Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
sncf231e
Vandaag
om 18:00:34
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
BAD
Vandaag
om 17:44:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 17:44:28
Blokkendoos mat24 dienstwagens in 1:87: mP9201-9213 en mDW169306-169310 obv Roco
door
Erwin 054
Vandaag
om 17:42:16
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 17:41:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 17:38:58
Locatie van foto gezocht
door
Keska
Vandaag
om 17:32:31
Petitie - Rail away moet blijven!
door
Die Bahn
Vandaag
om 17:29:14
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972
door
1200blauw
Vandaag
om 16:55:43
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Jelmer
Vandaag
om 16:42:23
Nieuw huis, nieuwe baan
door
DJV
Vandaag
om 16:14:29
Camp 3
door
sdz1976
Vandaag
om 15:57:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
sdz1976
Vandaag
om 15:55:05
Molenbaan (werktitel)
door
sdz1976
Vandaag
om 15:51:40
Line-up foto's van modellen
door
dh3201
Vandaag
om 15:41:12
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
EddyK
Vandaag
om 15:41:06
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
Vandaag
om 15:18:30
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:02:40
Rail away
door
haes
Vandaag
om 14:43:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:40:05
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe
door
Thom
Vandaag
om 14:22:16
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 14:05:45
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:05:12
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 12:59:56
Wat is dit voor component
door
008200
Vandaag
om 12:14:37
Roco AC modellen
door
bellejt
Vandaag
om 12:13:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 10:53:20
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden.
door
roco
Vandaag
om 10:47:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opwaarderen van een Hamo NS 1202
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Opwaarderen van een Hamo NS 1202 (gelezen 4211 keer)
Jean_Hoogstad
Offline
Berichten: 59
Opwaarderen van een Hamo NS 1202
«
Gepost op:
29 August 2006, 12:56:47 »
Methode ‘trial and error’
Lang geleden, op een niet meer bestaand forum, is een start gemaakt met de beschrijving van het wel en wee bij het opwaarderen van een Hamo NS 1202.
De geplande moderniseringen waren (en zijn):
-het plaatsen van profikoppelingen,
-het vervangen van de Hamo wielen door genormeerde exemplaren,
-het verbeteren van de stroomafname,
-het vervangen van de motor door een 5-polige HV motor en
-het plaatsen van een decoder.
Koppelingen
De nieuwe koppelingen zijn gefabriceerd en geplaatst.
Wielen
De vervangende wielen waren besteld en aangekomen. Na het plaatsen ervan, bleken ze te ratelen op de flexibele railstukken van Roco-line. Ook de ‘gewone’ rechte railstukken bleken niet helemaal ratelloos bereden te kunnen worden. Geen genormeerde wielen dus en enigszins teleurstellend.
Niet te vergeten: Bij de 10 graden kruisingen ‘knallen’ de wielen op het middelste geleidingsstuk.
Het teveel aan metaal is volgens de ‘boormachine met vijl methode’ afgedraaid. (Ik beschik niet over een draaibank). Het resultaat van het handmatig afdraaien heeft onvoldoende kwaliteit opgeleverd. Het levert te grote verschillen per wiel op. Niet mooi dus en ‘terug bij af’. Maar weer op zoek naar vervangende wielen.
Hobbyisten met gelijke NS 1202 plannen kunnen zich de aankoopsom van deze ‘genormeerde’ wielen besparen. Ze voldoen niet aan de NEM 311 norm (spoorkranshoogte max 1,2 mm).
Extra stroomafname
De bestaande stroomafnameclip staat in contact met twee loopwielen (wiel 1 en wiel 3) van het motorloze draaistel. Door een stukje van deze clip los te knippen en tegen wiel 2 aan te buigen, gaat ook dit wiel een rol in de stroomafname spelen. Omdat de clip opzichtig is gemonteerd, (een beetje goedkoop van de producent), is die deels zwart gemaakt.
Met het extra punt in de stroomafname is er voldoende contact.
Motor
Op de planning lag ombouw naar 5-polig HV. De noodzakelijke onderdelen daarvoor zijn:
-anker 5-polig 210888
-motorschild 214121
-veldmagneet 210882
-koolborstels 601460
Om de vervangende motoronderdelen te kunnen plaatsen, moet het motordraaistel uit het frame worden gehaald. Daarvoor dient het lamphoudertje verwijderd te worden. Het verwisselen van de motor onderdelen is eenvoudig en is in een handomdraai gebeurd. Eén van de twee schroeven waarmee het oude motorschild was verankerd, blijkt te kort voor het vastzetten van het nieuwe motorschild.
Met één verankeringschroef wordt getest of de motor draait. Mooi is de constatering dat de motor het doet. In een modelbouwzaak in de buurt is een langere schroef gekocht.
Bij het proefrijden blijkt de ingebouwde motor mij veel te veel herrie te produceren. Net als de oude motor, om horendol van te worden.
Deze motor laat ik eerst maar zitten, maar ik heb al uitgekeken naar een Faulhaber. (Eerst maar eens geschikte wielen vinden.) Bij het plaatsen van de Faulhaber vindt ook een ‘Getriebeänderung’ plaats. Hopelijk ben ik daarmee ook verlost van de herrie die de tandwielen maken.
Decoder en instellingen
De loc is met de HV motor gedigitaliseerd. De loc is helemaal gedemonteerd en de bestaande bedrading is verwijderd. Ook de hendel waarmee op de bovenleiding kan worden omgeschakeld, is verwijderd. Digitaal zal niet middels stroomvoorziening via de bovenleiding gereden worden.
De aansluiting van de snoeren is volgens de standaard uitgevoerd. De retourstroom voor de verlichting wordt middels het frame en de wielen ter linker zijde (cabine 1 vooruit) naar de spoorstaaf afgevoerd. Het blauwe decodersnoer wordt niet gebruikt.
De CV’s voor de motortuning zijn gewijzigd en de topsnelheid is verlaagd. De loc wordt voortaan opgeroepen onder nummer 1202.
(tussen) Resultaten
De veranderingen aan de loc hebben voornamelijk onderhuids plaatsgevonden. Aan de buitenzijde zijn slechts de nieuwe koppelingen te zien. Over de onderhuidse wijzigingen (wielen en motor) ben ik niet tevreden.
Zoals hiervoor al is aangegeven, maakt de motor mij veel te veel herrie. Wel gek, want een Trix 1144, die dezelfde motor heeft, maakt aanzienlijk minder herrie. Mogelijk zijn die tandwielen een stuk geciviliceerder.
Tot slot wil ik nog wel kwijt dat deze ombouw tot nu toe nogal wat onverwacht werk heeft opgeleverd.
Tips over geschikte wielen zijn welkom, tips voor herrie vermindering ook.
Wordt vervolgd.
Groet,
Jean
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2006, 16:19:52 door Jean_Hoogstad
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Opwaarderen van een Hamo NS 1202