Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Huup
Vandaag om 00:11:53
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail  (gelezen 962 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
  • Klaar voor vertrek
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« Gepost op: 16 August 2023, 07:29:39 »
Het ombouwen van lokomotieven van 3- naar 2-rail is een hele heisa, begrijp ik, vooral als het wat oudere Märklin-modellen betreft. Nu is daarvan soms een HAMO- of Trix-versie leverbaar. Maar hoe zit het bij modellen van 2-rail merken?

Als 2-railrijder (analoog, ook nog) kom ik namelijk weleens een aanbieding tegen van een locomotief in 3-rail versie. Op dit ogenblik kijk ik naar een mooie stoomloc van Liliput, bijvoorbeeld, voor de helft van de prijs.

Als ik het goed begrijp hebben 3-rail versies grotendeels hetzelfde binnenwerk als de 2-rail versie, met wat extra elektronica en een sleper voor het rijden op 3-rail wisselspanning. Ik denk dat het me wel zou lukken dat aan te passen.

De wielafstand, wielbandbreedte en flenshoogte kunnen verschillen tussen 3- en 2-rail. Voor de modernere Märklin-rails is dat misschien niet meer nodig. Maar de belangrijkste vraag is of de assen geïsoleerd zijn. Het lijkt me voor de fabrikant makkelijker dezelfde assen te gebruiken voor de 2- en de 3-rail versie, dan aparte assen te produceren. Ik lees daarover wisselende berichten. En het liefst wil ik niet de wielstellen te hoeven vervangen - daarmee gaat een deel van het prijsvoordeel weer verloren.

Is er iets algemeens te zeggen over de aanwezigheid van geïsoleerde assen bij 3-rail modellen van 2-rail fabrikanten? Of per fabrikant?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2023, 07:39:52 »
Wel of geen geïsoleerde assen, dat scheelt per fabrikant. Maar dat zegt ook niet alles, roco bijvoorbeeld heeft de ene keer geïsoleerde assen en de andere keer weer niet. LS ACME en Hobbytrade hebben naar mijn ervaring geïsoleerde assen en zijn makkelijk om te bouwen door wat draden om te solderen en de sleper te verwijderen

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2023, 09:49:15 »
Ik heb iets van 4 of 5 Roco locs gehad en die hadden allemaal geïsoleerde assen.
Was bij sommigen zelfs zo, dat de massa maar aan één kant lag wat dus detectie problemen gaf.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22747
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2023, 09:59:34 »
Het is ook nog mogelijk dat de wielen wel geïsoleerd zijn, maar toch hoge flenzen hebben. Dat was in ieder geval zo bij de Roco 2400 die ik in tweerail heb veranderd.

Als je een specifiek model op het oog hebt, kan je hier vragen of iemand weet hoe het zit. Van die Liliput weet ik dan weer niks.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6809
  • Spaar ze allemaal.
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2023, 10:41:48 »
Soms zijn er extra wielen met antislipbandjes toegevoegd om de weerstand van de sleper te compenseren. Zo heb ik een Fleischmann T3 van 3 naar 2 rail omgebouwd, behalve de sleper verwijderen en de draden om solderen moest ik ook nieuwe 2 wielen zonder antislipbandjes monteren omdat de stroomafname anders bagger was.

Stephan.