Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:56:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
  

Auteur Topic: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)  (gelezen 1400 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Gepost op: 22 December 2022, 21:26:19 »



Walsdraad is metaaldraad met volle doorsnede dat wordt verkregen door warm walsen.
Walsdraad wordt veelvuldig gebruikt als wapeningsstaal in de betonindustrie, zoals utiliteitsbouw en in de droge en natte aannemerij. In deze betonindustrie wordt het draad als matten en vlechtwerk gebruikt als wapening in de te storten beton. Het dunnere draad, het zgn. ijzerdraad van 12 mm, wordt gebruikt om spijkers en/of draadnagels te maken.
 Er zijn drie categorieën walsdraad:
- rond walsdraad met een middellijn kleiner dan of gelijk aan 13 mm,
- vierkant walsdraad met zijden kleiner dan of gelijk aan 13 mm,
- walsdraad met andere volle doorsneden en een oppervlak kleiner dan of gelijk aan 169 mm2.
 Producten met een grotere doorsnede worden niet meer als draad aangemerkt, men spreekt dan van staven. Het draad kan van de volgende materialen gemaakt zijn:
- aluminium, aluminiumlegeringen,staal en/of koper en leverbaar in de  standaarden:
-EN/ DIN/ BS/ NF/ NBN/ ASTM e.a. met de volgende Dimensies:
- diameters 9.5 / 12 / 15 / 19 / 23 / en 25 mm in de conditie:
-Gewalst/ gegloeid/ gehomogeniseerd/ staties en in lijn getemperd.
 De verpakking van de:
- coils van 2 ton met een binnen diameter van 550 mm en in
 -Coils met een buiten diameter afhankelijk aan het coilgewicht. De hoogte is:
- 900 mm



001 Vanwege de weerstand van de draad kunnen deze coils niet kleiner worden opgerold. Uit praktische overweging, en om dat de beladingvoorschriften dit eisen, worden de rollendraad tot meerdere bundels samen gebonden. Voor het samenbinden wordt meestal staaldraad of bandstaal gebruikt. De bundels wegen maximaal 2 ton met een breedte van ca. anderhalve meter. Laden en lossen gebeurd met speciaal ontwikkelde haken.


002 De American flat, nu DB 972527 SSkm49, slordig geladen met ringen walsdraad tussen bundels staafmateriaal



003 Een Rs ergens in Duitsland beladen met bundels walsdraad.

R = normale plattewagen op draaistellen met neerklapbare rongen en kopschotten en tenminste 18 meter lang en minder dan 22 meter en met een laadvermogen van ten minste 25 ton
s = neerklapbare rongen en kopschotten
K = kunze-Knorr


De volgende Afbeeldingen laten diverse typen wagens en de laadmethode zien voor het vervoer van de stalen ringen walsdraad. Er kunnen wagens uit de normale commerciële dienst genomen worden, maar er zijn ook veel producten die om een speciale wagens vragen.


004 Langs geladen


 005 Tussen beschermen de borden


006 Op zadels of jukken


007 en koud dwars geladen


008 Voor het in model nabootsen van deze rollen walsdraad zijn de volgende materialen en gereedschappen nodig. Voor het draad is gebruik gemaakt van het tegen Kerstmis in de bouwmarkten en tuincentra veel aangeboden knutsel “koperdraad”


009 Het aanmaken van de ringen is een enigszins eentonig karwij. Voor het beladen van een Ks (Roco 46310) zijn 7 tot 8 samengestelde rollen van 8 a 10 ringen nodig Ringen gemaakt van (ver)koperdraad.


010 Ringen gemaakt uit weerbarstig staaldraad


011 Ringen gemaakt van Harskern soldeer Fluidel 5. Deze bundels komen hier nier erg werkelijkheid getrouw over. Het is te dik.


012 Alle drie de soorten ringen bij elkaar. De koperkleurige en het staaldraad springen er wel uit.


 013 Voor het transport van onze zelfgemaakt rollen maken we gebruik van een Roco rongenwagen waarvan we de vloer hebben laten zakken conform de werkelijkheid. Deze wagens hebben een draagvermogen van 17 ton en kunnen zo 8 samengestelde rollen van 2 ton hebben. Door het grote eigengewicht van de bundels en de opstaande borden van de wagens behoeven de bundels geen speciale transportvoorzieningen te hebben.
De S-LWO in de oude benaming. O = ORE na 1965 Ks
K = normale plattewagen op twee assen
s = geschikt voor 100 km/h
b = met lange rongen
l = zonder rongen


014 Ringen rusten tegen de zijborden. Omdat de wagenbak verlaagd is blijven de ringen en bundels goed op hun plaats zitten. Alleen voor dit artikel bestaat de lading uit diverse soorten “staaldraad”. Daar de diameter van de ringen niet gelijk is blijft er een ruimte over in het midden van de wagen.
Op de achtergrond een door mij omgebouwde 12002 van Atlas Models


015 Als de lading Walsdraad-rollen op een goede manier geweathert is, valt het verschil in de diverse soorten materiaal haast helemaal weg.


016 Een ander soort wagen die voor ons doel uitermate geschikt  is, is de vier assige R. Door het grote eigengewicht van de bundels en de opstaande borden van de wagens behoeven de bundels geen speciale transportvoorzieningen te hebben. Een R is een normale platte wagen op twee draaistellen met neerklapbare rongen en kopschotten en tenminste 18 meter lang en minder dan 22 meter. De wagen heeft een laadvermogen van ten minste 25 ton
s = neerklapbare rongen en kopschotten
K = kunze-Knorr
De wagen is een Fleischmann Rs van de DB beladen met een kant en klaar product van Walthers. Zoals te zien is de lading iets tekort voor een Europese vier assige rongenwagen


017 De Walther lading is speciaal ontworpen voor de Amerikaanse Gondola’s en Flats. Deze US-cars hebben  een andere lengte maat als de doorsnee Europese rongenwagens. Om de Walters toch te kunnen gebruiken heb ik de lading zodanig doorgezaagd, dat hij nu past in een daarvoor door mij aangewezen wagen.


018 Wil men de complete Walthers toch gebruiken dan zal je de openstaande ruimte adequaat op moeten vullen



019 Met behulp van een zware mobilekraan worden de rollen walsdraad overgebracht van een Rs naar het ruim van een binnenvaartschip welke de rollen verder zal transporteren.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2022, 22:24:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6196
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2022, 22:57:23 »
Weer mooi stuk info… (y)

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2022, 07:45:13 »
Mooi man....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2023, 17:52:30 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2023, 17:54:07 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.