Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Huup
Vandaag
om 00:11:53
z21 Start opkrikken
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2
door
defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail (gelezen 962 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1423
Klaar voor vertrek
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Gepost op:
16 August 2023, 07:29:39 »
Het ombouwen van lokomotieven van 3- naar 2-rail is een hele heisa, begrijp ik, vooral als het wat oudere Märklin-modellen betreft. Nu is daarvan soms een HAMO- of Trix-versie leverbaar. Maar hoe zit het bij modellen van 2-rail merken?
Als 2-railrijder (analoog, ook nog) kom ik namelijk weleens een aanbieding tegen van een locomotief in 3-rail versie. Op dit ogenblik kijk ik naar een mooie stoomloc van Liliput, bijvoorbeeld, voor de helft van de prijs.
Als ik het goed begrijp hebben 3-rail versies grotendeels hetzelfde binnenwerk als de 2-rail versie, met wat extra elektronica en een sleper voor het rijden op 3-rail wisselspanning. Ik denk dat het me wel zou lukken dat aan te passen.
De wielafstand, wielbandbreedte en flenshoogte kunnen verschillen tussen 3- en 2-rail. Voor de modernere Märklin-rails is dat misschien niet meer nodig. Maar de belangrijkste vraag is of de assen geïsoleerd zijn. Het lijkt me voor de fabrikant makkelijker dezelfde assen te gebruiken voor de 2- en de 3-rail versie, dan aparte assen te produceren. Ik lees daarover wisselende berichten. En het liefst wil ik niet de wielstellen te hoeven vervangen - daarmee gaat een deel van het prijsvoordeel weer verloren.
Is er iets algemeens te zeggen over de aanwezigheid van geïsoleerde assen bij 3-rail modellen van 2-rail fabrikanten? Of per fabrikant?
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Remco vM
Offline
Berichten: 3260
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #1 Gepost op:
16 August 2023, 07:39:52 »
Wel of geen geïsoleerde assen, dat scheelt per fabrikant. Maar dat zegt ook niet alles, roco bijvoorbeeld heeft de ene keer geïsoleerde assen en de andere keer weer niet. LS ACME en Hobbytrade hebben naar mijn ervaring geïsoleerde assen en zijn makkelijk om te bouwen door wat draden om te solderen en de sleper te verwijderen
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
R.C.Grootveld
Offline
Berichten: 424
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #2 Gepost op:
16 August 2023, 09:49:15 »
Ik heb iets van 4 of 5 Roco locs gehad en die hadden allemaal geïsoleerde assen.
Was bij sommigen zelfs zo, dat de massa maar aan één kant lag wat dus detectie problemen gaf.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22747
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #3 Gepost op:
16 August 2023, 09:59:34 »
Het is ook nog mogelijk dat de wielen wel geïsoleerd zijn, maar toch hoge flenzen hebben. Dat was in ieder geval zo bij de Roco 2400 die ik in tweerail heb veranderd.
Als je een specifiek model op het oog hebt, kan je hier vragen of iemand weet hoe het zit. Van die Liliput weet ik dan weer niks.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
prutser
Online
Berichten: 6809
Spaar ze allemaal.
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #4 Gepost op:
16 August 2023, 10:41:48 »
Soms zijn er extra wielen met antislipbandjes toegevoegd om de weerstand van de sleper te compenseren. Zo heb ik een Fleischmann T3 van 3 naar 2 rail omgebouwd, behalve de sleper verwijderen en de draden om solderen moest ik ook nieuwe 2 wielen zonder antislipbandjes monteren omdat de stroomafname anders bagger was.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail