Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 17:00:59
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:49:21
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 16:49:12
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:47:15
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:41:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 16:38:37
waterwagens
door
FritsT
Vandaag
om 16:35:31
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 16:31:03
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Pauldg
Vandaag
om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896
door
ArjanB
Vandaag
om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht
door
TonM
Vandaag
om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:44:42
C12c rijtuig
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:10
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen.
door
hervé
Vandaag
om 13:33:31
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 13:24:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:04:05
Au bord de la Cèze
door
Basmans
Vandaag
om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 11:35:31
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Lucien
Vandaag
om 11:33:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
Rick
Vandaag
om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
MathynK
Vandaag
om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen
door
ArjanB
Vandaag
om 01:18:15
Palisade Canyon
door
RobVille
06 October 2025, 22:37:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Walsdraad (elektrisch en mechanisch) (gelezen 1465 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12501
Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
«
Gepost op:
22 December 2022, 21:26:19 »
Walsdraad is metaaldraad met volle doorsnede dat wordt verkregen door warm walsen.
Walsdraad wordt veelvuldig gebruikt als wapeningsstaal in de betonindustrie, zoals utiliteitsbouw en in de droge en natte aannemerij. In deze betonindustrie wordt het draad als matten en vlechtwerk gebruikt als wapening in de te storten beton. Het dunnere draad, het zgn. ijzerdraad van 12 mm, wordt gebruikt om spijkers en/of draadnagels te maken.
Er zijn drie categorieën walsdraad:
- rond walsdraad met een middellijn kleiner dan of gelijk aan 13 mm,
- vierkant walsdraad met zijden kleiner dan of gelijk aan 13 mm,
- walsdraad met andere volle doorsneden en een oppervlak kleiner dan of gelijk aan 169 mm2.
Producten met een grotere doorsnede worden niet meer als draad aangemerkt, men spreekt dan van staven. Het draad kan van de volgende materialen gemaakt zijn:
- aluminium, aluminiumlegeringen,staal en/of koper en leverbaar in de standaarden:
-EN/ DIN/ BS/ NF/ NBN/ ASTM e.a. met de volgende Dimensies:
- diameters 9.5 / 12 / 15 / 19 / 23 / en 25 mm in de conditie:
-Gewalst/ gegloeid/ gehomogeniseerd/ staties en in lijn getemperd.
De verpakking van de:
- coils van 2 ton met een binnen diameter van 550 mm en in
-Coils met een buiten diameter afhankelijk aan het coilgewicht. De hoogte is:
- 900 mm
001 Vanwege de weerstand van de draad kunnen deze coils niet kleiner worden opgerold. Uit praktische overweging, en om dat de beladingvoorschriften dit eisen, worden de rollendraad tot meerdere bundels samen gebonden. Voor het samenbinden wordt meestal staaldraad of bandstaal gebruikt. De bundels wegen maximaal 2 ton met een breedte van ca. anderhalve meter. Laden en lossen gebeurd met speciaal ontwikkelde haken.
002 De American flat, nu DB 972527 SSkm49, slordig geladen met ringen walsdraad tussen bundels staafmateriaal
003 Een Rs ergens in Duitsland beladen met bundels walsdraad.
R = normale plattewagen op draaistellen met neerklapbare rongen en kopschotten en tenminste 18 meter lang en minder dan 22 meter en met een laadvermogen van ten minste 25 ton
s = neerklapbare rongen en kopschotten
K = kunze-Knorr
De volgende Afbeeldingen laten diverse typen wagens en de laadmethode zien voor het vervoer van de stalen ringen walsdraad. Er kunnen wagens uit de normale commerciële dienst genomen worden, maar er zijn ook veel producten die om een speciale wagens vragen.
004 Langs geladen
005 Tussen beschermen de borden
006 Op zadels of jukken
007 en koud dwars geladen
008 Voor het in model nabootsen van deze rollen walsdraad zijn de volgende materialen en gereedschappen nodig. Voor het draad is gebruik gemaakt van het tegen Kerstmis in de bouwmarkten en tuincentra veel aangeboden knutsel “koperdraad”
009 Het aanmaken van de ringen is een enigszins eentonig karwij. Voor het beladen van een Ks (Roco 46310) zijn 7 tot 8 samengestelde rollen van 8 a 10 ringen nodig Ringen gemaakt van (ver)koperdraad.
010 Ringen gemaakt uit weerbarstig staaldraad
011 Ringen gemaakt van Harskern soldeer Fluidel 5. Deze bundels komen hier nier erg werkelijkheid getrouw over. Het is te dik.
012 Alle drie de soorten ringen bij elkaar. De koperkleurige en het staaldraad springen er wel uit.
013 Voor het transport van onze zelfgemaakt rollen maken we gebruik van een Roco rongenwagen waarvan we de vloer hebben laten zakken conform de werkelijkheid. Deze wagens hebben een draagvermogen van 17 ton en kunnen zo 8 samengestelde rollen van 2 ton hebben. Door het grote eigengewicht van de bundels en de opstaande borden van de wagens behoeven de bundels geen speciale transportvoorzieningen te hebben.
De S-LWO in de oude benaming. O = ORE na 1965 Ks
K = normale plattewagen op twee assen
s = geschikt voor 100 km/h
b = met lange rongen
l = zonder rongen
014 Ringen rusten tegen de zijborden. Omdat de wagenbak verlaagd is blijven de ringen en bundels goed op hun plaats zitten. Alleen voor dit artikel bestaat de lading uit diverse soorten “staaldraad”. Daar de diameter van de ringen niet gelijk is blijft er een ruimte over in het midden van de wagen.
Op de achtergrond een door mij omgebouwde 12002 van Atlas Models
015 Als de lading Walsdraad-rollen op een goede manier geweathert is, valt het verschil in de diverse soorten materiaal haast helemaal weg.
016 Een ander soort wagen die voor ons doel uitermate geschikt is, is de vier assige R. Door het grote eigengewicht van de bundels en de opstaande borden van de wagens behoeven de bundels geen speciale transportvoorzieningen te hebben. Een R is een normale platte wagen op twee draaistellen met neerklapbare rongen en kopschotten en tenminste 18 meter lang en minder dan 22 meter. De wagen heeft een laadvermogen van ten minste 25 ton
s = neerklapbare rongen en kopschotten
K = kunze-Knorr
De wagen is een Fleischmann Rs van de DB beladen met een kant en klaar product van Walthers. Zoals te zien is de lading iets tekort voor een Europese vier assige rongenwagen
017 De Walther lading is speciaal ontworpen voor de Amerikaanse Gondola’s en Flats. Deze US-cars hebben een andere lengte maat als de doorsnee Europese rongenwagens. Om de Walters toch te kunnen gebruiken heb ik de lading zodanig doorgezaagd, dat hij nu past in een daarvoor door mij aangewezen wagen.
018 Wil men de complete Walthers toch gebruiken dan zal je de openstaande ruimte adequaat op moeten vullen
019 Met behulp van een zware mobilekraan worden de rollen walsdraad overgebracht van een Rs naar het ruim van een binnenvaartschip welke de rollen verder zal transporteren.
«
Laatst bewerkt op: 22 December 2022, 22:24:59 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Frank 123
Offline
Berichten: 6335
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
«
Reactie #1 Gepost op:
22 December 2022, 22:57:23 »
Weer mooi stuk info…
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
RobGood
Offline
Berichten: 158
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
«
Reactie #2 Gepost op:
23 December 2022, 07:45:13 »
Mooi man....
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12501
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
«
Reactie #3 Gepost op:
21 May 2023, 17:52:30 »
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12501
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
«
Reactie #4 Gepost op:
21 May 2023, 17:54:07 »
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Walsdraad (elektrisch en mechanisch)