39 »
Het ombouwen van lokomotieven van 3- naar 2-rail is een hele heisa, begrijp ik, vooral als het wat oudere Märklin-modellen betreft. Nu is daarvan soms een HAMO- of Trix-versie leverbaar. Maar hoe zit het bij modellen van 2-rail merken?
Als 2-railrijder (analoog, ook nog) kom ik namelijk weleens een aanbieding tegen van een locomotief in 3-rail versie. Op dit ogenblik kijk ik naar een mooie stoomloc van Liliput, bijvoorbeeld, voor de helft van de prijs.
Als ik het goed begrijp hebben 3-rail versies grotendeels hetzelfde binnenwerk als de 2-rail versie, met wat extra elektronica en een sleper voor het rijden op 3-rail wisselspanning. Ik denk dat het me wel zou lukken dat aan te passen.
De wielafstand, wielbandbreedte en flenshoogte kunnen verschillen tussen 3- en 2-rail. Voor de modernere Märklin-rails is dat misschien niet meer nodig. Maar de belangrijkste vraag is of de assen geïsoleerd zijn. Het lijkt me voor de fabrikant makkelijker dezelfde assen te gebruiken voor de 2- en de 3-rail versie, dan aparte assen te produceren. Ik lees daarover wisselende berichten. En het liefst wil ik niet de wielstellen te hoeven vervangen - daarmee gaat een deel van het prijsvoordeel weer verloren.
Is er iets algemeens te zeggen over de aanwezigheid van geïsoleerde assen bij 3-rail modellen van 2-rail fabrikanten? Of per fabrikant?
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Remco vM
Offline
Berichten: 3255
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #1 Gepost op:
16 August 2023, 07:39:52 »
Wel of geen geïsoleerde assen, dat scheelt per fabrikant. Maar dat zegt ook niet alles, roco bijvoorbeeld heeft de ene keer geïsoleerde assen en de andere keer weer niet. LS ACME en Hobbytrade hebben naar mijn ervaring geïsoleerde assen en zijn makkelijk om te bouwen door wat draden om te solderen en de sleper te verwijderen
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
R.C.Grootveld
Offline
Berichten: 420
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #2 Gepost op:
16 August 2023, 09:49:15 »
Ik heb iets van 4 of 5 Roco locs gehad en die hadden allemaal geïsoleerde assen.
Was bij sommigen zelfs zo, dat de massa maar aan één kant lag wat dus detectie problemen gaf.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22615
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #3 Gepost op:
16 August 2023, 09:59:34 »
Het is ook nog mogelijk dat de wielen wel geïsoleerd zijn, maar toch hoge flenzen hebben. Dat was in ieder geval zo bij de Roco 2400 die ik in tweerail heb veranderd.
Als je een specifiek model op het oog hebt, kan je hier vragen of iemand weet hoe het zit. Van die Liliput weet ik dan weer niks.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
prutser
Offline
Berichten: 6765
Spaar ze allemaal.
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #4 Gepost op:
16 August 2023, 10:41:48 »
Soms zijn er extra wielen met antislipbandjes toegevoegd om de weerstand van de sleper te compenseren. Zo heb ik een Fleischmann T3 van 3 naar 2 rail omgebouwd, behalve de sleper verwijderen en de draden om solderen moest ik ook nieuwe 2 wielen zonder antislipbandjes monteren omdat de stroomafname anders bagger was.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail